onsdag 10 april 2013

Ett par ord om SN-coachen

Först och främst en uppmaning till de som är det minsta intresserade av fotboll; hoppa på tåget och skapa ett eller upp till max tre lag i Södermanlands Nyheters SN-coachen. Det kostar gratis och gör att det blir ännu roligare under hela säsongen! Om inte annat så får plötsligt innehållet på sportsidorna i SN, lokalsporten.se m.fl. ännu lite mer betydelse. Och gör man som jag, registrerar sig med ett intet-sägande coachnamn, behöver man inte skämmas om det går mindre bra...

Jag håller mig till det jag kan någorlunda vilket i detta fall innebär att jag begränsar mig till att bara plocka ut damspelare från den lokala fotbollen. Smartare är nog att hitta en mix av både herrar och damer.

Förra året, som var premiäråret för SN-coachen, kunde man plocka många goa poäng på spelare som var "felklassade". Det fanns flera exempel på spelare som registrerats som backar men sedan spelade högre upp på planen under hela säsongen och gavs större möjligheter att vara inblandade i det offensiva spelet.

Det finns en del välkomna nyheter i reglerna inför denna säsong av SN-coachen. Fotbollen är en lagsport och handlar inte bara om den eller de i laget som gör mål. Jag är ganska säker på att även målgörarna håller med om detta (utom möjligtvis den gamle excentrikern Romario som nog tyckte att det räckte med honom själv i "laget"...) I år kommer poäng att delas ut i större utsträckning även till framgångsrika backar.


Nyköpings BIS back Kristin "Krippa" Karlsson
IK Tuns mittback Caroline "Carro" Silver.

Tävlingen väcker en del andra funderingar. Jag kommer till exempel att tänka på att det naturligtvis spelar roll vilket lag en duktig spelare representerar. Hur kommer laget att prestera i år? För damlagen är det extra svårtippat i år eftersom det genomförts en större serieomläggning inför säsongen. Massor av nya lag har flyttats mellan divisionerna när en ny nivå skapats (Elitettan.)

Andra funderingar hos mig rör hur mycket speltid vissa spelare kommer att få, trots att de kunde anses som säkra poängmaskiner åtminstone under den gångna säsongen.


IFK Nyköpings Saosann Rammo, här i sin division 2-debut i höstas mot Tyresö.

Lite svårgissat är det även i några damlag vad gäller målvaktandet. Vem tar förstaplatsen? Visst kan man i SN-coachen byta spelare under säsongen, men inte utan vissa restriktioner. Det är även värt att kunna lite om nykomlingar i lagen. Vad kommer de att prestera i sin nya miljö?

Jag tror tyvärr inte att en sådan här tävling/spel/lek kan ta höjd för alla aspekter i fotbollens underbara lagbygge. Bollvinnare och speluppbyggare på mittfälten är värda sin beskärda del av uppmärksamheten, men gör de inte mål kommer de inte att synas så mycket just i detta sammanhang. Men det viktigaste är kanske att prestera bra för sitt lag, inte att bli en snackis i kölvattnet av SN-coachen?


Hargs BK:s Emelie Petersson.

Ett litet konkret och avslutande tips från mig. Om Oxelösunds IK:s Micaela Ekholms målform från ifjol hållit i sig, och om hon och laget "tål" uppflyttningen till division 3, är det definitivt ett namn för många coach-lag. Hoppas nu att jag inte jinxat hennes chanser att göra ännu en bra säsong!


OIK:s Micaela "Micis" Ekholm (i gult) var en sann poängmaskin förra året.

Du läser mer om SN-coachen via denna länk. Jag skriver om denna tävling för att jag ser möjligheten till större uppmärksamhet för vår lokala damfotboll. Det förtjänar den!!

Avslutningsvis vill jag bara bekräfta en sak som IFK Nyköping 2:s tränare Torbjörn Westerloui idag skrivit på deras hemsida. Nej, zumba är nog utanför allas komfortzon Torbjörn... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar