fredag 12 april 2013

Eskilstuna United i Elitettan

Förvisso är Eskilstuna utanför denna bloggs geografiska täckning men Eskilstuna United DFF är däremot inte utanför mitt blickfång! Laget har gjort det så bra så att de får vara med i Sveriges elitnivå på damsidan nu när seriesystemet är omstöpt och motsvarigheten till herrarnas Superettan tillkommit inför säsongen 2013. Eskilstuna United är ett av 14 lag som kommer att spela i den ny Elitettan.

Elitettan bred

Precis som för Damallsvenskan är det i helgen seriepremiär i Elitettan. Eskilstuna-tjejerna börjar med bortamatch på söndag mot Älta IF (IFK Nyköpings motståndare från ifjol som lyckades kvala sig upp till Elitettan.) Och nästkommande helg har Eskilstuna United hemmapremiär den 20/4 kl 15.00 mot Östers IF på Tunavallen.

Lite kort om United inför årets seriespel så har de tappat ett par flitiga målgörare i Kim Ekebom-Arodin och Erika Blomstrand. Men som tidigare år har man också plockat in utländsk förstärkning, till denna säsong mestadels för att stärka upp defensiven, i form av irländskorna Louise Quinn och Méabh De Búrka samt engelskan Vaila Barsley. Försäsongen har bjudit bra resultat mot tufft motstånd och United har visat att de är svåra att göra mål på i årets tappning.

Jag kan rekommendera en utmärkt analys inför Elitettan 2013 via bloggen Spelare12.com. De skriver om alla lag och tippar utgången via denna länk.

En ny hemsida för Eskilstuna United DFF är framtagen i dagarna och du når den genom denna länk. Spelarna bjuder också på en del i sin blogg.

Bild från Tunavallen 2012-06-30 då United mötte LB07 (seger 4-1.)

Jag tittar nyfiket på hur United hanterar sin verksamhet. De är ju distriktets drottningar på damsidan och har en hög ambitionsnivå. Att ingå i elitskiktet inom fotbollen ställer en hel del krav och även om jag endast betraktar detta på långt håll ger det en indikation på vad som krävs. Intressant!

Inför säsongen 2013 kan jag bara önska Eskilstuna United DFF stort lycka till. Min förhoppning är att komma upp till Eskilstuna åtminstone någon gång under säsongen och om jag tillåts fota då hoppas jag naturligtvis kunna sprida det även i södra delarna av Södermanland.

1 kommentar:

  1. Seger för United med 4-1 efter att de tidigt kommit i underläge. En stark andra halvlek rapporteras det om. Älta spelade utan sin tidigare så dominerande Elin Ekblom-Bak.

    SvaraRadera