lördag 12 maj 2012

Division 3-derby på kvällskvisten

Jag vill börja med att tacka tjejerna i Nyköpings BIS och Hargs BK för fredagsunderhållningen. Jag var inte ensam om att välja damfotboll som avstamp för helgen, vi var nog ett 80-tal runt Rosvallas äldre konstgräsplan. Och nyfikna falanger till OIK- och Tuns damlag syntes bland åskådarna. Kul!

Betongläktaren  skulle få komma till nytta på fler sätt denna kväll.

På väg in till Rosvalla (något försenad ska erkännas) såg jag regnbågen landa i trakterna kring Harg/Krikonbacken. Var det ett tecken måntro? Det skulle visa sig vara det, men snarare på hur varierat vädret varit och skulle bli denna fredag i mitten av maj. Sol och regnskurar avlöste varandra.

Efter en halvlek av detta derby var jag övertygad om att det stod 2-2. Tokfel. När jag gick genom Rosvallas foajé gjorde tydligen Sofia Kjellberg 1-0 efter mindre än en minut från matchstart. Man ska vara på plats i tid, jag får bättra mig några snäpp! Särskilt i en så pass öppen match med chanser åt båda håll och där kanske inte bolltekniken var på topp men viljan att vinna var hög från båda lagen.

Fullt så här ängsligt var det inte i Hargs försvar!

Efter Biss tidiga ledning fick jag se ett par bra chanser åt båda håll innan Jenny Wevel med ett skott utanför straffområdeslinjen gjorde 2-0 för sitt rödklädda hemmalag.

Jenny Wevel glad. Och jag missade hennes signum målpiruetten med kameran...

Hargs unga tjejer ger aldrig upp och varför skulle de göra det? En reducering genom Emma Andersson satt i målställningens främre insida (och studsade ut via hjulet strax bakom stolproten.) Välplacerad avslutning. Minuten senare var det dags för 3-1 men detta får räknas in i kategorien slumpmål. Bissornas Helena Granlund agerar med sitt smalben bollplank och får se en undanrensning från HBK:s försvar studsa in i mål från ganska långt håll.

Nyköpings BIS Helena Granlund med HBK:s Sofia Johansson i bakgrunden.

Innan första halvlek var slut fick vi i publiken njuta av kvällssolen och ännu ett mål. En dubbelhörna gav Hargs Emma Andersson läge att sikta in sig och hon drog andra hörnsparken över Lina Lindqvist fingrar och direkt in i mål.

Emma Andersson, 2-målsskytt för HBK, på väg med bollen till hörnflaggan.

Om första halvlek var händelsrik så blev inte andra halvlek mindre innehållsrik. Men även vädret bjöd på variation. Tyvärr.

Betongläktaren duger som paraply men med något låg framkant för publiken som söker skydd.

De glada tjejerna i BIS flicklag F02/03 var bollkajsor denna match. Här i skydd under Maria Larssons paraply.

Dagens första målskytt fick i andra halvlek visa vilken löd hon har i högerdojan. 4-2 för Nyköpings BIS kommer ur en pressad frispark slagen av Sofia Kjellberg. Pang. Men som skrivet tidigare så har det blåa laget ett fighter-hjärta som är stort och reduceringen till 4-3 kommer från vassa Ebba Bromées fötter.

Hargs Ebba Bromée är alltid målfarlig. Så även denna afton.

Med ca 10 minuter kvar av matchen stänker Sofia Kjellberg in sitt tredje mål med ännu en tung träff på bollen.

Nyköpings BIS Sofia Kjellberg här i kamp med Hargs BK:s Emelie Petersson.

Även om HBK inte ger upp ligger Biss på i slutet av matchen för ännu ett mål. Och vid slutsignalen med slutresultatet 5-3 till Nyköpings BIS kunde man ana en förlösande lättnad hos Biss-spelarna (och ledarna.)

Glada och lättade miner hos Nyköpings BIS efter kvällens derbyseger.

Nyköpings BIS tyngd och rutin fällde nog delvis avgörandet ikväll men heder åt det unga Harg som kämpar bra. Med de båda lagens insats ikväll som mall lär det nog bli en och annan poäng även i fortsättningen av division 3-serien.

Avslutningsvis måste jag erkänna mig besegrad av tröttheten under den sena fredagskvällen. Normalt brukar jag försöka ta hand om bilder och textskrivande direkt efter match, men jag klarade inte av att förmå mig till det denna gång. Den vakne och uppmärksamme kunde i alla fall få sin nyfikehet stillad av intervjuer på utmärkta lokalsporten.se straxt efter match.

Nyköpings BIS tränare Caj Hjelm i intervju med lokalsporten.se.

Och visst finns det nu bilder från kvällen i bildgalleriet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar