måndag 19 oktober 2020

Nya hallen är inte hemmaborg ännu

Fredagskvällen präglades av förväntan som var långt utöver det vanliga. Inte nog med att en Coronarestriktion-liten men lycklig skara katrineholmare skulle få se bandy på hemmaplan, denna unika fredag var det mer anmärkningsvärt att träningsmatchen mellan Katrineholm Bandy och IF Boltic skulle ske inomhus. Wow liksom. Som de längtat i bandyklubben sedan Katrineholms kommun för ett drygt år sedan meddelade att en bandyhall skulle byggas på Backavallen.

De kallar den tydligen "Stora ishallen" men jag tycker att Backavallenhallen har en tungvrickande men klatschigare ton. ... ;-)

Den nya bandyhallen på Backavallen i Katrineholm

Interiörbild från den nya bandyhallen

Panorama från bandyladan på Backavallen

Jag var precis lika lycklig, hedrad och storögd som övriga hall-besökare under fredagskvällen. Tänk att få kliva in på jungfrulig mark, känna doften av nytt och dessutom upptäcka att belysningen var riktigt, riktigt bra. Jag har grämt mig över att inte längre ges chansen att fota utomhussport på vinterhalvåret, inga solnedgångar över Katrineholm när bandyisen ligger nyspolad och blank. Jag kan som foto-entusiast nästan förlåta bandyfolket för att de flyttat inomhus i och med att jag får bra elbelysning och väderskydd. Alltid något.

Klacken var liten men naggande god

När sista matchen spelats på utomhusisen i vårvintras blev det än väldig fart. Bort med den gamla isen och de två läktarsidorna och upp med det nya på samma plats. Nyttan med inomhushallen för alla lag i föreningen kan knappast överskattas. Låt det regna, låt det blåsa, låt det snöa, låt det kyla. Hallen tryggar både tränings- och spelschemat.

Den brännande frågan är om bandyportföljen spelat ut sin roll och om det dova ljudet av applåder med lovikkavantar kan ersättas med svalkande paraplydrinkar och smattrande handflator? (Nu var det i själva verket ganska svalt och trots bra klädsel frös jag om händerna efter någon timme i hallen.)

Trots att premiären endast tillät 50 åskådare så förstår man att trivselförutsättningar finns

Träningsmatchen mellan de två allsvenska konkurrenterna blev inte riktigt den muntra historia som tränare Roger Carlsson hoppats på. För att ta bort surret kring den nya hemmaarenan hade han tryckt in tre saker som var viktigare denna fredagskväll i mitten av oktober. Det var varken pizza, chips eller öl. Med fokus på den stundande allsvenska säsongen var det prestation och agerande ute på isen som fick företräde i bandytränarens sinne. Det lyckades initialt men därefter kapsejsade intensiteten och övertaget för hemmalaget.

Katrineholm Bandy premiärspelade i nya hallen 16/10 2020 mot ...

... Värmlands-gästerna IF Boltic

Hur som helst så fick Katrineholm Bandy sätta det allra första målet i sin nya hall och den både lycklige och skicklige målgöraren blev Linus Doktare. Grattis, för evigt inskriven i historieböckerna i och med detta.

Den första historiska bollen har hittat nätmaskorna

Linus Doktare, premiärskytt i den nya bandyhallen

Linus Doktare gjorde första målet redan i 3:e minuten i samband med en hörna och ökade sedan på till 2-0 efter ytterligare tre minuter. 3-0 kom i 10:e minuten från Alexander Strands klubba. Smakstart, måhända inspirerad av omständigheterna. 13 minuter senare stod det 3-4 på resultattavlan och jag förstår att man högljutt resonerade med varandra i hemmalagets bakre led. Det bjöds på en hel del felpass och såg lite för lätt ut när Boltic-spelarna drev sig mot målet.

Härligt med en nära förestående bandysäsong!

Innan första halvleken var till ända kunde dock hemmalaget kvittera till 4-4 och det gjordes av Robin Hellqvist i 40:e minuten. 

I halvtid konstaterade jag att det var kul med många mål men samtidigt kändes det som onödigt många mål. Försäsongen närmar sig sitt slut och då skulle i alla fall jag som tränare vilja se ett tryggt och vattentätt försvarsarbete över hela planen.

I andra halvleken kunde Katrineholm Bandy åter ta initiativet i matchen och 5-4 gjordes i 63:e minuten av Niklas Eriksson, han som kallas Messi och du undrar. Det blev inte fler hemmamål men två till från gästerna. 5-5 i 71:a minuten och avgörande målet till 5-6 i 87:e minuten. Ridå med karlstadsdialekt.

Att det var en träningsmatch tyckte jag mig känna av då det alltid saknas några procent till max-insats vad gäller kamp och intensitet. Sådant brukar dessvärre märkas i bilderna också. Men jag ska inte skylla på spelarna när det gäller bilderna jag fick ihop, även jag var lite ringrostig och bandy-ovan. Du hittar mina alster via den här länken >>>

Härnäst spelar Katrineholm en träningsmatch i hemmahallen mot Lidköpings AIK den 25/10. Sedan väntar seriepremiär på bortaplan mot UNIK Bandy den 31/10. Hemmapremiär i allsvenskan sker den 7/11 mot Västanfors.

Om man någon gång i en fjärran avlägsen framtid skulle få problem med hallen eller att den hotas med rivning kommer slagorden "Backa Backavallenhallen!" att ljuda över nejderna, bara en sån sak. Värt att fundera på det namnet ändå, va!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar