måndag 19 augusti 2019

ONYX 2019 - Lite bättre, snabbare och snyggare

Det krävs något alldeles extra. Något utöver det vanliga. Något extraordinärt. Men pistolklubbarna i Nyköping och Oxelösund har med gemensam ansträngning lyckats. De har satt Koxäng på kartan. Denna fläck på kartan, i utkanten av Nyköpings tätort, har dragit till sig Sverigeeliten i IPSC flera år i rad. Nu är det inte platsens oerhörda skönhet som är så betagande att den är omöjlig att motstå. Nej, det har med något annat att göra.


Pistolskytte

Gediget och hårt arbete från entusiastiska medlemmar i Nyköpings och Oxelösunds Pistolklubbar är en förklaring till att dynamiska skyttar vallfärdar till Koxäng. Förståelse för vad aktiva IPSC-skyttar vill få ut av en tävling är en annan. Utmanande och inspirerande stationer, ordning och reda, trivsel och god stämning är ytterligare exempel på vad våra lokala pistolklubbar erbjuder. År efter år.

Vallfärdandet till Koxäng innebar lapp på luckan vad gäller parkeringsplatser
Loungegrupp vid station 5 på Koxäng under helgens tävling

Söndagen den 18/8 avgjordes ONYX 2019. En tävling i dynamiskt skytte som får skyttar runt om i landet att sitta framför datorerna och invänta sekunden då anmälningstiden börjar. Det går fort och lätt att fylla startfältet på de maximala 104 deltagarna. Dagen innan huvudtävlingen arrangerades även en s.k. prematch som kunde ta emot max 56 startande. Denna gång kom 53 stycken (tre sena återbud, tyvärr). Allt som allt har 157 tävlande skyttar känt på Nyköpingsluften under helgen som passerat. Och under söndagen fanns runt 60-70 funktionärer på plats för att ge deltagarna en tävling att längta tillbaka till.

Och naturligtvis en dynamisk hund!

Engagemanget som krävs är nästan öronbedövande tydligt när ONYX ska genomföras. Det krävs väldigt mycket för att ro iland denna stortävling. Till årets arrangemang hade man piffat upp pistolskyttebanan vilket inneburit bl.a. schaktande av jord, förbättringar av skjutvallar, flyttande av containrar m.m. När jag var där i våras och bevakade en av ONYX Light-tävlingarna var det påbörjat men långt ifrån färdigt. Nu i helgen kunde man visa upp en helt annan standard på banan. Ännu återstår detaljer innan klubbmedlemmarna kan slå sig till ro men det ger ju ytterligare förbättringar till kommande stortävling, eller hur!?

Station 1 av totalt 8 stycken
Station 2 (foton tagna under lördagens prematch)
Station 3 (till vänster) och 4 (till höger och i bortre delen av bilden)
Bakom pall-loungegruppen ser du station 5
Station 6
Den omfattande 7:e stationen
Den 8:e och sista stationen som bjöd på Uppsala-specialaren ...
...tunn-puffning!

Jag har ingen erfarenhet av dynamiskt skytte utöver en handfull tävlingar som Nyköpings och Oxelösunds Pistolklubbar arrangerat de senaste åren. Jag kan se och höra om det är en driven skytt i Sverige-eliten som rör sig som en iller genom en station. Tempot i skotten, träffsäkerheten på plåtmålen, rörelsemönstret och lite annat avslöjar ganska tydligt vilken nivå en skytt håller.

Jag testade under lördagen att fota med en remotekamera

Det jag förundrats över när varje ONYX-tävling ägt rum har varit påhittigheten i hur stationerna utformats. Koxängs yta och skjutvallar är givetvis yttre ramar som man måste förhålla sig till. Men variationen i hur man planerat, ritat och slutligen ställt upp de orangefärgade skärmarna samt alla de olika typerna av mål som ska träffas är ingenting annat än fascinerande. Jag beundrar verkligen förmågorna som utövarna uppvisar och de behöver verkligen ha förmågan att fokusera när banan klaras av men det behövs också precision, kraft och en oerhörd snabbhet. Har man teflonminne får man öva upp sina minnesceller eftersom det är en nödvändighet inför varje station som ska skjutas.

På station 5 skulle två däck släpas fram längst marken ...
... vilket såg betydligt avigare ut för vänsterskyttarna

I startfälten under helgens prematch och huvudmatch fanns allt från de allra mest drivna skyttarna till de som måste betraktas som nybörjare. Jag var givetvis extra glad att under lördagen se Erik Skoglund, Nyköpings boxningsstolthet, skjuta men också att se honom ställa upp som funktionär på station 1 under söndagens huvudmatch.

Erik Skoglund gjorde sin andra tävling i IPSC under lördagens prematch

Det är för mig som ytligt bekant med dynamiskt skytte lite snårigt att reda ut alla klasser som ett startfält på drygt 150 personer innehåller. Oaktat alla divisioner så tror jag att Kalle Halvarsson kan sträcka på sig lite extra såsom den med bäst sammanlagt resultat av alla fullföljande deltagare. Bryter vi ner det såsom det borde göras finns många vinnare. Fö att bäst reda ut detta hänvisar jag till den officiella resultatlistan som du hittar HÄR >>>

Söndagens pizzakö innebar en välkommet avbrott i tävlingarna

Jag fotade under en och en halv timme på lördagen samt under fyra timmar på söndagsförmiddagen. Det har tyvärr inte inneburit att jag har en bild på var och en av deltagarna men ni som lyckats fastna på bild får väl känna er hedrade/utsatta/kränkta (välj vad som känns mest rätt för just dig). Du hittar mina två bildgallerier enligt länkarna här nedanför:

Och jag måste nog ge Jonny Nordin rätt i att det aldrig regnar när ONYX arrangeras. Han fick nästan rätt även i år, ni som var med i samband med prisutdelningen kan möjligtvis avslöja den absoluta sanningen ...

Tack för ännu en minnesvärd IPSC-tävling!

2 kommentarer:

  1. Fina bilder och ett mycket trevligt reportage som vanligt, vi tackar för att du besöker oss och jag med många andra ser dig som en del av tävlingen, varmt välkommen nästa gång också Lasse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag känner mig alltid oerhört välkommen när jag söker mig till skjutbanan med dynamiskt skytte på dagordningen!

      Radera