söndag 21 april 2013
I väntan på matchbilder; eftersnacket...
Kanske sitter det nu några spelare och väntar ivrigt på matchbilder från dagens träningsmatch på Rosvalla. I väntan på detta får ni hålla till godo med lite eftersnack från min sida. Långt ifrån vad ni hoppas, men med lite tålamod så ska förhoppningsvis alla få sitt lystmäte! :-)
lördag 20 april 2013
Tävlingslördag
En kort rapportering om framgångar och motgångar är på sin plats nu när lördagen hunnit bli kväll. Redan tidigare i veckan stod det klart att både IFK Nyköping (genom vinst över Nykvarns SK med 9-1) och Nyköpings BIS (genom vinst över IK Viljan med 12-2) tagit sig vidare till semifinal i DM. Tyvärr möts våra båda Nyköpings-lag i sin semifinal. Något mer Nyköpings-anknutet lag har efter dagens insatser inte kunnat ta sig vidare. För IK Tun blev det knapp förlust mot Åkers IF med 0-1 och Hargs BK förlorade mot Telge United FF med 0-4.
Glädjande nog vann IFK Nyköping sin premiärmatch i division 1 Södra Svealand mot IFK Lidingö FK på bortaplan. Nyköpings segersiffror skrevs till 2-1 (efter 0-0 i halvtid.) Nyköpings premiärmål av nyförvärvet Maria Wictorsson och segermålet gjordes av Alma Sjödahl. Bra där, IFK Nyköping! Hemmapremiären är kommande lördag då förväntat svåra Enskede IK kommer till Rosvalla. Matchstart klockan 15.00, be there or be square.
Kort vill jag också berätta att Eskilstuna Uniteds tjejer inlett Elitettan på bästa tänkbara sätt. Premiäromgångens bortaseger över Älta IF följdes idag upp med hemmaseger över Östers IF med 1-0.
Glädjande nog vann IFK Nyköping sin premiärmatch i division 1 Södra Svealand mot IFK Lidingö FK på bortaplan. Nyköpings segersiffror skrevs till 2-1 (efter 0-0 i halvtid.) Nyköpings premiärmål av nyförvärvet Maria Wictorsson och segermålet gjordes av Alma Sjödahl. Bra där, IFK Nyköping! Hemmapremiären är kommande lördag då förväntat svåra Enskede IK kommer till Rosvalla. Matchstart klockan 15.00, be there or be square.
Kort vill jag också berätta att Eskilstuna Uniteds tjejer inlett Elitettan på bästa tänkbara sätt. Premiäromgångens bortaseger över Älta IF följdes idag upp med hemmaseger över Östers IF med 1-0.
onsdag 17 april 2013
DM-vecka och seriepremiär
Innan de sista snödrivorna hunnit smälta bort är det nu dags för våra lokala damlag att börja med tävlingsmatcher efter en längre period av träningsmatchande. Allra först kommer några DM-matcher och den minnesgode (gäller knappast mig just nu) kommer kanske ihåg att IK Tun redan den 7/4 spelade en åttondelsfinal-match mot Vingåkers IF (och vann med 4-0.) Denna vecka ska fjärdedelsfinalerna spelas och först ut är IFK Nyköping som ikväll möter Nykvarns SK på "borta-is". Eller kanske konstgräs, de har en fin anläggning i Nykvarn nu för tiden.
För Nyköpings BIS del gäller det bara att bestämma hur dags de måste åka för att komma upp till Strängnäs under torsdagskvällen. Om de lyckas med detta hittar de IK Viljan på ena planhalvan av Vasavallen för deras DM-möte. På lördag klockan 13.00 får både Hargs BK och IK Tun det hett om öronen på Rosvalla då de tar emot Telge United FF respektive Åkers IF. Tuffa motståndare för våra lokala lag i DM.
Lycka till!
På lördag smäller det för IFK Nyköping som åker till Lidingövallen för att möta premiärmotståndarna IFK Lidingö FK i division 1 Södra Svealand. Det är säkert lite spänt och pirrigt inför premiären i den nya serien, men det är som det ska vara inför en premiär!
Jag kan rekommendera lokalsporten.se:s uppsnack inför damernas division 1 på denna länk. Alltid intressant att få en fördjupad bild av läget inför seriestarten. Jag håller mig på mattan ett tag till, längtar intensivt efter att fota fotboll, men det kommer så småningom.
Till IFK Nyköpings spelare och ledare önskas ett riktigt stort lycka till inför det stundande seriespelet!
För Nyköpings BIS del gäller det bara att bestämma hur dags de måste åka för att komma upp till Strängnäs under torsdagskvällen. Om de lyckas med detta hittar de IK Viljan på ena planhalvan av Vasavallen för deras DM-möte. På lördag klockan 13.00 får både Hargs BK och IK Tun det hett om öronen på Rosvalla då de tar emot Telge United FF respektive Åkers IF. Tuffa motståndare för våra lokala lag i DM.
Lycka till!
![]() |
| Glöm aldrig, aldrig detta... Låt katten stanna hemma! |
På lördag smäller det för IFK Nyköping som åker till Lidingövallen för att möta premiärmotståndarna IFK Lidingö FK i division 1 Södra Svealand. Det är säkert lite spänt och pirrigt inför premiären i den nya serien, men det är som det ska vara inför en premiär!
Jag kan rekommendera lokalsporten.se:s uppsnack inför damernas division 1 på denna länk. Alltid intressant att få en fördjupad bild av läget inför seriestarten. Jag håller mig på mattan ett tag till, längtar intensivt efter att fota fotboll, men det kommer så småningom.
Till IFK Nyköpings spelare och ledare önskas ett riktigt stort lycka till inför det stundande seriespelet!
fredag 12 april 2013
Eskilstuna United i Elitettan
Förvisso är Eskilstuna utanför denna bloggs geografiska täckning men Eskilstuna United DFF är däremot inte utanför mitt blickfång! Laget har gjort det så bra så att de får vara med i Sveriges elitnivå på damsidan nu när seriesystemet är omstöpt och motsvarigheten till herrarnas Superettan tillkommit inför säsongen 2013. Eskilstuna United är ett av 14 lag som kommer att spela i den ny Elitettan.
Precis som för Damallsvenskan är det i helgen seriepremiär i Elitettan. Eskilstuna-tjejerna börjar med bortamatch på söndag mot Älta IF (IFK Nyköpings motståndare från ifjol som lyckades kvala sig upp till Elitettan.) Och nästkommande helg har Eskilstuna United hemmapremiär den 20/4 kl 15.00 mot Östers IF på Tunavallen.
Precis som för Damallsvenskan är det i helgen seriepremiär i Elitettan. Eskilstuna-tjejerna börjar med bortamatch på söndag mot Älta IF (IFK Nyköpings motståndare från ifjol som lyckades kvala sig upp till Elitettan.) Och nästkommande helg har Eskilstuna United hemmapremiär den 20/4 kl 15.00 mot Östers IF på Tunavallen.
Lite kort om United inför årets seriespel så har de tappat ett par flitiga målgörare i Kim Ekebom-Arodin och Erika Blomstrand. Men som tidigare år har man också plockat in utländsk förstärkning, till denna säsong mestadels för att stärka upp defensiven, i form av irländskorna Louise Quinn och Méabh De Búrka samt engelskan Vaila Barsley. Försäsongen har bjudit bra resultat mot tufft motstånd och United har visat att de är svåra att göra mål på i årets tappning.
Jag kan rekommendera en utmärkt analys inför Elitettan 2013 via bloggen Spelare12.com. De skriver om alla lag och tippar utgången via denna länk.
En ny hemsida för Eskilstuna United DFF är framtagen i dagarna och du når den genom denna länk. Spelarna bjuder också på en del i sin blogg.
![]() |
| Bild från Tunavallen 2012-06-30 då United mötte LB07 (seger 4-1.) |
Jag tittar nyfiket på hur United hanterar sin verksamhet. De är ju distriktets drottningar på damsidan och har en hög ambitionsnivå. Att ingå i elitskiktet inom fotbollen ställer en hel del krav och även om jag endast betraktar detta på långt håll ger det en indikation på vad som krävs. Intressant!
Inför säsongen 2013 kan jag bara önska Eskilstuna United DFF stort lycka till. Min förhoppning är att komma upp till Eskilstuna åtminstone någon gång under säsongen och om jag tillåts fota då hoppas jag naturligtvis kunna sprida det även i södra delarna av Södermanland.
onsdag 10 april 2013
Ett par ord om SN-coachen
Först och främst en uppmaning till de som är det minsta intresserade av fotboll; hoppa på tåget och skapa ett eller upp till max tre lag i Södermanlands Nyheters SN-coachen. Det kostar gratis och gör att det blir ännu roligare under hela säsongen! Om inte annat så får plötsligt innehållet på sportsidorna i SN, lokalsporten.se m.fl. ännu lite mer betydelse. Och gör man som jag, registrerar sig med ett intet-sägande coachnamn, behöver man inte skämmas om det går mindre bra...
Jag håller mig till det jag kan någorlunda vilket i detta fall innebär att jag begränsar mig till att bara plocka ut damspelare från den lokala fotbollen. Smartare är nog att hitta en mix av både herrar och damer.
Förra året, som var premiäråret för SN-coachen, kunde man plocka många goa poäng på spelare som var "felklassade". Det fanns flera exempel på spelare som registrerats som backar men sedan spelade högre upp på planen under hela säsongen och gavs större möjligheter att vara inblandade i det offensiva spelet.
Det finns en del välkomna nyheter i reglerna inför denna säsong av SN-coachen. Fotbollen är en lagsport och handlar inte bara om den eller de i laget som gör mål. Jag är ganska säker på att även målgörarna håller med om detta (utom möjligtvis den gamle excentrikern Romario som nog tyckte att det räckte med honom själv i "laget"...) I år kommer poäng att delas ut i större utsträckning även till framgångsrika backar.
Tävlingen väcker en del andra funderingar. Jag kommer till exempel att tänka på att det naturligtvis spelar roll vilket lag en duktig spelare representerar. Hur kommer laget att prestera i år? För damlagen är det extra svårtippat i år eftersom det genomförts en större serieomläggning inför säsongen. Massor av nya lag har flyttats mellan divisionerna när en ny nivå skapats (Elitettan.)
Andra funderingar hos mig rör hur mycket speltid vissa spelare kommer att få, trots att de kunde anses som säkra poängmaskiner åtminstone under den gångna säsongen.
Lite svårgissat är det även i några damlag vad gäller målvaktandet. Vem tar förstaplatsen? Visst kan man i SN-coachen byta spelare under säsongen, men inte utan vissa restriktioner. Det är även värt att kunna lite om nykomlingar i lagen. Vad kommer de att prestera i sin nya miljö?
Jag tror tyvärr inte att en sådan här tävling/spel/lek kan ta höjd för alla aspekter i fotbollens underbara lagbygge. Bollvinnare och speluppbyggare på mittfälten är värda sin beskärda del av uppmärksamheten, men gör de inte mål kommer de inte att synas så mycket just i detta sammanhang. Men det viktigaste är kanske att prestera bra för sitt lag, inte att bli en snackis i kölvattnet av SN-coachen?
Ett litet konkret och avslutande tips från mig. Om Oxelösunds IK:s Micaela Ekholms målform från ifjol hållit i sig, och om hon och laget "tål" uppflyttningen till division 3, är det definitivt ett namn för många coach-lag. Hoppas nu att jag inte jinxat hennes chanser att göra ännu en bra säsong!
Du läser mer om SN-coachen via denna länk. Jag skriver om denna tävling för att jag ser möjligheten till större uppmärksamhet för vår lokala damfotboll. Det förtjänar den!!
Avslutningsvis vill jag bara bekräfta en sak som IFK Nyköping 2:s tränare Torbjörn Westerloui idag skrivit på deras hemsida. Nej, zumba är nog utanför allas komfortzon Torbjörn... ;-)
Jag håller mig till det jag kan någorlunda vilket i detta fall innebär att jag begränsar mig till att bara plocka ut damspelare från den lokala fotbollen. Smartare är nog att hitta en mix av både herrar och damer.
Förra året, som var premiäråret för SN-coachen, kunde man plocka många goa poäng på spelare som var "felklassade". Det fanns flera exempel på spelare som registrerats som backar men sedan spelade högre upp på planen under hela säsongen och gavs större möjligheter att vara inblandade i det offensiva spelet.
Det finns en del välkomna nyheter i reglerna inför denna säsong av SN-coachen. Fotbollen är en lagsport och handlar inte bara om den eller de i laget som gör mål. Jag är ganska säker på att även målgörarna håller med om detta (utom möjligtvis den gamle excentrikern Romario som nog tyckte att det räckte med honom själv i "laget"...) I år kommer poäng att delas ut i större utsträckning även till framgångsrika backar.
![]() |
| Nyköpings BIS back Kristin "Krippa" Karlsson |
![]() |
| IK Tuns mittback Caroline "Carro" Silver. |
Tävlingen väcker en del andra funderingar. Jag kommer till exempel att tänka på att det naturligtvis spelar roll vilket lag en duktig spelare representerar. Hur kommer laget att prestera i år? För damlagen är det extra svårtippat i år eftersom det genomförts en större serieomläggning inför säsongen. Massor av nya lag har flyttats mellan divisionerna när en ny nivå skapats (Elitettan.)
Andra funderingar hos mig rör hur mycket speltid vissa spelare kommer att få, trots att de kunde anses som säkra poängmaskiner åtminstone under den gångna säsongen.
![]() |
| IFK Nyköpings Saosann Rammo, här i sin division 2-debut i höstas mot Tyresö. |
Lite svårgissat är det även i några damlag vad gäller målvaktandet. Vem tar förstaplatsen? Visst kan man i SN-coachen byta spelare under säsongen, men inte utan vissa restriktioner. Det är även värt att kunna lite om nykomlingar i lagen. Vad kommer de att prestera i sin nya miljö?
Jag tror tyvärr inte att en sådan här tävling/spel/lek kan ta höjd för alla aspekter i fotbollens underbara lagbygge. Bollvinnare och speluppbyggare på mittfälten är värda sin beskärda del av uppmärksamheten, men gör de inte mål kommer de inte att synas så mycket just i detta sammanhang. Men det viktigaste är kanske att prestera bra för sitt lag, inte att bli en snackis i kölvattnet av SN-coachen?
![]() |
| Hargs BK:s Emelie Petersson. |
Ett litet konkret och avslutande tips från mig. Om Oxelösunds IK:s Micaela Ekholms målform från ifjol hållit i sig, och om hon och laget "tål" uppflyttningen till division 3, är det definitivt ett namn för många coach-lag. Hoppas nu att jag inte jinxat hennes chanser att göra ännu en bra säsong!
![]() |
| OIK:s Micaela "Micis" Ekholm (i gult) var en sann poängmaskin förra året. |
Du läser mer om SN-coachen via denna länk. Jag skriver om denna tävling för att jag ser möjligheten till större uppmärksamhet för vår lokala damfotboll. Det förtjänar den!!
Avslutningsvis vill jag bara bekräfta en sak som IFK Nyköping 2:s tränare Torbjörn Westerloui idag skrivit på deras hemsida. Nej, zumba är nog utanför allas komfortzon Torbjörn... ;-)
söndag 7 april 2013
Det är nära nu!
Om 2 respektive 3 veckor är det seriepremiärer för våra lokala damlag. (IFK Nyköping har seriepremiär i div 1 Södra Svealand om 2 veckor medan övriga lag kommer igång om 3 veckor.) Hinner gräset torka upp, börja växa och bli grönt tills dess? Nej, knappast.
Gissningsvis kommer konstgrästiderna på Rosvalla att vara hett villebråd när alla dam- och herrlag med panik kommer på att de inte kan spela på sina respektive hemmaarenor. Men undrens tid är inte förbi, fortsatt soligt, blåsigt och varmt på dagarna i kombination med plusgrader även på nätterna kan sätta "eld i arslet" på våren.
För övrigt konstaterade jag tidigare idag när jag lämnade av ett par Hargs-spelare till deras samling vid Krikon att grus som underlag snart är ett minne blott. I Nyköping kommer det nya generationer fotbollsspelare som knappast har känt på det eminenta underlaget på försäsongen. Åh, en plusgrad, vattenpölar, nersmetade och grusiga samt också stela och hårda bollar som tränarna bl.a. kräver att man ska nicka. Jo jo, vikingar fostras i sträva sammanhang! ;-)
Hargs damer åkte upp för att klockan 15.00 möta BK Sport på Skogsängens grusplan. Kanske är vi bortskämda i Nyköping med våra konstgräsplaner? (Även om kanske Rosvallas C-plan fortfarande göms under is?!)
Du missar väl inte att du kan se lagens försäsongs-resultat via denna länk!?
![]() |
| Krikonbacken 7/4 -13. |
Gissningsvis kommer konstgrästiderna på Rosvalla att vara hett villebråd när alla dam- och herrlag med panik kommer på att de inte kan spela på sina respektive hemmaarenor. Men undrens tid är inte förbi, fortsatt soligt, blåsigt och varmt på dagarna i kombination med plusgrader även på nätterna kan sätta "eld i arslet" på våren.
För övrigt konstaterade jag tidigare idag när jag lämnade av ett par Hargs-spelare till deras samling vid Krikon att grus som underlag snart är ett minne blott. I Nyköping kommer det nya generationer fotbollsspelare som knappast har känt på det eminenta underlaget på försäsongen. Åh, en plusgrad, vattenpölar, nersmetade och grusiga samt också stela och hårda bollar som tränarna bl.a. kräver att man ska nicka. Jo jo, vikingar fostras i sträva sammanhang! ;-)
![]() |
| Samling vid Krikonbacken för HBK:s damlag. Bortamatch... |
Hargs damer åkte upp för att klockan 15.00 möta BK Sport på Skogsängens grusplan. Kanske är vi bortskämda i Nyköping med våra konstgräsplaner? (Även om kanske Rosvallas C-plan fortfarande göms under is?!)
Du missar väl inte att du kan se lagens försäsongs-resultat via denna länk!?
lördag 6 april 2013
Kalender-uppdatering
För den som vill djupdyka i en samlad överblick över de lokala damlagens kommande seriespel har jag nu lagt in samtliga matcher i kalendern här på bloggen. Den riktiga nyttan av kalendern tror jag man har om man är lycklig innehavare av ett Google-konto då man också kan importera kalendern "Nyköpings Damfotboll" till sin egen kalender (och i förlängningen till sin smartphone m.m.)
Det är inte utan att min nyfikenhet tar över när jag sitter och lägger in alla seriematcher i kalendern. Men å andra sidan är det bl.a. denna nyfikenhet jag har att "tacka" för att jag sitter där jag sitter just nu... Jag vet i ärlighetens namn inte hur det ser ut med bloggandet och matchbevakningen i framtiden.
För den som har dåligt med tålamod att vänta på att serierna ska dra igång kan jag rekommendera en tävlingsmatch redan under söndagen den 7/4. IK Tun spelar DM på Rosvallas gamla luggslitna konstgräsplan klockan 14.00 mot division 5-laget Vingåkers IF. Även Hargs BK, Nyköpings BIS och IFK Nyköping är anmälda att delta i DM, men deras matcher ligger ytterligare någon vecka bort.
Några konstateranden när jag nu lagt in en massa match-information:
Det är inte utan att min nyfikenhet tar över när jag sitter och lägger in alla seriematcher i kalendern. Men å andra sidan är det bl.a. denna nyfikenhet jag har att "tacka" för att jag sitter där jag sitter just nu... Jag vet i ärlighetens namn inte hur det ser ut med bloggandet och matchbevakningen i framtiden.
För den som har dåligt med tålamod att vänta på att serierna ska dra igång kan jag rekommendera en tävlingsmatch redan under söndagen den 7/4. IK Tun spelar DM på Rosvallas gamla luggslitna konstgräsplan klockan 14.00 mot division 5-laget Vingåkers IF. Även Hargs BK, Nyköpings BIS och IFK Nyköping är anmälda att delta i DM, men deras matcher ligger ytterligare någon vecka bort.
Några konstateranden när jag nu lagt in en massa match-information:
- När det gäller andralagens matchplanering är det sällan prime time som gäller.
- "Södertälje FK/Telge United FF 2" är obegripligt långt att skriva.
- Var håller alla Eskilstuna-lagen till i år med undantag av Eskilstuna United? Långt ner i seriesystemet...
- Varför har IK Viljan lagt sig till med "Strängnäs" i sitt klubbnamn numera? Jag har inte efterforskat men det får mig att undra.
- Varför har Dambroängen placerats i Jönåker på Östergötlands Fotbollsförbunds hemsida? Ålberga kan väl få behålla sin pärla!?
- Dags att sälja extra lotter för tjejerna i Hargs BK 2. I dam 5:an möter de Hällbybrunns andralag på bortaplan 2 gånger (det är trippelmöten i dam-femman) och båda matcherna går enligt SöFF:s hemsida på Skogsvallens IP i Skellefteå. Jämrans vilka resor och vad dyrt det kommer att bli, till och med för hemmalaget som har nästan lika långt. Wow liksom.
Avslutningsvis kan jag bara nämna att även om jag just nu inte är flitig på denna blogg så fotar jag en del på dagarna men inte fotboll. Du hittar bilder och lite text på min relativt nystartade foto-blogg "Lasses Fotoblogg" genom att klicka HÄR.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)












