torsdag 7 februari 2013

100 000 sidträffar!

Se där, en milstolpe är uppnådd! Kul för mig men jag hoppas och tror att det också är väldigt positivt för damfotbollen runt Nyköping.



Jag konstaterar glatt att det inte var särskilt länge sedan bloggen "Nyköpings Damfotboll" startade men när jag tittar på de första inläggen har det likväl runnit en hel del vatten under broarna.

Det allra första inlägget, daterat 19/7 2011, var en "program-förklaring" och beskrev varför bloggen uppstått. Du hittar inlägget HÄR. Det andra inlägget som kom dagen efter var ett filmklipp från SVT där Pia Sundhage gav sin syn på saker och ting. Jag var förutseende nog att kalla henne Dennerbys efterträdare, vilket så här med facit i hand känns gött.

Vilka var då de första spelarna att figurera i text och bild på bloggen? I juli hann jag med de två första inläggen om lagens status vid halvtid i det årets pågående seriespel. Och den allra första spelaren med namn och bild på bloggen var Fia Jonsson, och det är lite extra kul att vi nu kan konstatera att hon under våren och försommaren åter kommer att spela för IFK Nyköping.




Den näst förste spelaren var Therése Andersson som hunnit med att bli mamma sedan första blogg-förekomsten. Och även hon är aktuell igen då vi alla hoppas på en comeback för hennes del i IFK Nyköpings-dressen.



Tredje spelaren på bloggen var Amanda Johansson och då var hon långt från spel med en några månader gammal knäskada. Vi vet nu att den långa vägen tillbaka är avklarad och att  Amanda åter är i IFK Nyköpings startelva.



På tur bland blogg-inläggen kom sedan IK Tun. Jag skrev om ett par duktiga spelare som lämnat klubben inför säsongen 2011. Och först av dessa två tjejer var Sofia Sandström som vi sedan dess återfinner i IFK Nyköpings backlinje!



Den andra av de f.d. Tun-spelarna jag skrev om var Jenny Wevel som även hon gått till IFK Nyköping inför säsongen 2011. Mångsidiga Jenny har därefter susat vidare till Nyköpings BIS där hon nu kan ses i den röda matchtröjan.



Och sist ut i denna historiska kavalkad över vilka spelare som presenterades först på bloggen är Sofia Sjöberg. En målspruta av rang som var en viktig komponent för IK Tun. Nu vet vi att Sofia sedan säsongen 2012 istället representerar IFK Nyköping, men hon gjorde många, många mål för Tun säsongen 2011!



Jag minns att jag skrev de första blogg-inläggen med ett visst bekymmer. Några av lagen hade jag fotograferat sedan tidigare men jag saknade bilder på en hel del tjejer. Nu ser det annorlunda ut med ett hyfsat välfyllt bibliotek med bilder som endast kommer till korta om det dyker upp spelare utifrån eller från flick-leden i föreningarna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar