tisdag 22 maj 2012

Eftertankens kranka blekhet

Jag har naivt inbillat mig att jag genom denna bloggs innehåll lyft intresset för damfotbollen i allmänhet och Nyköpingstraktens damfotboll i synnerhet. Genom en massa bilder har många spelare visats både för de avbildade själva men också för en bredare allmänhet. Dessa bilder tillsammans med en hel del text har jag någonstans tänkt skulle främja fotbollen och öka förståelsen för de olika förutsättningar som lagen i bevakningsområdet har och vara till gagn för de allra flesta parter.




Försent har jag insett att allt detta fotograferande och bevakande har lett till något jag inte förutsett och inte heller vill bidra till. Efter en intensiv vår med många besök hos flera av lagen har jag efterhand konstaterat att det mer än en gång tydligt märks att fotbollsspelaren där ute på planen, mitt under match, synligt markerar att hon är medveten om min och kamerans närvaro. Jag vill inte förstöra för den som är på planen för att uteslutande koncentrera sig på spelet. (Och ur sportfotografiskt hänseende vill jag ha bilder på spelare som är helt inne i det som händer på planen och omedvetna om vad som händer runtomkring.)


För några dagar sedan fick jag också uppleva att en spelare, under pågående match, tydligt markerade att hon absolut inte ville bli fotograferad. Och det var denna reaktion som fick mig att börja tänka på om jag faktiskt utsätter en väldig massa spelare för något som de uppfattar som besvärande, särskilt med tanke på att dessa bilder publiceras på internet utan egentlig kontroll över vilka som sprider dessa filer vidare och i vilka sammanhang bilderna senare dyker upp.


Är det kanske bäst att de lokala idrottsutövarna, oftast på nivån "glada amatörer", ska få hålla på med sin hobby ifred från såna som jag? Jag erbjuder inte några kloka reportage där allmänheten får höra vad idrottsutövaren tycker efter tävlingstillfället (allt under kontrollerade former för den intervjuade.)


Med över 5000 sidbesök per månad (över 50 000 besök de första 10 månaderna) når jag ut till en hel del människor, men kanske gör jag de lokala fotbolls-tjejerna en otjänst när jag själviskt åker runt och utövar ett av mina stora intressen, fotografering. Givetvis finns bland de återkommande blogg-besökarna sådan som jag, alltså nyfikna och fotbollsintresserade "hangarounds", men kanske ratar de aktiva bloggen då de  helt enkelt tycker att det är jobbigt att riskera att se sig själv på bild.


Jag vacklar...

13 kommentarer:

  1. Hej Lasse!
    Jag tycker att det är upp till varje fotbollsspelare att fokusera 110% på match och inte på vad som händer vid sidan om planen. Kan man som fotbollsspelare (på senior nivå) inte koppla bort externa faktorer som publik, fotografer eller vad det nu kan vara som händer vid sidan om planen anser jag att man har något att jobba på.
    Vad jag vet är dina inlägg och fotografier väldigt uppskattade så fortsätt som du gjort!

    SvaraRadera
  2. Veronica Andersson23 maj 2012 kl. 09:36

    Håller med "anonym" som seniorspelare måste man kunna fokusera! Din blogg har skapat större intresse för damfotbollen! Hur många är vi, som ibland tycker att du inte "fort nog" redigerar och lägger ut på sidan:-) (se detta som en komplimang)
    Nej, Lasse, du gör ett jättebra jobb, fortsätt så! Vi är många som uppskattar det du gör och framförallt är det här vad damfotbollen behöver!

    SvaraRadera
  3. Madde Johansson23 maj 2012 kl. 09:47

    Håller med föregående "talare". Du gör ett bra jobb för damfotbollen och det är kul att kunna följa de olika lokala lagens framfart!

    SvaraRadera
  4. Lasse, det du gör är otroligt viktigt för damfotbollen. Och jäkligt roligt! Visst att man kan vara lite nervös för bilderna, om det är en haka eller två för mycket med (men det är väl i och för sig linsens fel i såna fall) ;-) men det uppskattas av MÅNGA av oss. Och som Madde säger, det är ju kul att kunna följa de lokala lagen lite mer ingående. Jag hoppas du krigar vidare!

    SvaraRadera
  5. Det du gör är inget annat en stor bonus för alla runt damfotbollen i stan. Så det är inte annat än jättesynd om du vacklar för jag och många med mig tycker du gör ett fantastiskt jobb och bidrar starkt till att sätta Nyköpings damfotboll på kartan på ett mycket positivt och kul sätt. Alla i och runt HBK dam och HBK/SIF dam står upp för dig!
    /Henrik HBK dam

    SvaraRadera
  6. Forsätt precis som du gör det är precis den publicitet som damfotbollen behöver.Vi tycker att dina bilder och referat är fantastiska

    SvaraRadera
  7. Till er som lämnat kommentarer men också läst mitt inlägg och funderat på vad jag är ute efter:

    Nej, jag är inte initialt ute efter beröm. Det värmer, självklart, och jag ser också nyttan med att lyfta damfotbollen. Snacket vid sidan om planerna med alla människor är ett kvitto på detta också.

    Måhända har jag en allt för försiktig hållning när jag oroar mig för att trampa de avbildade spelarna på tårna. ("Stämpla" är väl den korrekta fotbollstermen?) Men jag grundar det på att jag kanske tagit saker för givna, och även styrkts i den tron av andra som också står bredvid planen. De aktiva själva har kanske en helt annan syn på det hela?

    Nu har ett par spelare gett uttryck för att mina farhågor inte har någon täckning. Och det är jättebra! Men törs de spelare protestera som inte vill vara med på bild?

    Jag tycker ju att det här är hur kul som helst så jag vill inte lägga ner bloggandet och fotograferandet. Det måste dock vara OK från alla parter, och det var denna tanke som slog mig häromdagen.

    Ännu en gång:
    Tack för ert engagemang och de värmande orden!

    SvaraRadera
  8. Jag har inget emot att du gör din grej! Vi är ju där för att göra våran. Jag gillar ju även att prata med folk mitt i en match. Kanske är det dålig koncentration ...men sån är jag! Tycker att det är kul att kolla in din sida vad som hänt om man nu har missat nån match! Det är alltid nån det inte passar,men vi andra ca 200 fotbollstjejer tycker du gör ett bra jobb!

    SvaraRadera
  9. Jag håller med. Fortsätt med det du gillar och det vi alla andra också gillar, damfotboll. Det är en fröjd att följa din blogg. Det är dags att damfotbollen får ta plats någonstans. Hälsningar Anki T

    SvaraRadera
  10. Hej ett litet inlägg från "bagarn" matchfotograf åt IK Tun fortsätt
    med att fota och skriv i bloggen alltid trevligt att träffas vid
    någon arena då det är match.

    SvaraRadera
  11. Cissi Brissman24 maj 2012 kl. 07:55

    Tummen upp för dig Lasse:).
    Din blogg är kanon bra.

    SvaraRadera
  12. Lovisa Bjurlen26 maj 2012 kl. 16:55

    Keep up the good work Lasse !! Klart man oroar sig för nån dubbelhaka men mer än så är det inte. Dom som nu känner att du stör kanske ska öva på sin självkänsla istället för att hoppa på dig. Tycker att det är otroligt roligt att läsa och kolla på det du lägger upp.
    Blir så ledsen när man får höra att människor varit elaka och kritiska till din hobby. Låt dom inte sänka dig utan le åt att du gör något bra för damfotbollen och bry dig inte om dom som inte har något bra att säga tycka eller kommentera. // Lovisa Bjurlen

    SvaraRadera
  13. Kör på lasse! Det är alltid lika roligt att se bilderna du lägger ut :) Det är så roligt att någon uppmärksammar damfotbollen för en gångs skull.. Annars händer det aldrig. har haft många goda skratt ihop med mitt lag åt dina bilder!

    SvaraRadera