måndag 21 oktober 2019

Knapp seger för Nyköpings SK i HockeyEttan Västra

Det är fullt möjligt att det är tålamod som saknas. Att förväntningarna i förhållande till verkligt utfall inte på långa vägar ska summeras ännu. Bilden som jag, och säkert många andra hockeyföljare, målat upp på våra inre canvasdukar utifrån presenterad försäsongsinformation stämmer inte med vad som hittills bjudits. Nyköpings ishockeyseniorer är garanterat inte heller nöjda med var de befinner sig just nu, och det betyder ju att både de och deras publik delar upplevelse när snart halva grundserien i division 1 Västra är spelad.

Nyköpings SK tog emot gästande Kumla HC under söndagskvällen

Att inte kasta in handduken är det enda dugliga alternativet. (Den pessimistiskt lagde skulle kunna hävda att det aldrig är för sent att ge upp.) Faktum är att jag detta år sett exempel på en total förvandling som jag gärna önskar att jag får dra paralleller till om någon månad för Nyköpings SK:s del. I Damallsvenskan startade Eskilstuna United säsongen med en trupp som rimligtvis skulle kunna hävda sig och sätta stort avtryck. När jag såg dem före VM-uppehållet visste jag nästan inte vad jag skulle tycka, tro eller skriva. Det var nedflyttningsvibbar i deras offensiva prestation. Usch. Efter sommaruppehållet har det istället vänt och de har med få undantag presterat fantastiska resultat mot tuffast tänkbara motstånd. Samma trupp, samma tränare, samma idé men någonting hände som förvandlade ångest och krampaktig tafatthet till något alldeles förträffligt välfungerande.

Tränarens skor och jag är övertygad om att Fredrik Mälberg trivs alldeles utmärkt i dem!

Tyvärr för Nyköpings SK har resultaten hittills i HockeyEttan uteblivit denna säsong. Självklart har de tagit poäng men inte enligt sina ambitioner och våra förväntningar. Det är extra beklagligt utifrån ett par knepiga faktorer. Dels har ishockeyklubben ett identitetsdilemma genom namnbytet från vad-de-nu-hette (Gripen/Nyköpings Hockey Ungdom eller någon kombination av dessa ord) till Nyköpings SK. Dels har nästintill varenda lokalt fostrad spelare försvunnit från truppen. Och som salt i såren följer sämre publiksiffror, något jag i längden inte tror att klubbens ekonomi tål.

Till stora ishallen hade 422 åskådare sökt sig för matchen mellan Nyköpings SK och Kumla HC

Det jag såg under söndagen var ett bräckligt kollektiv. Självförtroendet på individnivå och i gruppen är lågt men kinkigast är nog att varje spelare åker runt med ett extra ok på sina axlar. Prestationsångest. Jag är säker på att var och en av spelarna har högre krav på sig själva än vad vi i publiken vill och vågar lägga på deras skuldror. Och jag inbillar mig att laget just nu saknar den eller de där ledargestalterna, härförarna, som med pondus och trygghet manar på ute på isen när det går emot.

Huvudtränare Fredrik Mälberg med statistikförande lagledaren Anton Grentzelius i bakgrunden

Inför söndagens match mot Kumla HC kände jag att ishockeyn i Nyköping befann sig i ett all time low-läge sedan i april 2014. Fredagens derbyförlust mot nykomlingarna Linden i Eskilstuna sved något alldeles extra jäkligt. Kanske har Linden i inledningen av division 1-säsongen haft mer nytta av sin kontinuitet, något som inte gäller Nyköpings SK som påbörjat ett nytt och oskrivet blad.

Nu ska jag sluta problematisera och inte bara betrakta glaset som halvtomt. Även om jag saknar Adam Thim något alldeles förskräckligt mycket ... Ur detta kommer det att kliva fram spelare som visar karaktär. Pannbenen tjocknar på alla talanger som handplockats in i denna trupp. Rätt spelare kommer att hitta de lediga nätmaskorna i motståndarmålet. De involverade i Nyköpings SK:s seniorverksamhet förtjänar stöttning istället för att höra om allt som är fel.

Hmm ... introt i stora ishallen kommer jag dock aldrig att få riktigt bra bilder på

En sista sak av gny och gnäll måste jag ändå flika in. Introt. Röken. Dimman i ishallen lägger sig inte förrän långt in i första perioden. Det må man ha överseende med från publikplats men mellan min kameralins och spelaren som ska fastna på bild blir det som Lützen all over again. Men årets programblad som Nyköpings SK tagit fram är kvalitet rakt igenom. Påkostat, snyggt och med papper som frasar och inte sladdrar hur mycket man än viftar med det för att skingra dimman.

Inledningen av matchen avslöjade att hemmalaget hade en het önskan om att revanschera sig från fredagens debacle mot Linden. Och det var Nyköpings SK som dikterade villkoren ute på isen. Ändå avslöjade de sig med att inte tro på sig själva när de närmade sig motståndarmålet. Ett förlösande hemmamål kom till sist och det var Adam Hirsch som knäppte in pucken via stolpen fram till 1-0 när klockan stod på 17:59.

Adam Hirsch gläder sig över 1-0 för Nyköpings SK mot Kumla HC

Första perioden slutade positivt och så inleddes även andra perioden. 2:20 in i mellanakten ångar Christian Axelsson fram centralt och hittar nätmaskorna bakom Jonatan Fornbrant i Kumla-kassen. 2-0 och det fanns något att ta fasta på för ett hemmalag som verkligen behövde medvind.

2-0 för Nyköpings SK mot Kumla HC gjordes av ...
... Christian Axelsson

Efter 2-0-målet vaknade gästerna och de var vid rodret fram till mitten av mellanakten innan NSK greppade taktpinnen på nytt. Stärkta av att ha klarat av en 2-minutersutvisning trampade de på och Adam Hirsch styrde läckert in 3-0 när andra perioden blivit 14 minuter och 45 sekunder gammal. Andra perioden avslutades med bra surr i anfallszonen av NSK, delvis tack vare möjligheten att spela power play och av bara farten fortsatte trycket även efter att utvisningen nått sitt slut.

Adam Hirsch i Nyköpings SK blev matchvinnare med sina två mål mot Kumla HC

I tredje perioden kontrollerade hemmalaget händelserna. När perioden var drygt fem minuter gammal fick gästernas Hampus Moberg matchstraff och 5 minuters powerplay följde för Nyköpings SK. De lyckades aldrig hota riktigt ordentligt under någon av matchens alla möjligheter till power play och så blev det även under dessa minuter. Matchuret tickade på och med tre minuter kvar kändes det kanske som att saken var biff. Det var den inte. 17:07 in i perioden kommer reduceringen till 3-1 av Kumlas Joakim Nilsson och 23 sekunder senare gör Pontus Okerblad Westin 3-2.

Kumlas Joakim Nilsson har precis reducerat till 3-1
Sekunder senare reducerar Kumla ytterligare, denna gång genom Pontus Okerblad Westin

I detta skede av matchen var det inte särskilt trygga spelare i hemmalaget. Stressen syntes i ögonen på dem. Det är förvisso mentalt lättare att jaga än att jagas och pressen ökades när Kumla plockade ut målvakten i slutet.

Kumla plockade ut målvakten i jakten på en kvittering

Hemmaspelarna hade väl någon chans att lyfta in pucken i den tomma kassen men kanske var de kalla för att inte riskera en icing med efterföljande tekning nere i sin försvarszon. De lyckades rida ut stormen och när slutsignalen ljöd var det bara lättnad och inte så mycket glädje i gruppen.

Min ovana vid ishockeyfotografering, ringrosten kommer jag antagligen ifrån om jag ger mig i kast med fler ishallsbesök i en nära framtid, samt med en ny kamera i händerna kan jag konstatera att det inte blev mycket till bilder denna gång. Du hittar 140 bilder från matchen HÄR >>>

Jag tackar hur som helst för upplevelsen och önskar verkligen Nyköpings SK all lycka i jakten på sig själva, resultaten och i slutänden publiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar