söndag 4 juni 2023

Gästabudstrofén passerade hemmavid

För min del har det inte blivit någon rally-fotografering sedan 2019. Usch och fy och för att råda bot på denna grava brist så passade årets lokala deltävling i Svenska Rallycupen utmärkt. SMK Nyköpings traditionella Gästabudstrofén gick av stapeln lördagen den 3:e juni och specialsträcka 1 passerade inom promenadavstånd från mitt hem. Ingenting att skylla på med andra ord, det var bara att packa ihop kamerautrustningen och traska den s.k. Salingerundan till min tänkta postering 3,5 km hemifrån.

Gästabudstrofén passerade gården Salinge i slutet av SS1

Vad är det som får folk att vallfärda från när och fjärran för att titta på rally? Är det motorsporten som sådan (=fränt), förhoppningar om att se avåkningar, chansen att andas kilovis med damm, traditioner och gammal hävd, lukten och ljudet av passerande fordon eller kanske möjligheten att räkna gamla Volvo 940 i en aldrig sinande ström? Jag vet inte men det är banne mig värt ansträngningen!

Vi stod vid Salinge i dammet under knappt 4 timmar och hade det bra

Till deltävling 2 (av totalt 6) av Svenska Rallycupen hade drygt 150 ekipage anmält sig. Arrangörsklubben SMK Nyköping hade som vanligt några intressanta namn i startfältet som rimligtvis skulle kunna hävda sig. Nu blev det inga klassegrar denna lördag men det förtar inte känslan av att detta var en välarrangerad tävling på fina vägar. Om du vill djupdyka i resultatlistorna kan du göra det här >>>

Motorras och en bedrövad besättning i form av Frans Harrén-Söderbäck och Charlie Ekström

För min egen del hände inte något överdrivet spektakulärt framför kamerorna denna gång. Jag valde att försöka fota alla deltagare och 80% av bilderna togs med lång slutartid och försök att panorera. Det är svårt vilket ledde till att vissa fordon inte riktigt är så skarpa som jag hade önskat. Vi fick se några bredarslade bakhjulsdrivna bilar driva ut lite väl långt i 90-gradersböjen, en 4WD-bil ta en bonus-sväng ute i vetefältet och tyvärr ett motorras för en av SMK Nyköpings-ekipagen. I det stora hela kommer du att finna odramatiska bilder i mitt bildgalleri men det var huvudsakligen solsken och det är ju inte fy skam det heller.

Mitt bildgalleri från Gästabudstrofén 2023 hittar du HÄR >>>

Tack för att du tittar och nu ska jag jaga bort dammpartiklar från kamerorna och objektiven ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar