torsdag 30 april 2026

Kombinationslaget Hargs BK/IK Tun besegrades av IFK Eskilstuna

Inför damernas division 3-säsong hade åtta lag anmält sig för seriespel. Dagarna innan seriestarten fann sig DFK Katrineholm nödgade att dra sig ur seriespelet p.g.a. för få tillgängliga spelare. I första omgången lämnade Södertälje FK/Norsborgs FC en w.o. och nu har även de dragit sig ur seriespelet. Detta innebär att distriktets högsta damserie kommer att genomföras med totalt sex stycken lag, serien är lottad för dubbelmöten vilket betyder att dessa lag endast kommer att spela 10 matcher i år. Under åren har jag sett hur nivån successivt har sjunkit i division 3, mestadels på grund av att konkurrensen inte längre är lika hård som för 15 år sedan. Allt oftare har det funnits någon enstaka vakant plats i serien. Lagen i division 4-serien har erbjudits gratisplatserna men avböjt. Damfotbollens utsatta läge förtjänar ett eget blogginlägg och vi ska istället vända blickarna mot onsdagskvällens nykomlingsmöte i division 3 mellan Hargs BK/IK Tun och IFK Eskilstuna på Krikonbackens glesa gräsmatta.

Hargs BK/IK Tun tog emot IFK Eskilstuna på Krikonbacken den 29/4 -26

Säsongen 2025 spelade både Hargs BK och IFK Eskilstuna i division 4. När sluttabellen fastställts hamnade HBK på första plats med 36 poäng och IFK säkrade andraplatsen med sina 33 poäng. Eskilstuna vann vårmötet över Harg med 3-0 medan Hargs vann höstmötet med 3-1. Nytt för i år är att Hargs BK har krokat arm med IK Tun för att de gemensamt ska ställa ett division 3-lag på benen. IK Tun återfinns som du säkert vet även i division 2 Östra Svealand med sitt A-lag. Utfallet av denna samverkan är givetvis positiv men priset är åtminstone nu i början att det inte är ett helt samspelt lag ute på planen. Samarbetet indikerar dessvärre att spelare försvunnit då båda dessa klubbar tidigare kunnat ställa upp med var sitt lag i division 4 respektive division 3.

IFK Eskilstuna drog igång sitt damlag inför säsongen 2025 och den anrika kamratföreningen kan numera stoltsera med även ett damlag. Damfotbollen i Eskilstunatrakten berörs också av det nedåtgående intresset för lagidrottande men det är positivt att IFK har lyckats etablera ett damlag som tycks vara livskraftigt.

Grönskan runt Krikonbacken börjar spira men denna onsdagskväll var det mest ruggigt ...

Inför onsdagskvällens match var uppvärmningen minst lika intressant som det som komma skulle. I IFK Eskilstuna återfinner vi bl.a. Kim Arodin som funnits med länge i Eskilstuna-fotbollen, även på högre nivå, och nog bidrar hon med mycket till sitt lag. En spelare som imponerade på mig tidigt förra säsongen var Eskilstuna United U:s Melenie Karlsson och nu när hon hittat till IFK visade hon att hon definitivt bibehållit sina spetskvalitéer från ifjol. I kombinationslaget Hargs BK/IK Tun var det spännande att se vad comeback-spelarna Emmelie Jönsson och Katja Andersson skulle kunna prestera. Många bekanta spelare men visst tar det ett tag att vänja ögonen vid att se spelare med tidigare tydlig lagtillhörighet i "fel" matchställ.

Vi fick se ett gästande lag som ägde första halvleken och de kunde utan större problem diktera villkoren ute på planen. Matchen gav oss många mål och flera av dem var riktigt snygga. IFK Eskilstuna Uniteds Melenie Karlsson dundrade in 0-1 och 0-2 varefter hennes lagkamrat Vanessa Johansson fyllde på med 0-3 och 0-4. Hemmalagets Emmelie Jönsson kunde lobba in reduceringen till 1-4 över en utrusande målvakt med ett par minuter kvar av första halvleken.

Den andra halvleken var knappa kvarten gammal när Stella Wannqvist utökade Eskilstunas ledning till 1-5. Vi hade ändå kunnat se att Hargs/Tuns lag fått lite bättre ordning på grejorna och låg mer rätt i positionerna. Som jag antytt tidigare kändes det inte som ett helt samspelt gäng som ställde ut skorna på Krikonbacken denna afton men ju längre matchen led desto bättre fungerade lagsamarbetet. Reduceringen till 2-5 gjorde Katja Andersson och sedan fastställde Emmelie slutresultatet till 3-5 i 81:a minuten. Att gästerna skulle avgå med segern kändes tidigt men det var nog bra för hemmalaget att de kunde snygga till siffrorna samt få lite bättre ordning på sitt agerande (både som lag och individuellt).

Krikonbackens underlag lämnade en hel del att önska

Båda lagen fick kämpa på det ojämna och skuttiga underlaget. Krikonbackens gräs blir bättre även om det kommer att ta lite tid och kräva lite tålamod. Om det var två lag och tre domare som kämpade med underlaget var jag nog ensam om att kämpa med det sviktande ljuset. Trots låga moln på den mulna himlen dög det absolut att spela fotboll i men för mig som foto-intresserad var andra halvlek i stort sett omöjlig att fota i (för den fototekniskt intresserade passerade jag ISO 12800 och slutligen ISO 25600 vilket ger obehagsrysningar vid blotta tanken).

Här är mitt försök att få ihop ett bildgalleri från matchen >>>

Sammantaget hade jag en väldigt trevlig afton på Krikon och jag tackar för samtalen jag hade förmånen att föra. Jag önskar Hargs BK, IK Tun U samt IFK Eskilstuna lycka till i det fortsatta (rumphuggna) seriespelet!

söndag 26 april 2026

Tre färska in på kontot för Tuns div 2-damer

På ett osedvanligt blåsigt Rosvalla lyckades Tuns damer studsa tillbaka i damernas division 2 Östra Svealand efter den inledande förlusten förra helgen mot Tyresö FF (Tyresö vann med 2-0). Lördagen den 25/4 kom klassiska Gideonsbergs IF på besök till Rosvallas konstgräsplan A, även Västerås-laget var ute efter revansch då de förlorat sin premiärmatch mot Hanvikens SK med 1-5. Givetvis är det lite känsligt med resultaten i inledningen av en säsong, de sätter tonen och indikerar lagets förmågor både externt och internt. Samtidigt ska inte allt för stora växlar dras efter någon enstaka omgång, resultaten beror givetvis på vilka lag man mött och vilka ambitioner som finns för säsongen.

IK Tun tog sig an Gideonsbergs IF på Rosvalla lördagen den 25/4 -26

IK Tun stod för en gedigen insats även om den ettriga sidvinden över konstgräsplanen gjorde sitt för att sabotera lagens passningsspel. Några enstaka blindpassningar kunde noteras samt några trygga ingripanden från Sabina Robertsson i Tun-målet krävdes men i övrigt tycktes hemmalaget ha koll på läget. Gästerna hann dra på sig två gula kort under matchens första 20 minuter, utöver detta räckte det med att reglera några frisparkar i båda riktningarna för huvuddomare Karan Yildirim.

Sol, blåst och hemmaseger för publiken på Rosvalla denna lördag

IK Tun tog ledningen i 38:e minuten då Roxana Dimitrova kom igenom framför Gideonsbergs-målet. I Andra halvleken kunde Ella Asplund utöka ledningen två gånger och fastställa slutresultatet till 3-0 (i matchminut 60 och 75).

Under matchen utmärkte sig en hemmaspelare lite extra inför mina ögon och det var en spelare som kom till Tun inför förra säsongen men som jag inte sett spela tidigare. Roxana Dimitrova var mycket aktiv och bidrog utöver sitt mål även med förarbetet till Ella Asplunds 2-0-mål. Kul också att se senaste tillskottet i Tun-truppen Majken Rubin som kom in under andra halvleken. Emilia Jonsson är äntligen tillbaka efter en fjolårssäsong som förstördes av skada. För övrigt konstaterar jag att Tun har en tunnare truppförteckning än vad jag kan påminna mig ha sett under de senaste 15 åren. Det räcker inte riktigt till att hålla ett eget U-lag på benen och ett samarbete har inletts med Hargs BK för ett gemensamt lag i division 3. Bra!

Gästande Gideonsbergs IF kom med ett lag blandat med rutinerade veteraner och unga talanger. Lagkaptenen Jennifer Ekfeldt har jag sett spela fotboll åtskilliga gånger men allra mest bekant för oss med Nyköpings-kopplingar är givetvis Fia Jonsson. Den IFK Nyköpings-fostrade spelaren som gick till Eskilstuna United sommaren 2011 och som därför funnits framför min kamera sedan vevgrammofonen uppfanns ... Denna lördag fick tyvärr Fia kliva av planen under första halvlek efter en känning i baksidan av låret.

Gideonsbergs IF:s Fia Jonsson på tillfälligt Nyköpings-besök för att lira boll

Nästkommande uppgift för IK Tuns damer är hemmamötet den 1/5 mot tidigare nämnda Hanvikens SK. En synnerligen tuff motståndare, baserat på att de besegrade Gideonsberg med stora siffror i premiäromgången men framförallt för att de formligen körde över Stallarholmens SK med 10-0 i andra omgången.


Tack och lycka till!

onsdag 18 februari 2026

En titt på herrbasketen i Nyköping

Min senaste sportbevakning handlade om nya bekantskaper och så blev det även söndagen den 15:e februari då jag sökte mig till Sporthallen för att hitta nya kompisar. Herrbasket i Nyköping har jag inte fotat eller skrivit om tidigare och nu fick jag se Nyköping Basket möta sörmlandskonkurrenterna Katrineholms IF i division 2 Södra Svealand. Gästerna förtjänstfullt på en plats på den övre halvan i tabellen medan det huvudsakligen mycket unga Nyköping Basket ligger sist i tabellen.

Nyköping Basket mot Katrineholms IF i Sporthallen den 15/2 -26

Den tuffa tabellplaceringen och skillnaden mellan lagen i tabellen till trots så fick Katrineholms IF slita hårt för att kämpa sig till poängen i denna match. Nyköping sålde sig dyrt och hade ledningen när halva matchen var avklarad. Sedan har jag lärt mig att det mesta händer i en explosiv sista quarter (en quarter är 12 effektiva minuter). Där visade sig gästerna säkrare och mer rutinerade och Katrineholms IF kunde slutligen vinna med 69-63. Inget att säga om det men hatten av för Nyköping som hängde med och gav motståndarna rejält motstånd ända in i kaklet.

Aktuell tabell hittar du HÄR >>>

Tyvärr var det ett skralt publikintresse för basketmatchen denna söndag

Med undertecknad inräknad var vi totalt 14 stycken som kan betraktas som åskådare till denna match. Jag vet inte om det alltid ser ut så i samband med matcher men det går trots allt att konstatera att man inte riktigt lyckats nå ut med sin sport här i Nyköping. Ungdomsrekryteringen verkar dock fungera bra och förhoppningsvis hittar publiken till läktarna framöver. Vi har en stark tradition med fotboll, ishockey och handboll i Nyköping och under de senaste årtiondena även innebandy. Basket är kul att titta på och har förutsättningar att bryta intresse-barriären.

En utmaning för sporten är att hitta multitaskande slitvargar till sekretariatet. Det är mycket att hålla ordning på när det kommer till tidtagning. Och jag skänker en uppskattande tanke till de som behärskar basket-fotografering, det är ju rejält trixigt! En sport som precis som volleybollen växer på höjden och mycket av den dynamiska action man vill fånga sker där uppe någonstans. Och alltid är det någon arm i vägen ...

Mitt försök till fotografering hittar du i mitt bildgalleri HÄR >>>

Jag tackar för upplevelsen och önskar Nyköping Basket samt Katrineholms IF stort lycka till i det fortsatta seriespelet!

söndag 8 februari 2026

U-lagsdrabbning i herrtrean

Det är kul med nya bekantskaper när jag dyker ner i den lokala idrottens förehavanden och lördagen den 7:e februari fick jag ännu en gång stöd för detta påstående. Till Ramdalen i Oxelösund hittar jag utan GPS-stöd men herrinnebandy i division 3 och U-lagen i Onyx respektive IFK Gnesta var nya, lockande och spännande. Vi kom, vi sågs och ett av lagen segrade.

Onyx och IFK Gnestas U-lag möttes i div 3 på Ramdalen den 7/2 -26

Inför matchen återfanns de båda motståndarlagen sida vid sida på övre halvan av division 3-tabellen. Onyx hade en poängs försprång. Årets division 3-serie "ägs" av FBC Nyköpings U-lag som tagit 16 segrar på 16 matcher. En serie som som består av 13 lag varav 9 är utvecklingslag (vad jag kan utläsa). Utifrån förutsättningarna hade jag förväntat mig en tajt tillställning men det vi fick var en match som dominerades av Onyx U-lag från start till slut.

Kul med mycket publik på läktarna

Den förhållandevis stora bortapubliken fick till slut ägna sig åt att applådera bra försvarsbrytningar snarare än avslutsförsök. Skottstatistiken 43-14 till Onyx fördel vittnar om övertaget, slutresultatet 12-2 ger svart på vitt hur denna match utspelade sig. Periodsiffrorna skrevs till 3-0, 5-0 samt 4-2. Gnestas två tröstmål gjordes i tredje perioden när matchuret stod på 17:01 och 19:21.

Poängbäst i Onyx blev Viggo Lysell med 4 mål och 3 assist. Pontus Nordlund gjorde 1 mål och 5 assist, Tim Berggren petade in 4 mål och stod för en assist. Övriga Onyxmål fixade Edvin Grönqvist (2), och Viktor Karlsson. I IFK Gnesta hittar vi målskyttarna Johan Karlsson och Isac Lidehn. Domarduon Fredrik Steisjö och Sigge Maurer hade en städat och välartad match att hantera, noll utvisningar och god stämning.

Bilder? Jodå, i det träsmetiga halvdunklet blev det ett bildgalleri även denna gång och du hittar bilderna HÄR >>>

God lycka i avslutningen av division 3-serien till både Onyx och IFK Gnestas båda U-lag!

tisdag 13 januari 2026

IFK Nyköpings handbollsherrar tog pliktskyldig tvåpoängare

I 5 minuter och 54 sekunder fick handbollspubliken i Rosvallas fina A-hall vänta innan hemmalaget IFK Nyköping lyckades joxa in första målet när de under söndagseftermiddagen mötte tabelljumbon Ludvika HF. Då hade bortalaget redan producerat två mål. Den svajiga starten till trots kom ändå IFK:s handbollsmaskineri igång även om det hackade mer än en gång med blindpassningar, en smula chansartat spel och en del tekniska misstag.

IFK Nyköping mötte Ludvika HF på Rosvalla söndagen den 11/1 -26

Den första halvleken var ändå ganska okej från IFK Nyköpings sida. I alla fall i jämförelse med den andra halvleken. IFK segade sig sakta men säkert upp till en betryggande ledning och hade som mest sju måls ledning innan halvleken summerades till 15-9. När andra halvlek startades kom ytterligare tre raka mål från hemmalaget men någon 9-målsledning skulle de inte få åtnjuta under återstoden av matchen. Den andra halvleken tappade den ack så viktiga ingrediensen intensitet, kämpaglöden lyste med sin frånvaro snarare än i ögonen. Ändå, kontrollerat och hyfsat tryggt från IFK till slutlig seger med 26-22. Som minst med en fyramålsledning över jagande bortalag.

Handbollspublik i A-hallen på Rosvalla

Vi fick se två bra målvakter denna eftermiddag, Oscar Rinkefjord i IFK-kassen bidrog definitivt till lagets seger. Ludvikas än mer rutinerade målvakt Christer Eriksson stod för åtskilliga kvalificerade räddningar och glänste i bortalaget tillsammans med deras bäste målskytt Dawood Alkuheli med sina 9 mål. Att IFK har nytta av sina rutinerade pjäser Hampus Asp och Simon Skuthälla råder det heller ingen tvekan om. De var tillsammans med Melvin Olofsson och tidigare nämnde herr Rinkefjord avgörande faktorer i denna ack så viktiga match.

IKF Nyköpings mesta målskyttar blev Melvin Olofsson med 7 mål, Hampus Asp med 5 mål och Ludvig Brofjord med 4 mål.

Strunt samma att det inte var den mest glimrande handbollen som presterades denna gång, för IFK var de två poängen hela grejen. Jakten på poäng runt kvalstrecket i nedre delen av tabellen fortsätter för IFK och härnäst möter de HK Lejon Linköping på bortaplan söndagen den 18/1. Ett lag som IFK har två poäng framför sig i tabellen.

Det blev ett litet bildgalleri och du hittar bilderna HÄR >>>

Må handbollsklistret på era vita matchställ stå er bi i det fortsatta seriespelet!

fredag 2 januari 2026

15 år med Eskilstuna United

Innan jag hösten -25 åkte upp till Tunavallen i Eskilstuna för att bevaka en match med Eskilstuna United på ena planhalvan räknade jag ut att de har funnits framför mina kameror i 15 år. I obruten följd har jag åtminstone en gång per säsong besökt distriktets enda damlag på elitnivå och det har sannerligen varit en intressant resa. Inte för att väg 53 genom Södermanland är särdeles skoj att köra utan snarare för att jag har givits möjlighet att på halvdistans följa damfotbollens utveckling genom dessa år.

Denna blogg startades upp 2011 med huvudsyfte att ge mer strålkastarljus på damfotbollen i Nyköpingstrakten. Då var IFK Nyköping sydöstra Södermanlands draglok och från den föreningen gick Fia Jonsson till Eskilstuna United under sommaren. Det gav mig en anledning att åka upp till Tunavallen för första gången och även när inte längre Fia spelade i United hade jag inlett en lag-relation som var värd att värna. På Tunavallens konstgräs har många spelare passerat under åren, både i Eskilstuna United och i de klubbar som varit där på besök.

Det mediala intresset för damfotbollens elitskikt har de senaste åren vuxit sig allt starkare vilket är mer än välkommet. Spelarna offrar mycket för att hålla sig på denna nivå och därmed förtjänar de uppmärksamhet. Annat var det i början av 2010-talet då sportfoto-nördar liknande mig själv generellt var lätträknade och de som fanns gjorde allt för att istället få chansen att fota herridrott. Säsongerna före 2014 höll Eskilstuna United till på näst högsta nivån och det bidrog väl till ett tämligen svalt intresse.

Damfotbollen har under dessa 15 år utvecklats både positivt och negativt, helt beroende på vilket perspektiv man väljer att betrakta den ifrån. Den lokala gräsrotsnivån har blivit utarmad och svältfödd, från två division 5-serier i Södermanland till en division 4-serie. Kvalitén i division 3 har därmed sjunkit successivt och vi ser ofta avhoppande lag inför eller under seriespelet. På nationell nivå har vi gått från att vara en ledande nation med stjärnor från hela världen i Damallsvenskan till att i bästa fall vara en talangfabrik för klubblagen i bl.a. England. Se bara vad som händer efter en framgångsrik säsong i Damallsvenskan, lagen töms på spelare och får bygga nytt från grunden. Om vi ställer in siktet ett 10-tal år framåt finns risken att vi får vara nöjda om vårt landslag går vidare från gruppspelen i de internationella mästerskapen. På den internationella arenan har dock publiken strömmat till, TV-rättigheterna är plötsligt lockande och mästerskapsläktarna välfyllda.

Eskilstuna United tillhör den alltmer sällsynta gruppen av lag som endast ägnar sig åt flick- och damfotboll. De senaste åren har de traditionella herrlagen i bl.a. Allsvenskan lagt till damfotboll i sin verksamhet och orsaken till detta är säkert flera. Kanske handlar det om goodwill för herrfotbollen och för damlagen handlar det förmodligen om nödvändiga ekonomiska förutsättningar. För mig är Uniteds flick- och damprofil symboliskt viktig och jag hoppas att de kan bibehålla sitt oberoende till herrfotbollen men ändå få finanserna att gå runt.

Säsongerna 2011 och 2012 spelade Eskilstuna Uniteds damer i Söderettan. På den tiden var den näst högsta nivån på damsidan indelad i Norr- och Söderettan. Inför säsongen 2013 gjordes seriesystemet om och man ersatte de båda serierna med Elitettan, såsom vi känner igen seriesystemet idag. United lyckades placera sig tillräckligt bra i Söderettan säsongen 2012 och därmed hade de en säkrad plats i Elitettan. Efter en säsong i Elitettan lyckades föreningen kvalificera sig till Damallsvenskan som man därefter spelade i säsongerna 2014-2022. Föreningen tvångsnedflyttades inför säsongen 2023 eftersom man hade iklätt sig en alldeles för stor och dyr overhead-kostym och inte klarade elitlicensen. Säsongerna 2023-2025 har man sakta men säkert fått ordning på ekonomin och under den senaste säsongen kunnat förstärka laget tillräckligt framgångsrikt för att återigen kvalificera sig för spel i Damallsvenskan, det efterlängtade finrummet.

När jag går igenom mina sparade bilder från de 15 åren med Eskilstuna United slås jag över hur många klasspelare som passerat framför kameralinserna. Det är riktigt häftigt att se tyska, brasilianska, nederländska och nordiska världsstjärnor på bilderna. Likaså ser jag bilder på unga spelare som idag är etablerade landslagsspelare i vårt eget landslag. Med värme och glädje blir jag även påmind om alla profiler som förekommit i Uniteds matchställ. Vissa spelare med teknik, finess och stil som signum medan andra varit slitvargar och grovjobbare. Alla lika nödvändiga för att bygga ett fungerande lag.

Här nedanför följer en utvald bild per säsong under åren 2011-2025. Det är egentligen helt omöjligt att välja ut en representativ bild per säsong, min uppgift har snarare varit att slumpmässigt göra ett stickprovs-urval. För den vars nyfikenhet kittlas tillräckligt går det att söka bland gamla blogginlägg på alla bildgallerier och de bildgallerier jag skapade under åren då jag bloggade hos andra (Lokalsporten och Södermanlands Nyheter) finns det en länksamling HÄR >>>.

Söderettan 2011-10-15, Eskilstuna United mot Tölö IF

Söderettan 2012-06-30, Eskilstuna United mot LB07

Elitettan 2013-10-20, Eskilstuna United mot Älta IF

Damallsvenskan 2014-09-21, Eskilstuna United mot FC Rosengård

Damallsvenskan 2015-10-18, Eskilstuna United mot Kopparbergs/Göteborg FC

Damallsvenskan 2016-08-28, Eskilstuna United mot Vittsjö GIK

Damallsvenskan 2017-04-17, Eskilstuna United mot Hammarby IF FF

Damallsvenskan 2018-07-08, Eskilstuna United mot Linköpings FC

Damallsvenskan 2019-04-14, Eskilstuna United mot FC Rosengård

Damallsvenskan 2020-11-01, Eskilstuna United mot Djurgårdens IF

Damallsvenskan 2021-04-18, Eskilstuna United mot Kristianstads DFF

Damallsvenskan 2022-09-17, Eskilstuna United mot BK Häcken

Elitettan 2023-04-01, Eskilstuna United mot Mallbackens IF

Elitettan 2024-11-10, Eskilstuna United mot Mallbackens IF

Elitettan 2025-10-18, Eskilstuna United mot Trelleborgs FF

Att det skulle bli 15 år i rak följd som jag fått chansen att fota Eskilstuna United är egentligen inget jag strävat efter men samtidigt försökt prioritera när möjlighet har funnits. Under dessa år har vi hunnit uppleva en pandemi, jag har opererat ena höften och slutligen genomgått en leukemi- och lymfombehandling som nog var det som närmast omöjliggjort all fotografering under halva 2023 och hela 2024.

Nu siktar vi sörmlänningar på "vårt" damlag i Damallsvenskan 2026 och jag hoppas på många chanser att fota Eskilstuna Uniteds damer och att läktarna ännu en gång blir välfyllda.

Lycka till!

måndag 22 december 2025

Tuns futsaldamer körde över Katrineholms SK

Vinterns division 1-serie i futsal för damerna bjuder på några överraskningar. Tyvärr är det endast fem deltagande lag sedan Skogstorps GOIF kastade in handduken efter ett par spelade omgångar. Och fem lag är inte mycket att bygga en serie på trots att lagen hämtas från både Södermanland och Östergötland. En av överraskningarna är att IK Tuns damer mött sin överman efter flera år av dominans på denna nivå. IFK Wreta Kloster toppar tabellen efter att ha slagit Tun med klara 6-1 i början av december. Den andra överraskningen är att det finns med två Katrineholmslag men inget av dem är dam- och flickklubben DFK Katrineholm (tidigare Värmbol). Det är inte precis så att Katrineholms SK och Katrineholms AIK har någon uttalad damverksamhet i utomhussammanhang. Nu har dessa två klubbar samlat på sig futsal-licenseringarna i västra och nordvästra hörnet av distriktet och det är onekligen lite spännande.

Katrineholms SK FK fick storstryk av IK Tun i Släbrohallen den 21/12 -25

Undantaget förlusten mot Wreta Kloster har Tuns futsaldamer börjat lika stabilt som förväntat. Deras futsalspel är ingen direkt satsning utan ett sätt för de som är roade av denna sorts fotboll att ge tävlingsnerven lite näring under vinterhalvåret. Denna vinter har Tuns trupper till matcherna varit lövtunn och så var det även mot Katrineholms SK FK under söndagseftermiddagen. Till Släbrohallen kom två lag med vardera sju spelare vilket gjorde att det knappast var trångt på avbytarbänkarna.

Futsal i Släbrohallen, en gröngrumlig gillestugafeeling infinner sig i denna hall

Katrineholms SK kämpar på och får fortsätta att vänta på första poängen i denna serie. De kom till Släbro med noll poäng och åkte därifrån med ytterligare 15 minusmål i statistiken. IK Tun var överlägsna även om det dröjde till 8:e minuten innan första målet kom. Efter Tun-ledning i halvtid med 10-0 knöts säcken ihop i andra halvleken och vi hade slutligen 15-0 på resultattavlan. För Tun spreds målskyttet jämnt bland alla sex utespelarna som gjorde två mål vardera förutom Wilma Nilsson med tre mål och Lovisa Lindvall med fyra mål.

Om du kisar hårt med båda ögonen går det kanske att stå ut med bilderna från matchen som du hittar HÄR >>> (Det är en mörk och färgkletig hall för den som försöker sig på att fota därinne.)

Jag önskar alla inblandade en riktigt god jul och ett gott nytt år!