onsdag 22 maj 2019

RM och SM i cheerleading på Rosvalla

Under den passerade helgen arrangerade Svenska Cheerleadingförbundet Riksmästerskap och Svenska mästerskap i cheerleading på Rosvalla i Nyköping. Det är ju makalöst att vi i Nyköping gång efter annan får hysa den ena stortävlingen efter den andra när cheerleading-Sverige samlas. Jag misstänker att det först och främst är faciliteterna vid Rosvalla som passar extra bra för cheerleading. När de har tävlingar är det många, många som dyker upp. Inte bara aktiva utan även funktionärer, domare och självklart en månghövdad publik.

Åh nej, jag som redan köpt mig en ny hårrosett ...

Denna gång stod Svenska Cheerleadingförbundet själva som arrangör för RM och SM. Tidigare har man överlåtit arrangörsskapet på någon av närområdets större klubbar (så har det t.ex. varit då DM gått av stapeln på Rosvalla). Och jag noterade också att man valde att vara i Stora ishallen denna gång till skillnad mot senast jag fotograferade cheerleading då de huserade i A-hallen.

Betydligt bättre drag på läktarna än när Gripens ishockeykrigare håller till nere på isen
Belysta ballonger bland åskådarna
Publiken längst ena långsidan och mattan för de tävlande längst den andra

Jag har missat de tidigare av årets cheerleading-arrangemang och hade väl egentligen inte tid denna helg heller. Men sedan insåg jag att jag ändå borde ta mig till Rosvalla en liten stund. Både för den uppåtgående sportens skull (efter finfina framgångar på det nyligen genomförda världsmästerskapet) och för våra lokala cheerleading-stjärnor i Cheer Legacy.

Spänstig konfrencier

Lördagens tävlingar förblev helt obevakade av mig men då tävlade Cheer Legacys lag Mockingjays i klassen Senior Level 2 och de kom på en åttonde plats (av 12 startande lag). Den lilla tid jag hade lade jag på söndagens tävlingar då jag var på plats för att se Cheer Legacys lag Icejays som tävlade i klassen Senior Level 3. Där såg de till att komma femma av 10 lag. Starkt jobbat Icejays!

Nervösa ledare i Cheer Legacy innan start för Icejays
Fullt ös från första sekund av Cheer Legacy Icejays

Jag var på plats endast 10 minuter innan Icejays skulle tävla och hann med nöd och näppe få till kamerainställningar, kalibrering m.m. Dessutom fick jag känna på den noggrannare säkerheten när det handlade om SM/RM. Det var minsann inte bara att kliva in på golvet trots ackreditering. Inget fel i detta, någon ordning måste det faktiskt vara under nationella tävlingar.

Jag måste lära mig att ta med hörselskydd nästa gång jag fotar cheerleading!

Jag hade turen att få fota segrande lag i Senior Level 3 eftersom de startade sist i samma klass som Cheer Legacy Icejays tävlade i. Och därefter hann jag också fota samtliga 10 lag som var kvalificerade i Senior Level 5. När de var klara strax före klockan 13 var det bråttom, bråttom hem för mig och kvarvarande klasser fick klara sig utan min närvaro. Det gjorde de säkert bättre än om jag suttit på golvet och fotat ...

Stort grattis till segern i Senior Level 3 säger vi till GF Uppsalaflickorna USC Apaches
Stort grattis till Gothenburg Cheer One Cougars som segrade i Senior Level 5

Jag har faktiskt inte mycket mer att tillägga denna gång. Cheerleading är alldeles utomordentligt häftigt att ta del av. Med öronproppar blir det förmodligen ännu bättre (ljudnivån nere på golvet framför högtalarna är aningen mer än vad jag pallar). Det är inte bara en akrobatisk, atletisk och halsbrytande sport utan även känslosam och medryckande. Självklart ska cheerleading få eget utrymme och bör ha ett existensberättigande med en unik plats under Riksidrottsförbundet (inte som nu tillsammans med Gymnastikförbundet). Men det ska det röstas om den kommande helgen. Igen. Det är en återkommande kamp men nu har man från Cheerleadingförbundshåll utnyttjat framgångarna i VM för att ta språng och nå ut i media både på riksnivå och i lokalpressen runt om i Sverige.

Hos mig når det inte längre än att jag har ett bildgalleri med 355 bilder från den lilla del av tävlingarna som jag bevakade denna gång. Och kanske är det tillräckligt, åtminstone för deltagarna som råkade finnas framför kameran. Du hittar mitt bildgalleri HÄR >>>

Ett tips från mitt fotoperspektiv; om ni ska tävla mot en svart bakgrund är det skitbra om tävlingsdräkterna inte är svarta eller alldeles för mörka. Bara en tanke ... ;-)

Tack för denna gång!

2 kommentarer:

  1. Hur gick det för Haningetjejerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haninge har en stor och livfull cheerleading-förening. Här är länk till resultaten under lördagens tävlingar: http://www.cheerleading.se/docs/697/26023/Reslutat%20RMSM%20Lordag%202019.pdf
      Och här är söndagens resultat: http://www.cheerleading.se/docs/697/26023/Reslutat%20RMSM%20Sondag%202019.pdf

      Jag borde nog ha länkat till resultatlistorna i blogginlägget ... 😬

      Radera