lördag 27 april 2013

Enskedes start blev för mycket för IFK

IFK Nyköping förlorade idag sin hemmapremiär mot Enskede IK med 1-3 (1-3.) Jag var på plats och såg matchen från åskådarplats vilket kändes lite avigt då kameran annars är en ständig följeslagare. De som följer mig på twitter kunde ta del av kontinuerliga uppdateringar, och det var ändå mer än vad jag tänkt "anstränga" mig.

Mina funderingar efter matchen är kanske inte så mycket värda eftersom jag bara sett en av IFK:s försäsongsmatcher. Mycket kort uttryckt så var Enskedes sprakande start med ett första mål efter 50 sekunder och ytterligare ett mål efter 2,5 minuter mer än vad IFK mäktade hantera och vända. När sedan Enskede också gör sitt tredje mål inom den första kvarten blev det otroligt tungt för hemmalaget.

Enligt min uppfattning ägde Enskede initialt matchen tack vare sitt högre tempo och när väl de tre målen var gjorda kunde de ganska enkelt försvara sig med ett rättvänt lag. IFK jämnade ut spelet efter de inledande 10 minuterna, och tilläts även äga bollen av gästerna, men det kunde de ju kosta på sig med den ledning som de hade.

Den som hotade bäst idag i IFK Nyköping var Tove Almqvist. Jag har förstått att hon haft en fin försäsong och hon visade idag att hon kunde röra om och komma loss med god teknik och bra tryck i steget. Nu var det också Tove som gjorde IFK:s reducering till 1-3 i 23:e matchminuten.


Tove Almqvist (arkivbild från den 9/3 -13.)

Urban Strand gjorde vad han kunde under andra delen av andra halvlek med offensiva byten. In med Lisa Tholander istället för Alma Sjödahl, in med Sofia Sjöberg istället för en tröttkörd (men rutinerat duktig) Therése Andersson och även mittbacken Maria Wictorsson fick ge plats för Saosann Rammo.

IFK började lika räddhågset som Enskede rivstartade. Det såg ängsligt ut och det duttades för mycket. Matchen igenom kändes det som att Hanna Persson på topp blev avskuren från spelet, och endast ett fåtal gånger kom bollar fram för henne att jobba på. Å andra sidan tycker jag att det fanns saker som blev bättre efterhand för hemmalaget.

Solen går med stor säkerhet upp även i morgon! :-)


För övrigt kan rapporteras att Nyköpings BIS tjejer fick se sig besegrade av Älvsjö AIK FF med hela 6-1 uppe i Stockholm. Redan igår kväll åkte Oxelösunds IK till Torshälla och fick där stryk med 0-1 mot Torshälla-Nyby IS. IK Tuns andralag tog en övertygande premiärseger över Dunkers IF med 5-2 och samma med segersiffror lyckades Hargs BK:s andralag besegra Gnesta FF.

Och för Eskilstuna United DFF blev det idag en poäng på bortaplan mot AIK FF efter 2-2. United kvitterade två gånger om under matchen.

1 kommentar:

  1. Jo just det, Enskedes målvakt Patricia Kaldoyo var precis lika duktig som man kunde förutsäga och som vi minns henne från ifjol. En bra målvakt har en del tur också... Hennes förra lagkamrat (både från Telge United och IFK Nyköping) Edina Begovics ruggiga frispark tog i stolpens insida och ut!

    SvaraRadera