tisdag 15 september 2020

Långa lagnamn i målrik division 4-match

Det är varken lättare sagt eller skrivet. Trosa-Vagnhärad SK/Gnesta FF i damernas division 4 tog under söndagen emot Stigtomta IF/IK Tun på Skärlagsvallen i Trosa. Jag har i och med denna inledning fått tunnelseende, pingislunga och fingerkramp. Att matchen slutade 4-4 skvallrar även om att domaren fick slut på penna och papper under matchens gång.

Upp och nicka! TVSK/Gnesta FF:s Frida Karlsson skickar iväg bollen mot Stigtomta IF/IK Tun

Det slog mig att jag slarvade med lagnamnet när jag skrev om Stigtomta IF härom veckan. Nu när Trosa-Vagnhärad SK i samarbete med Gnesta FF skulle ta emot dem för match i damernas division 4 Sydöstra-serie får jag rätta till det och beskriva saker vid dess rätta namn. Stigtomta IF/IK Tun ska det vara.

Plan 1 på Skärlagsvallen är även för åldern 15-...?

Inget utrymme för läktarkravaller på Skärlagsvallen

Vän av ordning kan med rätta hävda att jag ger Stigtomtas/IK Tuns damlag onödigt mycket uppmärksamhet när det finns sååå många fotbollslag i sydöstra Södermanland som ännu inte fått någon bevakning denna säsong. Helt rätt i sak men jag är enväldig och partisk i detta sammanhang så inga harklingar är höga nog för att få mig att ursäkta mitt bevakningsbeteende. Till söndagens match var de två yngsta döttrar kallade av Stigtomta IF/IK Tun och någon måste ju skjutsa ungskrällena till arenan. Extra kul för mig som gammal ledare att konstatera att nu har flera i Stigtomtas damtrupp spelat tillsammans med alla fyra döttrarna Jansson även om de två äldsta tyvärr slutat med fotbollen sedan länge. Emma och Ida, dags att snöra på sig fotbollsdojorna. Kom igen, ni är fyra stycken av en anledning, ett komplett fyrbackslinje för bövelen!

Lovisa inlånad från IK Tun, Alva inlånad från Stigtomta IF:s F05/06-lag

Det är slutspurt i distriktsserierna. Den sydöstra damfyran har i huvudsak klarat av åtta omgångar av tio och slutstriden om seriesegern står mellan IK Viljans U-lag och Enhörna IF. De är helt överlägsna med 20 poäng vardera. Övriga lag slåss om resterande platser men behöver ju inte vara oroliga för att degraderas, det är ju den lägsta divisionen i distriktet.

Trosa-Vagnhärad SK/Gnesta FF

Stigtomta IF/IK Tun


Matchen må ha varit målrik men det innebär inte att jag tyckte den var den mest välspelade som jag har sett. Dock fanns det en hel del godsaker att ta med sig där främst individuella prestationer höjde nivån mer än lagspelet. Att den slutade oavgjort var nog helt okej även om matchutvecklingen var sådan att hemmalaget var mest glada efter slutsignalen och gästerna såg ut som förlorare.

Matchen dömdes av Bashar Sahyouni


0-1 kom i när kvarten var spelad och det var Ella Stenils som kunde promenera in med bollen i mål efter en fadäs vid straffområdelinjen. Ett par minuter efter ledningsmålet åker Stigtomtas Malin Wahlne på en tryckare som fick henne att gå i sank. Jag nämner det för det har en viss inverkan på händelser längre fram i matchen. Normalt hade hon rest sig direkt men efter försommarens två smällar mot revbenen har hon haft problem med en eller annan spricka och vi är nog många som vet hur ont det gör innan det läkt. Hon vilade resten av halvleken men kom in en stund under andra halvleken.

Ella Stenils gav Stigtomta/Tun ledningen efter 15 minuter


När TVSK/Gnesta kvitterade till 1-1 i 28:e minuten hade det legat på lut ett tag. De var ivrigare och säkrare vilket pressade ner deras motståndare allt längre i försvaret. Lycklig målskytt var Linnea Hettman som skulle komma att bli glad fler gånger denna afton. I 40:e minuten tilldelades Stigtomta/Tun en frispark utan för TVSK/Gnestas straffområde. Den ledde till en hörna som slutligen gav en klockren stolpträff där returen gick ut långt innan den via en högtekniskt prestation förpassades med en bredsida i målnätet av Cecilia Brissman. 1-2 och pausvila där jag nog tyckte att det kanske borde ha stått 3-2 istället på måltavlan.

Cecilia Brissmans fina tillslagsteknik gav 1-2 för Stigtomta/Tun


Direkt i inledningen av den andra halvleken klev Linnea Hettman fram till hörnflaggan för att slå en av sina fina hörnor. Denna gång knackade hon bollen i en perfekt knorrad båge över Julia Johansson i Stigtomta/Tun-målet och 2-2 var ett faktum.

Linnea Hettman har precis satt 2-2 från hörnflaggan för TVSK/Gnesta


Utan att något av lagen hade något tydligt spelövertag kunde gästerna dra ifrån i målprotokollet. Två näst intill identiska mål i 11:e och 16:e minuten kom från revbens-Malins eller Malin "Ankan" Wahlnes fot. Från långt håll ute på högerkanten lyrade hon in både 2-3 och 2-4.

Med den underställströjan får Malin Wahlne finna sig i att bli kallad Ankan ...


Ju längre matchen gick desto mer jagande blev hemmalaget. De pressade, kanske av desperation, och lyckades med sina föresatser och reduceringen till 3-4 kom på en nick i samband med en hörna från Nathalie Karlströms panna. I domarrapporten läser jag att detta skedde i 83:e minuten. (Jag fipplade tydligen med min penna och papper för jag hade skrivit helt andra tidsangivelser för de två sista målen i matchen.)

Nathalie Karlström i TVSK/Gnesta satte reduceringen till 3-4


Matchen sista mål kom från en notorisk målskytt som hängt med ett tag i damfotbollen som spelats i Trosa och Vagnhärad. Maja Lindell fick nöja sig med ett mål denna gång men det var ju onekligen en poängräddande pyts och ett välplacerat avslut mot bortre stolpen. Behärskat som man kan förvänta sig av en rutinerad avslutare. 4-4 med tre minuter kvar av ordinarie matchtid blev också det slutliga resultatet.

Maja Lindell i TVSK/Gnesta FF såg till att matchen slutade 4-4


Stigtomta/Tun har kvar att möta ett uppvaknat New Mill Indians SK/Telge United FF (gaah, dessa långa lagnamn) som slog TVSK/Gnesta och tog sina första tre poäng den 6/9. I sista omgången väntar svåra IK Viljan Strängnäs U (jag behöver ju skriva deras korrekta namn, givetvis). För Trosa-Vagnhärad SK/Gnesta FF återstår Stallarholmens SK och avslutningsvis New Mill Indians SK/Telge United FF och den sistnämnda matchen innehåller så många bokstäver att jag nog behöver runda av detta blogginlägg omedelbart för återhämtning.

Bilder? Jajamen, du hittar ett bildgalleri med ett gäng mer eller mindre förskräckliga bilder HÄR >>>

Tack och so long

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar