onsdag 14 augusti 2019

DM-kvartsfinal i solnedgång

Under tisdagskvällen behövde jag sannerligen inte gå över ån efter vatten. Med några raska skutt (nåja) tog jag mig hemifrån till Stigtomta IP där det var finbesök för Stigtomtas fotbollsherrar. DM-spelandet får väl inte någon att gå upp i falsett men det puttrar på i bakgrunden av seriespelet. Efter en meriterande WO-seger för Stigtomta IF över Assyriska FF var det dags för kvartsfinalspel där serieledarna i division 3 kom på besök. Trosa Vagnhärad SK var givetvis storfavoriter i denna match och fick finna sig i att bli de som med stor sannolikhet skulle släcka Stigtomta-drömmarna om avancemang och i förlängningen spel ute i Europa. Hybris? Jajamen, någon alldeles vansinnigt.

Den som siktar högst vinner!

TVSK:s herrlag i division 3 är för mig ett stående dåligt samvete. Jag har i flera år tänkt åka till Häradsvallen för att titta till dem någon gång. Det är alldeles för länge sedan senast och jag tycker verkligen om Häradsvallen. Att nu se dem spela en bortamatch kunde kanske lindra mitt samvete en smula. Dock måste konstateras att det var ett får iklädd ulvkläder. Utan att ha järnkoll på division 3-truppen kan jag konstatera att man i DM-matchen ställde ett lag på planen med en hel del inslag av U-lagsspelare. Gott så.

Kamp och hårt slit präglade framförallt Stigtomta IF:s insats mot TVSK

När jag kom till idrottsplatsen ett par minuter före klockan 19.00 hade man redan spelat i 9-10 minuter. Tjuvstarten förde med sig att jag också missade gästernas första mål, det stod 0-1 på resultattavlan. Det var tydligen TVSK:s Timmy Österling som gjort mål i 8:e minuten.

Flagglinefadäs som jag inte fick visa eller skriva om. Så därför gör jag det.

Det publiken fick se under tisdagskvällen var ett hemmalag som spelade efter sina resurser. Hårt, bestämt och tufft. Och ett gästande lag som såg osynkat ut vilket inte alls är konstigt om de matchade en uppställning som inte var riktigt samspelt med spelare från dels div 3-gänget och dels från U-laget i div 6.

Bollen i huvudet hade gett en vanlig människa en skallfraktur. Marcus sköljde och körde vidare.

När första halvleken var färdigspelad stod det fortfarande 0-1 på resultattavlan. Och kexchokladen var slut i kiosken. Spelarna verkade trots allt trivas med kvällen, publiken måhända huttrade en aning men kan ändå inte ha haft särskilt mycket att klaga på (mer än den uteblivna kexchokladen).

Det var en sån där fotbollsfotokväll som händer allt för sällan

En uddamålsledning är inte mycket att sätta sin tilltro till. Även om man som TVSK har välmeriterade spelare att tillgå mot ett lag från ett par pinnhål nedåt i seriehierarkin. Att Stigtomta inte hade någon Mikael Hjelm eller Niklas Wennerberg på planen denna afton kan ha ställt till det. Laget skapade nämligen en hel del lägen men lyckades inte knacka in bollen i nätmaskorna.

Det var nära några gånger för Stigtomta IF mot TVSK under DM-kvartsfinalen

När gästernas tränarduo Jonatan Hansson och Fredrik Adolfsson tyckte att det fick vara nog bytte de in skyttekungen Marcus Björklund. Han behövde inte många minuter på planen förrän det stod 0-2. I 62:a minuten utökade gästerna därmed sin ledning och det var ju inte direkt orättvist även om hemmalaget och deras publik hoppats på något annat.

Trosa Vagnhärad SK:s Marcus Björklund, obeveklig.

Nu nöjde sig inte Trosa Vagnhärad SK-spelarna med detta utan Timmy Österling kunde fastställa slutresultatet 0-3 i 81:a minuten. Faktum var att Stigtomta IF ändå kämpade vidare och vaskade fram ett par riktigt kvalificerade chanser i matchens absoluta slutskede.

Timmy Österling gjorde 0-3 och domare Mattias Karlsson kontrollerade tröjnumret

För att spara på sin kanoniär till viktigare uppgifter i det spännande division 3-spelet byttes Marcus Björklund ut. Vem som kom in? Självklart assisterande tränaren Fredrik "Vecka" Adolfsson. Har man åkt till Stigtomta IP så vill man ju spela, det vet ju alla.

Marcus Björklund flyttar över kaptensbindeln till Fredrik Adolfssons arm

Denna tisdagskväll bjöd kanske inte på fotboll av världsklass. Hemmalaget förlorade men kan ändå vara nöjda med sin insats och gästerna gjorde sin plikt, fick matcha spelare i hetluften och har nu säkrat en semifinalmatch mot Södertälje FK. (Den andra semifinalen spelas mellan Nyköpings BIS och Värmbols FC.) Jag kunde njuta av en sommarkväll med varmt och inspirerande fotoljus och det är minsann inte det sämsta. Du hittar 177 bilder i mitt bildgalleri via denna länk >>> Och jag fortsätter träna med det nya objektivet som inbjuder till en skräckblandad förnöjsamhet.

Ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar