onsdag 13 februari 2013

Någonting av ingenting

Fotbollsspelarna ägnar sig just nu åt att borra ner huvudet och "gristräna" inför den förestående utomhussäsongen. Inomhus-cupernas tid är förbi och om bara snön kunde hålla sig borta är det fr.o.m. helgen träningsmatcher inplanerade på konstgräsplanerna. Själv är jag tacksam för denna stiltje och även om IFK Nyköping, Nyköpings BIS och IK Tun planerar att ha träningsmatcher den stundande lördagen kommer de att få hållas med detta helt utan min närvaro. Så ser det ut just nu.

Jag har skramlat ihop några detaljer som ändå är värda att nämna. För IFK Nyköpings Julina Andersson (framförallt hennes knä) ser läget försiktigt positivt ut och hon (och hennes knän) börjar träna med laget i vecka 9.


IFK Nyköpings Julina Andersson (i vitt) kan börja träna försiktigt i vecka 9.

En annan IFK-spelare som förhoppningsvis kan komma igång att träna med laget i vecka 9 är Therése Andersson. Hennes comeback efter förra årets graviditet och barnafödande har bromsats något men nu ska förhoppningsvis vägen vara lite rakare fram mot återkomsten på planen.


IFK Nyköpings Therése Andersson har snart vilat färdigt.

När jag nu har IFK Nyköping på tapeten ska jag också förtydliga mig om nyförvärvet Maria Wictorsson. I slutet av december skrev jag att Maria förra vintern fick avbryta sin aspirant-period p.g.a. graviditet (den som förhindrade henne från att börja spela i IFK redan säsongen 2012.) Rättning mittåt, Maria fullföljde sin aspirant-period och är färdigutbildad polis (men mammaledig just nu.)

Jag kan för övrigt berätta att Hargs BK:s nya tränare Neil Franklin kör tufft med tjejerna i damlaget. Spänst- och intervallträningar m.m. orsakar högljudda ylanden om träningsvärk inte bara här hemma (min näst äldste dotter spelar i HBK) utan även i mitt twitter-flöde... Bra där! Och även om organisationen inte landat än runt Neil och damlaget jobbar bl.a. Hargs Klas Larsson för fullt med att lösa den övriga bemanningen som krävs.

Avslutningsvis måste jag ta chansen att bjuda på en bild som de inblandade säkert skulle föredra vore opublicerad. En nyfiken titt häromdagen i Tuns trupplista på deras hemsida avslöjade ett nyförvärv vid namn Frida Ahlerup. Frida är, om jag inte är ute och cyklar, fostrad i IFK Nyköping men har under några år inte spelat fotboll utan istället ägnat sig åt ishockey och därefter innebandy i Onyx damlag. Och eftersom Frida spelat fotboll way back så borde jag rimligtvis ha en bild på henne... Letandet stannade vid år 2007 då hon tillsammans med några andra 93:or hjälpte IFK:s 94-lag i en seriematch mot Stigtomta IF. Förutom några kända ansikten på bilden kan vi konstatera att den där stora byggnaden i bakgrunden är den numera så saknade tennishallen på Rosvalla.


2007-08-12, Frida Ahlerup längst till vänster med bl.a. Amanda Johansson framför sig.

Over and out!

2 kommentarer:

  1. Du har så rätt Lasse. Frida Ahlerup är vårt senaste nyförvärv. Men det stämmer inte riktigt att hon inte spelat fotboll sedan tiden i IFK F93. Men nu har ju jag fuskat lite o pratat med Frida och därmed fått lite info. Annars hade jag nog varit inne på samma linje :-D

    Läs mer på vår hemsida så får du som fotbollsbloggläsare mer info

    SvaraRadera
  2. Tack för korrigeringen vad gäller Fridas fotbollsspelande. Och då är det http://www.laget.se/ik_tun_damer/ som gäller för de som vill läsa mer om Frida och var hon idrottat den senaste tiden! :-)

    SvaraRadera