söndag 12 maj 2019

Tystberga GIF säkrade säker seger på bortaplan

Att komma till en match när halva tillställningen är avklarad är inte optimalt. Det vet jag av erfarenhet. Ändå utsatte jag mig för detta under lördagseftermiddagen då jag rände hemåt till Stigtomta efter ett besök på Folkungavallen där IFK Nyköpings och Hargs BK:s damlag mött varandra i ett derby. På Stigtomta IP serverades nämligen ännu ett lockande derby då Stigtomta IF:s herrar tog emot Tystberga GIF i division 5.

I försommarsolens sken möttes Stigtomta IF och Tystberga GIF i ett div 5-derby

När jag klev ner till Stigtomta IP insåg jag att det var första gången i år som jag var där. Jag har inte ens deltagit i den sedvanliga vårrustningen. Mycket kan förklaras av att jag som ledare i föreningen tvingades ta beslutet att lägga ner flicklaget under mars månad. Det var och är fortfarande ett faktum som skaver och jag har inte smällt det riktigt ännu. Herrlaget består dock, uppenbarligen, och de har ju tagit en friplats i herrfemman till denna säsong.

Härligt välbesökt vid Stigtomta IP när Tystberga GIF kom på besök

Inför säsongen var det något bettingbolag som presenterat odds på placeringar ända ner i division 5. Där placerades Tystberga sist i Södermanlands herrfemma, Stigtomta IF någonstans i mitten. Tjena, där har inledningen av säsongen visat på minst sagt dålig koll. Nykomlingarna Stigtomta IF har inte skrapat ihop mer än 1 poäng så här långt och fjolårets bottenlag Tystberga har börjat övertygande. Jag ska inte spekulera i hur det hela slutar framåt höstkanten men för Stigtomtas herrar behöver poängen trilla in om de inte ska riskera att div 5-besöket endast blir ettårigt.

Ny tränarkonstellation för året i Stigtomta IF är Anders Stridh och Peter Cypriansen

För oss med insyn i Stigtomta IF finns det en detalj som oroar mer än poänginsamlingen för herrlaget. Efter två torrsomrar och bevattningsförbudet sedan fjolåret är fotbollsplanen en skör länk i kedjan. Att transportera vattentankar till planen för bevattning är galet dyrt. De fotbollsplaner som har egna vattentäkter för att sköta bevattningen (t.ex. Folkungavallen och Krikonbacken) kan verkligen vara lyckliga om det visar sig att vi får ännu ett år med svår torka. Det dammade och yrde när spelarna sprang över planen i lördags och det lär inte bli bättre den närmaste tiden.

Stigtomta IP är mycket torr och beroende av kommunalt vatten för att bevattnas

Efter matchen, som slutade 0-4, fick jag från Stigtomta-håll höra att första halvleken trots allt innebar en hel del chanser för det gulare av de två lagen. Men sätter man inte sina chanser och motståndarlaget har en JimRobin Vestin så ligger man lätt under med 0-2 i halvtidsvilan. Precis som det blev i lördags. Och nog såg jag med egna ögon att Stigtomta IF försökte och skapade viss press mot ett lågt stående Tystberga. De kunde ju ligga rätt utan att chansa med den ledning de hade. När det inte blev utdelning stack självklart gästerna upp emellanåt och då är just JimRobin ett av herrfemmans vassaste vapen att ha i sin arsenal. 0-3 gjorde han i 80:e matchminuten. Tvärsäkert.

Tystbergas JimRobin Vestin stormar fram så att det yr på Stigtomta IP

Detta derby blev ingen nagelbitare. Någon nerv eller spänning in till det bittra slutet blev det inte. Nej, det var gästerna som fick sista ordet när en straff tilldömdes dem och Patrick Lindberg var obeveklig. 0-4 förbi Stigtomtas keeper Fredrik Larsson i 88:e minuten. Ridå.

Patrick Lindberg fastställde slutresultatet till 0-4 för Tystberga mot Stigtomta

Det blev ingen djupare titt för min del i den gryta som division 5-fotbollen utgör. Inte denna gång. Fler härliga derbyn kommer under säsongen i och med att också Råby-Rönö IF återfinns i serien. Jag har lyckats skrapa ihop ett bildgalleri efter mina 40 minuter bredvid planen i lördags och du hittar dessa bilder HÄR >>>

Tack och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar