söndag 13 mars 2022

Träningsform för den som vill bli stark på riktigt

Det finns visserligen en kommersiell anstrykning i begreppet crossfit men likväl är det numera synonymt med träning för den som vill bli stark på riktigt. Här handlar det om funktionell styrka, uthållighet och teknisk förfining. Mjölksyre-tålighet kan nog vara bra också. Och ett jädra pannben för den som vill ta steget från träning till tävling. Och tävlingar finns det, bl.a. genom de s.k. Open-tävlingar som arrangeras.

Lördagen den 12/3 var det dags för den tredje och avslutande Open-deltävlingen på Crossfit Solid i Nyköping. Jag var där och fick mjölksyre-känning bara av att se utövarna göra sina olika moment.

Crossfit Solid i Nyköping ligger i Kungshagens industriområde

Med tanke på det stora åldersspannet bland deltagarna i lördagens tävling så skulle jag kanske kunna förledas att tro att crossfit som träningsform är något som även jag skulle kunna testa. Men nej, jag är definitivt inte rätt kandidat. Även om jag tränar varje dag i veckan så kallas min PT för sjukgymnast och mina övningar för rehabilitering. Min titanhöft skulle självantända av detta. Dessutom har min överkropp en muskelmassa som med nöd och näppe hjälper mig att hålla mig upprätt och svälja, just about it.

Interiören hos Crossfit Solid i Nyköping

IK Tuns fotbollsdamer tillbringade ett antal svettiga träningspass hos crossfit-vurmarna i vintras. Och jag tror att Amanda Johansson ska ha kredd för detta. Apropå fotbollsspelare så får jag erkänna att de enda individerna jag kände igen inne på gymmet i lördags har fotbollsbakrund. Men det var inte heller deras förtjänst att jag var där, det ska istället skyllas på äldsta dottern Emma som sedan en tid tillbaka tränar hos Solid. Hon visste dessutom hur hon skulle undvika att grimasera framför mina kameror, hon gjorde sitt försök på denna omgångs Open-utmaning redan under fredagen.

Emma Jansson agerar domare till en av atleterna i heat 4

Om jag förstått upplägget korrekt så släpptes de tre olika övningarna som ingick i deltävling tre klockan 00.00 natten mellan torsdag och fredag. Några gjorde uppenbarligen sina försök under fredagen men tyvärr saknades ändå en del namn under lördagens fem genomförda heat (med max 5 deltagare i varje heat).

En av Crossfit Solid Nyköpings frontfigurer är Jonathan Palmqvist

Ett heat pågick denna gång i 12 minuter. Och på denna tid skulle de tävlande göra ett antal godkända repetitioner på räcket (pullups/chins, fråga mig inte om skillnaden ...), ett antal dubbelhopp med hopprep samt därefter några gruvligt jobba lyft med skivstången. Och sedan började de om igen. Inte ens för den vältränade såg det lätt eller smärtfritt ut. Återigen; crossfit är styrka, uthållighet, teknik och motorik. Och dessa tre övningar är endast några av alla som de håller på med i crossfit-sammanhang.

Ännu en Jansson på gymmet, Ella Jansson i detta fall

Jag tar med mig den familjära stämning som rådde inne på Crossfit Solid i Nyköping. De stöttade, pushade och brydde sig om varandra. Även om tävlingarna kan ses som en morot för vissa så räcker antagligen regelbundna träningar hos dem väldigt långt för ett bättre välbefinnande. Och folkhälsan ska vi ju värna om, eller hur?!

Jag tackar för möjligheten att fota denna del av världen som jag inte tidigare haft någon inblick i. Många sköna bilder blev det men de får först och främst stanna bland deltagarna i lördagens tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar