torsdag 18 juli 2019

Kanotisternas sprint-SM i Nyköping 2019

I skrivande stund är vi mitt uppe i sprint-SM för Sveriges alla kanotister. Ett jättearrangemang som landat vid, runt, framför, bakom och bredvid Vattensportens hus vis Nyköpings stadsfjärd. Ni vet det där vattnet som man absolut inte bör bada i.

Ett av försöksheaten under onsdagsmorgonen på distansen 200 meter

Jag har inte suttit i en kajak sedan jag var runt 12-13 år gammal och deltog i Oxelösunds Kanotklubbs populära kanotskola. Jag minns att efter ett antal pass i de s.k. "blålådorna" så skulle jag testa att sätta mig i en 101:a (och om jag inte minns fel heter tävlingskajakerna 100). Det tog väl mellan 2 och 3 sekunder innan jag slog runt och bryggan var väl 1,5 meter ifrån mig. Efter detta trauma har jag paddlat kanadensare några gånger, suttit i en drakbåt en gång och åkt Ålandsfärja ett par gånger.

Glimrande onsdagsmorgon vid vattensportstadion i Nyköping

Nyköpings kanottradition är galet stark. Vi har inte bara Gert Fredriksson att tacka för detta men nog måste han nämnas när detta kommer på tal. I denna mjölksyresprutande men charmiga idrott behöver man vara försedd med en tjurskallig envishet, stark överkropp och vädertålighet utöver det vanliga. Träningstimmarna är många för att hänga med i toppen.

Under försöksheaten på distansen 200 meter satt många på den provisoriska läktaren

Att arrangera kanottävlingar vid Vattensportens hus torde vara en tacksam uppgift. Faciliteterna finns där och även om de internationella tävlingarna lyser med sin frånvaro (om jag minns rätt var det för oroligt vatten innanför piren för att godkännas på högsta nivå) så har området stor potential. Gräsytorna bakom Vattensportens hus är just nu fyllda av tält, kanoter, husbilar och deltagare i en enda härlig röra.

Upptaget

Sprint-SM har redan visat sig bli en stor framgång för hemmaklubben Nyköpings Kanotklubb. Både arrangörsmässigt men också resultatmässigt. De har en återväxt i denna klubb som inte går av för hackor och man stoltserar på sin hemsida med en härlig rad av framgångsrika SM.

Uppvärmning och väntan på start
Startern uppe i tornet på piren vid 500-metersstarten

Jag sitter och granskar SM-programmet (med lupp eftersom det är är inklämt på en A4 och typsnittet är väl runt storlek 5 eller 6). Efter några djupa andetag inser jag att det finns många likheter mellan kanot och orientering. Alla dessa olika klasser gör mig brydd men det är trots allt inte omöjligt att reda ut. Tävlingarna startade i tisdags och pågår till och med söndag, tills dess har de korat hur många svenska mästare som helst.

Starten vid ett av försöksheaten på 500 m i klassen H16 under torsdagsmorgonen

Det kallas sprint-SM och det gör mig en aning konfunderad när jag ser distanserna 2500 meter samt 5000 meter i programmet. Men okej, 10 000 meter samt längre är ju givetvis ännu mindre sprint. Jag skulle dock vilja se den friidrottare som tycker att det inte är så noga om den sprintar 100 eller 5000 meter ...

Nyköpings Kanotklubbs William Berg med nr 5 på kajaken
Karl Brodén, Nyköpings Kanotklubb
Ett konstnärligt försök att visa farten i sporten

Under fredagen trycker kanotisterna ner sig i 2- eller 4-mannakajakerna. Och här hittar du ytterligare en likhet med orientering. I grunden är det individuella sporter men i en handvändning förvandlas de till lagidrotter. Fascinerande metamorfos men också något som ger fler dimensioner både för individen och åskådarna. Än märkligare ser lördagens schema ut då det står att det är drakbåt som gäller. Här blir det plötsligt en hel skock som ska ner i samma skuta.

Målgång nedanför Vattensportens hus

Jag rekommenderar en titt på Nyköpings Kanotklubbs hemsida där resultat och startlistor finns. Kolla i högerkolumnen på följande länk >>>

Heatsegrarna blev uppkallade för kontrollvägning av kajaken

Jag har satt samman ett par olika bildgallerier från SM-tävlingarna. Det första är från några av de första försöksheaten på distansen 200 meter under onsdagsmorgonen. Det andra galleriet är från de första heaten på distansen 500 meter under torsdagsmorgonen.
190717, försöksheat 200 m
190718, försöksheat 500 m
190719, försöksheat K2 500 m (bonus ...)

Lycka till under återstoden av tävlingarna!

3 kommentarer:

  1. Informativ text om en sport jag ibte är så insatt i.Senast jag paddlade var nog tidigt åttiotal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanotisterna sliter i det tysta. Lite som simmarna. Galet mycket träning krävs men de blir inte direkt belönade, även om de skulle bli världsettor. Skillnaden mot tennis- och golfstjärnorna är enorm. Jag hade gärna sett ännu mer av kanot-SM, framförallt damklasserna och K4, men det har funnits annat att göra den senaste veckan än att bara hänga vid kanotstadion.

      Radera