söndag 13 maj 2012

Bennys Bönor fixade 3 pinnar

Benny Gustafsson, tränare i Oxelösunds IK:s damlag

Som rubriken antyder så tog idag Oxelösunds IK:s damlag sin tredje seger av tre möjliga i dam-fyran. Denna gång stod Telge United FF:s andralag för motståndet (som även de kom till denna match med två inledande segrar i serien.) OIK:s seger skrevs till 4-2 efter 2-1 i paus. Nu toppar OIK tillsammans med Julita/Gropptorp tabellen som enda lag med full poäng efter 3 omgångar. Men serien är lång och fortfarande att betrakta som väldigt oviss...


De två lagen bjöd det dryga 60-tal som sökt sig till eftermiddagssolen på Ramdalens IP:s konstgräs på riktigt fin fotbollsunderhållning. Båda lagen klarade av ett högt tempo med bibehållen bollkontroll. Och båda lagen bjöd på vårdat passningsspel men där möjligtvis OIK bryter av oftare med lite längre bollar (vilket är sällsynt från Telge-tjejerna åtminstone idag.)


På Telge Uniteds hemsida har man sedan någon dag tillbaka gått ut och efterlyst fler spelare till sitt division 4-lag (man har även lag i division 3.) Måhända är truppen något för tunn, och jag gissar att några dubblerat med spel i båda lagen denna helg. En som i alla fall gjorde det var Trosa IF-fostrade Ronja Gustafsson (som var med i division 3-mötet mot IK Tun under lördagen.)


Ronja Gustafsson i Telge United,, senaste klubbadress TVD.


Idag tog OIK ledningen genom Micaela Ekholm i 15:e minuten, och det är även hon som i 27:e minuten ökar på till 2-0. Minuten efter detta reducerar Telge till 2-1 och dessa siffror står sig till pausvilan.


3 minuter in i andra halvlek gör sedan Sofia Grahn 3-1, och det var för hennes del knappt någon ansträngning att få in bollen i tomt mål från ca 40 cm håll... (Ett långt, fint inlägg stoppades tillfälligt av målvakten i Telge men inte bättre än att bollen studsade på hennes huvud/rygg och Sofia kunde enkelt "låna" bollen och lägga in den i mål.)


Upprinnelsen till OIK:s 3-1.


I 61:a matchminuten gör sedan Micaela Ekholm sitt tredje och lagets fjärde mål fram till 4-1. Med 21 minuter kvar av matchen tillåts Telge reducera men i och med det fastställdes också slutresultatet, 4-2.


Micaela "Micis" Ekholm fixade 3 baljor åt OIK idag.


Sofia Grahn t.h. fick göra mål i dagens match för sitt Oxelösunds IK.


Hemmalaget började krokna sista 20 minuterna av matchen, och i takt med att Telge allt ivrigare jagade ytterligare reducering blev det lite grinigt ett tag där ute på plastmattan. Men det var först de allra sista skälvande minuterna som jag tyckte att hemmalaget trampade rejält i kvicksand i sitt försvarspel, dessförinnan hade det bra kontroll på sin motståndare. Trots 4 mål och fina insatser framåt skulle jag vilja lyfta fram hela OIK:s försvarslinje idag som jag tyckte var mycket säkra. (Och när man tror att det är kört då motståndaren har fritt fram ensam mot mål kommer den där Pernilla Andersson trippande och snor bollen på något sätt...)


Mittbacken och lagkaptenen Sandra "Ekis" Ekholm styr med försvarsarbetet.


Som framgått här ovan var det en trevlig och välspelad match med två duktiga lag. OIK vinner enligt mig tack vare sin större tyngd och beslutsamhet men också tack vare de duktiga målgörarna som vet var de har motståndarkassen. (Telge United har lika mycket av spelet idag, men verkar vilja spela sig ända fram till mållinjen.)


Jag tar min rödbrända panna till söndagsvila och avslutar med en miljöbild från Ramdalens IP. Jag vet att klubben där nere i kuststaden tycker att jag bekymrar mig allt för mycket om detaljerna runt "deras" anläggning, men jag kan bara inte låta bli. (Kanske är det av ren och skär avundsjuka som jag går på om Ramdalens alla skrymslen och vrår.)


Snart är vallgraven runt A-planen färdiggrävd. Med eller utan arsenik.


Fler bilder? Naturligtvis! Känner mig oftast inspirerad av att fota nere på Ramdalen, och förhoppningsvis finner DU någon av bilderna sevärd i bildgalleriet! (Sedan i lördags spökar något med bildkopplingarna i galleriet där bilderna ligger med övriga webben, men jag hoppas och tror att det går att komma åt bilderna direkt i bildgalleriet i alla fall.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar