lördag 18 maj 2019

Derbytätt i damtrean

Fotbollsdamernas division 3-serie bjuder på ett flertal derbyn under säsongen 2019. Jag har hunnit se alla de lokala lagen åtminstone en gång och kan omöjligen rangordna dem så här tidigt på säsongen. I och runt Nyköping har vi IFK Nyköping, Hargs BK och IK Tun U och sedan vill jag även räkna in Gnesta FF i derbyskaran. Samtliga dessa damlag har redan hunnit vara involverade i något derby och de som hittills tagit full pott är IK Tun U. Inte för att de nödvändigtvis varit bättre än sina motståndare utan tack vare lite flax och kanske också på grund av ungdomlig entusiasm och kämpaglöd.

Härlig kamp på Krikonbacken under fredagskvällen då Hargs BK tog emot IK Tun U i damtrean

IK Tuns U-lag hade lyckan med sig mot Gnesta FF i premiäromgången då man vann med 4-3 efter ett avgörande mål i slutsekunderna. Förra helgen stötte IFK Nyköping samman med Hargs BK på fagra Folkungavallen och matchen slutade 2-2 efter en kvittering av Mia Johansson när det återstod 7 minuter. När det under fredagskvällen var dags för derbyt mellan Hargs BK och IK Tun U var förutsättningarna så där härliga som de bara kan vara ibland. Schysst väder, häggarna i full blom runt Krikonbackens mysiga anläggning, en entusiastisk klack på den hyfsat gistna läktaren och massor av publik med fokus på vår lokala idrott. Fyra fotografer dokumenterade kampen på planen och spelarna levererade en viljestark insats med glöd på den svårspelade planen. Krikonbacken kan bevattnas från Nyköpingsån men tyvärr har rören visat sig trasiga vilket gör att även denna fotbollsplan är torr och svårspelad just nu. (Den gamla gräsytan behöver verkligen bli frodig för att ojämnheterna ska försvinna.)

Ett stort tack till grabbarna i Hargs BK:s division 7-lag som utgjorde en härlig fond under damderbyt

Hargs fotbollsdamer hade inför fredagens match, i en haltande tabell, vunnit en match och spelat en oavgjord. Tun-tjejerna hade hunnit med två segrar och en förlust (mot Hällbybrunns IF). Hur det nu må kännas för spelarna inför mötena mot lokalkonkurrenterna så har jag hittills inte fångat upp den där riktiga derbynerven. För några år sedan upplevde jag prestigen mycket tydligare mellan de lokala damklubbarna. Kanske ger damfotbollens tillbakagång en större känsla av gemensamhet hos de kvarvarande utövarna.

Delar av den stora publikskara som bänkat sig vid Krikonbackens fotbollsplan under fredagen

I framförallt Hargs BK återfinns några spelare som har rejält med rutin och erfarenhet. Några av dem har representerat ett flertal klubbar, även numera nedlagda lag (t.ex. Oxelösunds IK, Nyköpings BIS). Stampe och Lena är som damfotbollen i Nyköpings fossila bränsle. Man vet att det kommer att ta slut men man kan inte tänka sig en framtid utan. Tack för att ni finns Maria Damperud Landin och Lena Karlsson Aronsson, förebilder för yngre spelare och förbaskat duktiga fotbollsspelare!


Hargs BK:s damer laddar för match mot IK Tun U den 17/5 -19
IK Tuns U-lag gör sig redo för derbyt mot Hargs BK den 17/5 -19

Jag har under de senaste 15 åren på olika sätt haft beröringspunkter med flick- och damfotbollen i Södermanland. Min äldsta dotter (Emma) mötte under flickåren (och även under en seniorsäsong) några av de spelare som igår fanns med ute på planen där även min näst yngsta dotter Lovisa förekom. Min näst äldsta dotter (Ida) har representerat Hargs BK. Självklart har jag önskat att mina äldsta döttrar skulle ha fortsatt spela fotboll men så har det inte blivit. Och det är ett av damfotbollens dilemman, allt för många slutar alldeles för tidigt. Och jag kan inte se att det funnits något jag kunnat göra för att påverka min närmaste omgivning för att ändra på den saken. Tyvärr. Jag kommer dock att fortsätta värna om flick- och damfotbollen, och den kommer långt före herrfotbollen i min värld.

Svägerskekampen mellan Sandra Ekholm och Therése Persson var rakt igenom underhållande under derbyt

Mötet mellan Hargs BK och IK Tun U utvecklades till en match där inget av lagen förtjänade att förlora. Nu gjorde Hargs BK just detta vilket skavde för mig att se. Det skapades en hel del i anfallsväg och båda lagen träffade målramarna vid åtminstone några tillfällen. Där HBK kom till skott men ofta sköt över hade gästande Tun lite vassare chanser med något större variation. Dock föll matchens enda mål på en straff i 33:e minuten. En i mina ögon billig straff som dock förvaltades väl av Rebecka Gustafsson i IK Tun U. Kanske känns det ännu surare för Hargsdamerna att Maria Engström i målet var så oerhört nära att rädda straffsparken.

Straffen i första halvleken smet förbi och 0-1 blev också slutresultatet
IK Tuns duktiga back Rebecka Gustafsson blev matchvinnare

Även om resultatet 0-1 kändes snopet för Hargs BK så ska jag inte ta ära och heder av IK Tuns unga utvecklingslag. De gjorde det riktigt bra. Defensivt har de några mycket duktiga arbetsmyror och offensivt har de med gårdagens uppställning ett flertal olika avslutsvapen i verktygslådan. Det är inte lätt att försvara sig mot spelare som Lovisa Lindvall, Johanna Thuresson eller vinthundssnabba Line Höök. Harg stod för en gedigen insats som förvisso inte gav dem initiativet under hela matchen men när de höll i taktpinnen rullade de runt riktigt bra. Det som saknades denna gång var den där slutliga spetsen framåt som hade behövts för att få hål på nollan.

Med otroligt idogt arbete såg Alice Johansson i IK Tun U till att laget höll nollan mot Hargs BK

Det finns fog att nämna många av spelarna i båda lagen efter fredagskvällens match. Nu stannar jag vid det som skrivits ovan och väljer istället att med hjälp av bilder berätta resten. Du hittar 148 bilder från matchen HÄR >>>

Jag väljer att tacka båda lagen för en utomordentligt trevlig fredagskväll i fotbollens tjänst. Klacken ska också nämnas, sådant är inte bara en färgklick utan ger också en energikick för oss som flitigt umgås med fotbollen dagarna i ända.

5 kommentarer:

  1. Lena Karlsson-Aronsson18 maj 2019 kl. 23:30

    Tack Lasse för dina fina ord!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite så. Mina ord är en enkel och lätt sak att åstadkomma men din fotbollskarriär ligger det betydligt mer ansträngning bakom. Sedan var jag onekligen lite orolig att det skulle misstolkas när jag kallar någon för "fossil" ... ;-)

      Radera
  2. Lena Karlsson-Aronsson19 maj 2019 kl. 11:01

    Haha ingen fara alls�� Vet att det läggs mycket omsorg och tid bakom dina inlägg. Och jag vet hur många vi är som uppskattar allt du gör! Jag blev mycket rörd av dina ord.

    SvaraRadera
  3. Maria Damperud Landin20 maj 2019 kl. 22:05

    Ja, tack för fina ord! Alltid roligt att läsa dina inlägg. Har försökt att sluta med fotboll i många år nu, men det slutar alltid med att det blir en säsong till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bara en säsong till" är helt okej, det verkar vara ett hållbart koncept i all evighet! :-)

      Radera