onsdag 31 oktober 2012

Littorin & Thell

Jens Littorin och Magnus Thell förtjänar en längre text än vad jag kan erbjuda. IFK Nyköpings så starka 95-årskull har under många år burits fram på deras axlar (även om tränarkonstellationerna för årgången sett annorlunda ut från tid till annan.) Och i den yttre omgivningens ögon har väl ett och annat inslag runt 95:orna varit en smula kontroversiellt. När dessa herrar nu aviserar att de tar ett steg tillbaka (eller i sidled eller hur de nu kliver...) så är det inte förutan att det behöver uppmärksammas. (Jag refererar till vad Magnus Thell sagt till lokalsporten.se och vad Jens Littorin skrivit på lagets hemsida.)


Jens Littorin & Magnus Thell i gemensamt huvudbry under futsal-SM dag 2, 25/2 -12.

Jag har, som så många andra i Nyköpings-trakten, endast på håll betraktat vad de tu pysslat med. Men med bloggen och fotograferandet som ursäkt närmade jag mig även dem och deras gäng från och med sommaren 2011. Jag har sedan dess haft ett antal kontakter med framförallt Jens Littorin som gjort vad han kunnat för att förklara för mig vad det starka U-laget har för idéer och synsätt. Och den ytterst socialt kompetente Magnus Thell har alltid haft ett leende till övers då vi hejat på varandra.

Även om jag sett hur Littorin och Thell jobbat med de unga tjejerna i laget under flera 11-mannamatcher måste jag ändå först och främst nämna dagarna i Göteborg och Lundbystrandshallen i slutet av februari i år då futsal-SM för ungdomslag avgjordes. Att lotsa tjejerna fram till final krävde energi även från tränarhåll men också goda ledaregenskaper, vilket jag fick se åtskilliga prov på. Ja, för oss som var på plats var det flera känslostarka ögonblick oavsett om man har ett IFK-hjärta eller ej.

Jag önskar Jens och Magnus lycka till med vad de än tar sig för och hoppas våra vägar korsas då och då även i framtiden!


Magnus Thell och Jens Littorin blickar mot nya mål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar