måndag 2 maj 2022

Förskräckligt tung div 3-premiär för IK Tuns andralag

Seriepremiärerna duggar tätt och söndagen den 1/5 var det dags för IK Tuns andralag att möta Skogstorps GOIF på bortaplan. Det är uppenbart att något hänt på Orrlidens IP de senaste åren, nu när jag kom dit visade det sig att de har två konstgräsplaner på sin anläggning. Inte för att det var helt obekant för mig men senast jag var där var det naturgräs som gällde.

Seriepremiär för Skogstorp och Tun U på Orrlidens IP den 1/5 -22

När jag blev passerad av alla Tun-spelarna direkt efter matchens slut blev ombedd att inte blogga om tillställningen. Du kan utifrån detta räkna ut ungefär hur jobbigt det blev för dem denna premiär. Deras lidande skulle dessutom matchas med mitt fotografiska lidande under hela den första halvleken då 80% av spelet var längst den bortre långsidelinjen. Varför de tvunget skulle hålla sig där borta var för mig en gåta, särskilt som solstrålarna över plastgräset skapade förfärliga mängder värmedaller. Nåväl, var och en har nog av sina egna plågor.

Skogstorps GOIF:s anläggning Orrlidens IP i Eskilstuna-trakten

Jag har aldrig läst ett så långt och fylligt robot-referat på Södermanlands Nyheters sajt som efter denna match. Det indikerar att det blev många mål och många målskyttar. För egen del nöjer jag mig att konstatera att matchen slutade 10-3 efter 2-1 i halvtid. Med andra ord en ganska jämn första halvlek som faktiskt inte avslöjade vad som komma skulle. I inledningen av andra halvleken följdes lagen åt; 3-1. 3-2, 4-2, 5-2 och 5-3 innan det slutligen drog iväg från 69:e matchminuten.

IK Tun dras med många skador i sin trupp vilket är utmanande både i division 1 och division 3. Till division 3-premiären mönstrade man 14 spelare varav hälften var flicklagsspelare eller förstaårsseniorer. Det går definitivt inte att klandra dessa spelare för att det rann iväg men där finns kanske trots allt en delförklaring. Gissningsvis undviker ledarna att dra för stora växlar av detta samtidigt som Skogstorp har all anledning att glädjas och sträcka på sig efter sin prestation. De spelade bra, skapade fina anfall och varierande avslut.

IK Tuns mål gjordes av Sandra Rehn (2 stycken) samt Agnes Nord. Skogstorps mål gjordes av Gabriella Lund (3 stycken), Anna Jansson (3 stycken), Elin Linder, Elham Al-Jessem och sedan fick de god hjälp av Tun via två självmål (varav det andra var en rensningsbomb via egen spelare rakt in i egen kasse).

Den nyfikne hittar ett bildgalleri med drygt 120 bilder HÄR >>>

Jag tackar för denna gång och önskar båda lagen lycka till under säsongen 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar