tisdag 11 december 2012

Årets bilder 2012, del 2

När decembermörkret sluter sig tätt omkring oss kan det vara en välkommen flykt från den bistra vinterverkligheten att minnas tillbaka till en relativt varmare och ljusare årstid. Vi tar hjälp av 30 bilder från damfotbollens domäner. Jag har gjort ett urval från årets utomhus-spel och tar de bilder som fått mig att fastna lite extra för var och en av bilderna. Bildserien är indelad i 3 avsnitt, här kommer den andra.

Blandad kompott
Här kommer 10 bilder som jag inte riktigt kan samla under en sammanfattande rubrik. Kanske kan det sägas att de spretar lite men jag anser att jag har fog för att ha med dem bland mina utvalda favoriter från året. Min blogg, jag bestämmer... ;-)

Jag börjar med en bild från en tidig träningsmatch på säsongen. Hargs BK åkte upp till Häradsvallens nya plastgräs för möte mot TVD den 18/3. Den mest makalöst färggranna solnedgången satte sin prägel på matchinledningen (för att därefter bli en av de mest hysteriskt kylslagna stunder under årets fotbollsbevakning.) Kvällens målvakt i Hargs BK, Helena Petersson, fick utgöra spelarmotiv mot kvällshimlen. Tyvärr vände hon sig aldrig riktigt som jag ville, men man kan ju inte instruera spelare under pågående match för att få bilderna exakt som man vill ha dem!





De som höll sig kvar på Häradsvallen några dagar efter ovanstående händelse fick uppleva Hallgrens Damcup som arrangerades av Vagnhärads SK den 1/4. Fortsatt kallt, det började snöa under dagen, men också en hel del trevlig fotboll. Harg var en av lagen som gjorde bra ifrån sig och på bilden nedan ser vi ett luftsprång av HBK:s tillfälliga målvakt Sara Johansson när hon med ett luftakrobatnummer räddar den avgörande straffen mot hemmalaget TVD.




Längre fram på året, när de flesta hoppades på sommarvärme och vackert väder, slapp vi förvisso snön men knappast nederbörden. I mitten av juni (16/6) blev det rejält blött på mittplanen av Enstaberga IP när IK Tun tog emot Flens IF-Södra i en division 3-match som hemmalaget vann med övertygande 5-1. Jag såg potentialen och siktade in mig på den blötaste ytan och väntade.




Spelarporträtt är alltid bra att ha i fotosamlingen. Kan komma till pass i blogginlägg om spelaren vid senare tillfällen. Den kraftfullt spelande Madelaine Hult i Nyköpings BIS händer det alltid massor runt på planen. Här lyckades jag fånga henne mitt i skott-steget och jag tycker det visar en av hennes styrkor på ett bra sätt. (Bilden från derby-mötet mot IFK Nyköping 2 på Folkungavallen den 5/8.)





I Nyköpings BIS återfinner vi den kvicka och spänstiga Frida Jarngren. Där går det undan och är det inte pilsnabba rusher mot mål är det ofta ett akrobatiskt nummer vi bjuds på. På bilden nedan studsar hon ner mot bollen i derbyt mot Hargs BK på Krikonbacken den 8/9. Madeleine Hagman i HBK gör vad hon kan för att komma åt bollen.





En ny bekantskap under året bland alla unga IFK-talanger var Bianca Öhman Candeloro. Extra kul att lyfta fram henne med nedanstående bild efter derbyt mellan IFK Nyköping 2 och IK Tun på Folkungavallen den 19/8. En i mina ögon cool spelarbild på en tjej med teknik och koll på boll.





En spelare som tidigare spelat i TVD men som inför säsongen landade i Telge United FF är Ronja Gustavsson. Ronja provspelade för IFK i internmatchen de genomförde i slutet av oktober men jag vet inte hur hennes vidare fotbolls-öde ser ut just nu. En duktig fotbollsspelare är hon och jag minns henne från hennes framfart redan som 7-åring (?) under Camfil Cup för flera år sedan. Här tycker jag själv att spelarporträttet blev signifikativt och riktigt OK. (I division 4-match med TUFF 2 mot Oxelösunds IK på Ramdalen den 13/5.)




Jag avslutar med 3 bilder från en och samma match. Den 1/9 tog IFK Nyköping emot AIK DFF för division 2-match på Rosvallas konstgräs. Matchen innehöll massor av situationer och därmed också många intressanta bilder. Hemmalaget vann den häftiga och underhållande kampen med 2-0 och med vilja som Amanda Johansson visar på nedanstående bild förstår man att IFK inte är lätta att möta även för ett mycket ungt och lovande huvudstadslag.




AIK kom till matchen med ett mycket ungt lag. Och bland dessa unga tjejer fanns det framförallt en som åtminstone utifrån hennes val av kroppsspråk ansåg att både hon och laget utsatts för all världens orättvisor... Jag avslutar med två bildbevis som båda funkar var för sig men som blir extra roliga ihop. (På den första av bilderna uppvisar även den varnade spelaren en synnerligen intressant min när hon är på väg ut ur bild.)







Jag ber att få återkomma inom någon eller några dagar med det avslutande 10-packet av bilder från säsongen 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar