söndag 5 maj 2019

Griffins vs Berserkers i rugbydrabbning på Djulö IP

Rugbysäsongen är igång. Hade jag haft möjlighet så skulle jag givetvis ha fångat upp en av de kvalomgångar som spelats inom 7s för att kvalificera sig till sommarens SM (som avgörs i samband med SM-veckan). Det är något speciellt med 7-mannarugbyn och den är tacksammare att fota än sin 15-mannamotsvarighet. I 15-mannarugby kan jag nästan lova att det alltid är något eller någon i vägen mellan händelsen som utspelar sig och kameran. Brötigt och trångt men ändå så förföriskt charmerande. Rugby is the shit, sanna mina ord!

Att fotografera rugby är en jakt på "rena" actionbilder

Jag lyfter ju fram rugby så fort jag får chansen. Antagligen gör jag det för hyfsat döva öron. De som redan är frälsta håller sig i närheten av rugbyn sedan länge. Du som inte fattat grejen rynkar antagligen på näsan och vänder på klacken. Att vi i Nyköpingstrakten inte har något rugbylag bidrar till att jag inte riktigt lyckas nå ut med min lovsång. Jag åker till Katrineholm för bl.a. rugbyn och bandyn och det har ju sina orsaker och jag är tacksam att ha relativt nära till grannbyn.

En ispåse mot låret och sedan ut och kör igen. Här pratar vi "7 sorters lårkakor" och ingen mjäkighet!

Att ta upp rugbyspelarnas tålighet i jämförelse med herrfotbollsspelare är som att sparka in fullständigt öppna hangardörrar. Sorry alla fotbollslirare men att filma, ligga ner och vrida sig i imaginära plågor och försöka fuska sig till fördelar från en lurad domare hör liksom inte hemma i min sportvärld och ändå slipper jag inte detta när jag vill se herrfotboll. Allt detta adrenalinpåslag i kombination med testosteron kan faktiskt funka utan att det blir tilt, kolla vilken rugbymatch du vill så har du bevis!

Bytet som Griffins-spelaren vill göra beror garanterat inte på blodet som rinner från knogarna

Lördagens match på Djulö IP var premiärmatchen i division 2 för 15s. Katrineholm Griffins tog emot Stockholm Berserkers för match klockan 13.00. Tyvärr var förutsättningarna inte optimala, gräsmattan var knappast frodig och det var torrt och hårt. Spelar du rugby vill du ha det mjukt, gärna lerigt, och betydligt mindre sträv friktion än vad vi har i torkans Södermanland just nu. För hemmalaget gäller denna säsong att man får kontinuerlig hjälp av kompisarna i Västerås Rugby som inte själva mäktar med eget seriespel. Det är helt okej enligt regelverket i division 2 där kravet endast är att man som rugbyspelare måste vara licenserad, klubbtillhörighet oaktad.

Katrineholm Griffins inför premiärmatchen 4/5 2019
Stockholm Berserkers gör sig redo för match på Djulö IP den 4/5 -19

Jag kan ju inte mycket om rugby (såg mina första matcher live för tre år sedan) men fann mig lite oväntat stå och förklara för en nyfiken förbipasserande vad det handlade om. En hel del regler kan jag inte riktigt reda ut men vad sjutton, desto mer att lära sig i framtiden. Vi alla som var på plats fick i alla fall se en väldigt trevlig match. Det var jämnt, händelserikt och bra mycket bättre än vad jag sett från Griffins tidigare.

En liten del av publiken som kommit till Djulö IP denna kylslagna majlördag

Griffins rivstartade och gjorde sitt första försök efter endast fyra minuter. Sedan kom Berserkers igång och replikerade med ett par försök. Därefter turades lagen om med sina försök och Stockholmslaget hade ledningen i halvtid med 19-15. Andra halvlek blev än mer händelserik. Hemmalaget lyckades på nytt ta initiativet och det såg ut som att de skulle defilera in i mål när deras tyngd i anfallsspelet tycktes suga musten ur gästerna. 34-19 vittnade om ett ganska rejält grepp om händelserna. Berserkers sprattlade till och genom två försök så stod det plötsligt 34-31 när det endast var minuter kvar av matchen. Nu var det härlig nerv i matchen igen. Mest beslutsamhet återfanns dock hos Griffins som gjorde sista försöket och fastställde slutresultatet till 41-31.

En trevlig rugbykamp som i alla fall tilltalade mig. Huruvida jag lyckats göra tillställningen rättvisa eller inte får du själv avgöra, i mitt bildgalleri återfinner du drygt 120 bilder som på något sätt försöker beskriva matchen.

Gå och kolla rugby och passa på den 25/5 klockan 13.00 då Katrineholm Griffins tar emot Sandviken Hammers på Djulö IP. Om inte annat är det vackert nere vid Djulö camping ... och de har säkert glass i minigolf-kiosken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar