söndag 21 april 2013

I försäsongens elfte timme

Hastigt påkommet fann jag mig åkandes mot Nyköping och Rosvallas gamla luggslitna konstgräsplan under söndagens mittpunkt. Vetskapen att IK Tuns och Hargs BK:s andralag skulle mötas i säsongens sista (?) träningsmatch fanns sedan en tid tillbaka, däremot hade jag på förhand inte bestämt mig för att se den utan det blev dagsformen och stundens ingivelse som ledde mig dit. Framförallt var längtan efter att få fota något fartfyllt och framförallt damfotboll den främsta drivkraften. Variation behövdes efter de senaste månadernas fågelfotograferande runt Stigtomta!


Tröttnat på fågelbilder för stunden.

IK Tun 2 vann dagens träningsmöte med 3-0. Målen var redan gjorda när jag kom fram, och det är nog inte så konstigt eftersom jag dök upp när det endast återstod en halvtimme av kampen. Det korta besöket omöjliggör något tyckande om matchen och spelarnas insatser, men jag vill i alla fall dela med mig av några bilder. Och några noteringar.

Till Rosvallas byggarbetsplats hade jag och ca 50 andra intresserade sökt sig för att se derbyt.


Den nya idrottshallen vid Rosvalla växer fram så sakteliga.

Min försäsongskoll detta år har varit mycket bristfällig. Det lagen berättat om på sina hemsidor har varit min enda källa till kunskap. Och då ska man veta att kunskapsdelningen är tämligen skral på vissa håll. Jag fick i alla fall berättat för mig att Harg lånat in IFK-keepern Iqra Sahi till dagens möte.


Iqra Sahi ställde upp när HBK 2 saknade målvakt idag.

En trött men glad Cecilia Brissman gjorde comeback efter uppehåll p.g.a. graviditet och barnafödande. Jo, hon tillbringade tid liggandes bredvid planen då och då. En paus emellanåt kan vara ovanligt välkommet, eller hur?!


Cecilia Brissman gjorde comeback i IK Tun.

Lagen blandade unga förmågor med tänkta A-lagsspelare idag. Harg var det yngre laget och så lär det se ut även i deras kommande division 5-spel med andralaget. I IK Tun sågs en nykomling som tagit upp fotbollen igen efter flera års uppehåll; Pia Berg, ung i mina ögon men kanske något äldre i några av sina lagkamraters ögon.


Pia Berg är ny i IK Tun.

Dagens mest noterbara incident måste ändå vara Katarina Qureshis skoval. Det var väl inte helt frivilligt men om fotbollsskorna blir kvar hemma tager man vad man haver. I hennes fall ett par converse med amerikanska flaggan på. En bollkonstnär som hon klarar ändå av att tunnla motståndare vilket hon tydligt visade.


Katarina Qureshi med converse på Rosvallas konstgräs. Cool.

Jag har lagt ut 32 bilder i bildgalleriet. Men bloggen behövde några actionbilder också så jag klämmer in 4 rutor här nedan.


Tidigare lagkamraterna Ebba Bromée och Ellinor Vikstrand kämpar om bollen.
Tidigare lagkamraterna Sofia Rundström och Kajsa Petersson kämpar om bollen.
Elin Svedling och Hanna Gustavsson fajtas om höjdboll.
Elin By och Lina Schenell håller bollen på marken.

Jag avslutar med att dela ut några fotbollslasse. Den senaste tidens stugsittande för min del har inneburit att jag tagit del av SN-sportens nya liverapportering då och då. Senast idag följde jag Nyköpings BIS herrars serieöde uppe i Luleå på det sättet (Biss-seger med 1-0!) SN-sportens liverapportering får fyra fotbollslasse av fem!




Och dagens sista betyg går till Nyköpings Damfotboll! (Ja, jag vet att det är denna blogg.) Koll på läget? Service till alla trogna läsare? Kartlagda lag inför seriespelet 2013? Nej, och med facit i hand är det inte dags att ge sig på allt för mycket fotbollsbevakning än på ett tag. En fotbollslasse av fem blir underbetyget!




Häng i och lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar