lördag 6 oktober 2012

Snopet Tun 2

Det är lätt att bli hemmablind men när man åker genom Södermanland en solig höstdag en bit in i oktober påminns man om vilket fantastiskt vackert landskap vi bor i. Höstens färger är ändlöst vackra och gjorde bloggaren sällskap ända upp till Öljevi IP där hemmalaget Julita GoIF/Gropptorps IF tog emot IK Tuns andralag i division 4-seriens sista omgång. (För Tun återstår en uppskjuten match mot Torshälla-Nyby IS nästkommande söndag.)


Ett av alla färgskiftande träd en vecka in i oktober.


Klubbhuset vid Öljevi IP vackert inbäddat på ekbackens sluttning.

Inför 45 engagerade åskådare spelades en ganska bra och mycket underhållande division 4-match på en för årstiden fin fotbollsplan. Jag har sett Tuns andralag vid ett par tillfällen under säsongen och dagens insats var i alla fall det bästa jag sett dem prestera. Nu slutade det förvisso med förlust men det var hårfint. Att säga att Tun hade otur är måhända att indirekt påstå att hemmalaget hade tur som vann. Och det är nog att förringa Julita/Gropptorps insats då de är ett kompetent lag som trots bitvis stirrigt och stressat spel idag ändå skapade åtskilliga chanser.

Matchen började med att hemmalaget var snäppet vassare och etablerade något fler anfall där framförallt flera av lagets spelare fyllde på och följde med upp. Men när sedan 0-1 kommer genom ett snyggt anfall där Tun-tjejerna rullade upp hemmalagets försvar duktigt och Sabina Dahlström på Ida Lyngens inspel säkert pytsar så tar Tun tag i taktpinnen.


Målskytten Sabina Dahlström t.h. och Ida Lyngen jublar tillsammans.

Julita/Gropptorp spelade under en period stressat och utan tålamod. Och bortalaget vårdade boll riktigt bra. Men ett lag som Julita/Gropptorp kan inte låta division 4-skyttedrottningen Kajsa Bergström gå overksam allt för länge... I 40:e minuten gör hon mål på egen retur efter att ha legat och svept med kvicka steg i utkanten av Tuns straffområde.


Kajsa Bergström gjorde 3 mål i serieavslutningen och stannar på 26 mål i division 4 säsongen 2012!

Andra halvlek är 10 minuter gammal när en för mig ny bekantskap gör mål för Tun 2. Åsa Stridh gjorde en bra match och var ytterst nära ett par gånger till i andra halvlek att näta.


Åsa Stridh hade fina bud på mer än ett mål idag för sitt IK Tun 2.

Det tog mindre än en minut innan Julita/Gropptorp kvitterade, och även denna gång var det Kajsa Bergström som hittade nätmaskorna. 7 minuter gick och anteckningsblocket hade inte hunnit ner i bakfickan innan Tun åter tar ledningen. Denna gång i samband med en hörna där Ida Lyngen höll sig framme.


Ida Lyngen fick sätta en strut i dagens match.

Underläge igen för hemmatjejerna och visst märkte man att Julita/Gropptorp ville mer. Allra mest märktes det på deras coacher som tycktes vara försedda med mer vinnarskalle än spelarna... Tun var inte under värre press än att de var ytterst nära att göra mål två gånger om runt den 70 matchminuten.

Men med så fin offensiv som hemmalaget hade (inte bara i Kajsa Bergström utan stora delar av laget som spelade bra anfallsfotboll) så kom ännu en kvittering. I 85:e minuten gör Cissi Strand 3-3. Och med en minut kvar av tillställningen gör slutligen Kajsa Bergström matchens sista mål fram till 4-3. Det ska vara en skyttedrottning till detta, och hon visar idag att det finns fog för den titeln med råge!

Surt som ättika lär Tun tycka. Jublande kul tyckte i alla fall Julita/Gropptorps tränare.

Jag vill lyfta fram ett par spelare utöver Tuns målskyttar och det är Miriam "Mimmi" Andersson och Caroline "Carro" Silver. Jag tycker dessa två spelare i centrallinjen gör det bra idag där den urstarka Mimmi löser mittfältsdilemman med fysik och Carro är välplacerad och följsam som mittback.


Mimmi Andersson med lagkaptensbindeln i IK Tun 2 idag.


Carro Silver med intensiv blick för spelet.

Du hittar ett drygt 40-tal bilder i bildgalleriet.

Jag tackar för uppmärksamheten och funderar på om detta kan ha varit utomhussäsongens sista matchbevakning säsongen 2012. Om så är fallet lär jag få ägna den närmaste tiden åt att titta igenom gamla bilder och se om jag kan plocka fram något intressant bonus-material.

6 kommentarer:

  1. Ok, jag vill be Mimmi Andersson i Tun om ursäkt eftersom jag under ett halvt dygn döpt om henne, helt oavsiktligt med olyckligt, till Mirre. Sorry!!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Tack! Det blev kortslutning när jag skrev Miriam och mycket mer dåliga bortförklaringar har jag inte...

      Radera
    2. Tyckte Mirre var rätt fint ja..... :-)

      Radera
  3. Veronica Andersson7 oktober 2012 kl. 20:07

    TACK för en jättebra sida, har verkligen fått russinen i kakan, genom denna sida! Ta nu lite ledigt, det är du väl värd...............men inte för länge, du är väl värd att läsa! Ha en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Veronica! Jag får summera säsongen, titta på hur jag tappade innan säsongen m.m. men det måste ju inte ske ögonaböj. Har grymt mycket att göra på jobbet sedan i försomras så jag kanske skulle koncentrera mig på det ett tag! :-)

      Radera