lördag 14 april 2012

Inför seriespelet 2012, IK Tun

Seriepremiärerna närmar sig nu med stormsteg. En genomgång kan vara på sin plats med ett avslutande tips om var våra lokala lag slutligen hamnar i sina respektive serier. Nu är det ju inte helt lätt att dra till med en gissning när de lokala lagens motståndare i serierna inte är kartlagda, men med ett getöga kastat på förra säsongens sluttabeller och chansningar på eventuellt ändrade styrkeförhållande ska det nog gå att få ihop ett tips i alla fall!


IK Tun, division 3
Tun levererar i alla väder. Det är i alla fall känslan jag får och den grön/vita klubben med sina eldsjälar engagerar onekligen.


Spelarrörelser
De mer namnkunniga som försvunnit från Tuns damtrupp är Sofia Sjöberg, Therese Persson och Sandra Carlsson. In har Sofia Rundström, Anna Olofsson-Marminge, Pia Karlsson, Ida Lyngen, Julia Johansson, Matilda Bernthson och Rebecca Andersson kommit. Dessutom har man några spelare inflyttade från förra årets äldsta flicklag i form av bl.a. Elin By, Melinda Padron, Sabina Dahlström och Alexandra Larsson (även om flera av dessa tjejer redan förra säsongen matchades flitigt i seniorsammanhang.)


Försäsongen
Inomhussäsongen kan lite överdrivet beskrivas som en veritabel succé. (Men det är bland annat den som får mig att skriva att Tun alltid tycks leverera i alla väder.) Laget tog sig till semifinal i Metallcupen samt i Värmbol Damcups 7-mannacup i Duveholmshallen samt till en meriterande finalplats i årets Gästabudsboll.
Träningsmatchandet utomhus har hittills inneburit 7 matcher för föreningens båda damlag. (Någon/några matcher har helt enkelt inte blivit av vilket inte varit unikt denna försäsong.) Jag har bara sett en träningsmatch av dessa och det var andralagets möte mot Valla IF (där många tänkta division 3-spelare deltog.) Av de 7 matcherna har det blivit 2 vinster, 2 oavgjorda och 3 förluster och det har mixats friskt bland spelare som man kan misstänka är tilltänkta division 3- respektive 4-spelare när säsongen väl drar igång. Det gör inte laget mindre svår-tippat/analyserat/läst...


Placering 2011
Med en rejäl kraftansträngning i säsongens allra sista division 3-match lyckades man som enda lag det året lugga suveräna seriesegrarna Slagsta United DFF på poäng och därmed sega sig förbi Nyköpings BIS till en slutlig 4:e-plats (på samma poäng men avsevärt bättre målskillnad.)


Nyckelspelare 2012
Törs jag? Nä, det blir ingen spik denna gång utan en gardering med hela 3 spelare som får mitt förtroende inför säsongen 2012. (Alla tre bör ju inte vara gravida i denna stund förhoppningsvis!)
En bra centrallinje är varje tränares förhoppning. Och med rutin och erfarenhet i stora lass är de två första självskrivna!


Jeanette Bertling


Maria Hagfalk Woss


Framför målvakt "Zazza" och mittback "Hagis" återfinner vi Emmelie Jönsson som jag tror kommer att spela en viktig roll i årets IK Tun.


Emmelie Jönsson


På spelarfronten vill jag peta in några jokrar också. (Det blir nästan en helgardering av mitt resonemang...) En frisk Therese Sjöberg kan bli hur nyttig som helst för laget och den nyinkomna Rebecca Andersson har potential att höja laget.


Påfyllning underifrån och i framtiden?
Flicklagen återfinns i IK Tun. Man har enligt hemsidan 4 yngre lag med ett 97/98-lag närmast under sig. Håller alla tjejer igång i dessa lag finns en hyfsad återväxt och kontinuitet på flick- och damsidan. (Men samtidigt är inte många egenfostrade spelare kvar i damtruppen som den ser ut just nu.)


Mitt tips
Femteplatsen kan bli Tuns i årets svåra division 3-serie. Och min fadäs i senaste presentationen kanske skulle kunna ge Tun en högre placering, men har jag nu tippat Nyköpings BIS snäppet före Tun så har jag... Men utan tvivel tror jag att Tuns rutinerade tjejer kommer att leda laget till denna mittplacering tillsammans med de unga talangerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar