söndag 13 oktober 2019

Bissarna skoningslösa i sina omställningar

Så äntligen var turen kommen till Nyköpings BIS division 1-herrar. Jag har denna säsong bevakat fler fotbollsmatcher än på flera år och samtidigt försökt sprida mina nedslag på så många lokala lag som möjligt. Tyvärr har jag inte räckt till för att täcka in alla våra lag men ambitionen har ändå tagit mig en god bit på vägen.

Oscar Karlsson i Nyköpings BIS avlossar vänsterkanonen mot IF Sylvia den 12/10 -19

Nyköpings BIS fotbollsherrar befinner sig i samma knepiga sits som Nyköpings SK Hockeyettan-lag och Onyx allsvenska innebandyherrar. Snäppet under elitskikten inom respektive sport. Nyköping är inte en stad stor nog att försörja dessa lag med tillräckligt många kompetenta spelare som krävs för att göra sig gällande på denna nivå. Jakten på tillskott utifrån ger också en spelaromsättning som innebär problem med kontinuiteten.

Rosvalla iklädd höstskrud
Kioskboden vid konstgräsplan A på Rosvalla

Det är som det är och det får vi förhålla oss till. Huruvida Nyköpingsborna är trogna och lojala eller medgångssupportrar är något jag inte kan rista i sten. För ishockeyns del skulle jag vilja påstå att så är fallet och Bissarnas innevarande säsong i division 1 Norra har inte varit en resultatmässig framgångssaga vilket troligtvis sätter sina spår på publikintresset.

Publik vid Rosvallas konstgräsplan A där Bissarna valt att spela sina seriematcher

Jag har imponerats över Nyköpings BIS förmåga att ta sig till gruppspelet i Svenska Cupen gång efter gång. Att på vägen slå ut lag högre upp i seriesystemet för att nå till gruppspelet är för Bissarna likställt med att ge Superettanlag eller allsvenska lag på nöten. De har kommit igång tidigare än sina seriekonkurrenser inför seriestarten tack vare detta gruppspel men frågan är om kostnaden för detta märkts i seriespelet de senaste två gångerna det begivit sig i Svenska Cupen.

Nyköpings BIS tränare Brian Clarhaut

Säsongen 2019 har inte blivit den som Nyköpings BIS tänkt sig. En poängmässigt olycklig vårsäsong har följts upp av en höst som bjudit den ena måste-matchen efter den andra. De hotfulla strecken kring kval och nedflyttning har ständigt varit i lagets medvetande. Lördagens match mot IF Sylvia var ännu en av dessa matcher där en trepoängare var mer än välkommen och nästintill nödvändig. Det blev en befriande seger men med tre kvarvarande omgångar är distansen nedåt inte tillräcklig för att kunna andas ut. Det är ännu en sak att förhålla sig till men det går att sporras och motiveras av denna situation vilket jag tyckte mig kunna ana under lördagens match mot IF Sylvia.

Huvuddomare Jovan Krsmanovic flankerad av Robert Fornstedt samt Youssef Bennani
Före matchstart hedrades minnet av förolyckade Fredrik Lindmark

Nyköpings BIS skiftade underlag tidigt under vårsäsongen efter att ha inlett på naturgräs. Om jag inte minns fel var argumenten bl.a. att man lägger all sin träning på konstgräs och då föll det sig bättre att även tävla på samma underlag än att skifta emellan. I Norrettan lär de inte heller vara ensamma om att lira på konstgräs. Publiken kommer närmare spelet på konstgräsplan A än de gör på den traditionella huvudarenan där löparbanor kantar fotbollsgräset. Som sportfotonörd tycker jag däremot att det är lite trist eftersom den gamla huvudarenan är betydligt trivsammare att fotografera runt med mindre störande inslag i bakgrunden.

Patrik Berglin peppar spelarna innan det är dags för drabbning ute på planen

Inför lördagsmatchen hade Nyköpings BIS spelat ihop 29 poäng på 26 matcher. Norrköpings-motståndarna IF Sylva summerade 34 poäng på lika många spelade matcher. I slutet av april möttes lagen på Östgötaporten och då vann Sylvia med 3-0. Trots vårens resultat var min tanke om matchen att det skulle bli en jämn tillställning denna gång. Det blev det måhända men inte i målprotokollet.

Nyköpings BIS gör sig redo för match den 12/10 -19
IF Sylvia laddar inför mötet mot Nyköpings BIS på Rosvalla

Överlag så handlade denna match om att gästerna stod för bollinnehavet. Det kändes som att Bissarna "lät dem hållas" utan att stöta särskilt högt uppe i planen. Förutom de inledande 10-15 minuterna kändes det ändå som att taktiken från hemmalaget var smart och lönsam. Och det var under första halvleken som man skulle vara uppmärksam för det var då målen trillade in, ett efter ett.

Jubel hos Nyköpings BIS och det kändes både befriande och hjärtligt

I 18:e minuten kommer matchens första mål. Det var Alexander Alp som drev in centralt framför mål och prickade in 1-0 till Nyköpings BIS. Efter detta ledningsmål kändes det som att axlarna kunde släppas ner två snäpp hos det poängpressade hemmalaget och de spelade både avspänt och med självförtroende.

Alexander Alp gjorde 1-0 för Nyköpings BIS

Matchens dubbelmålskytt blev Pontus Nordenberg som gör både 2-0 och 3-0 i 32:a respektive 43:e minuten. Att komma ångande på vänsterkanten från ytterbacksposition ger ofta motståndarförsvaren räknefelsvurpor och Pontus satte två mycket snygga fotbollsmål med en finess och teknik som de flesta backar borde avundas. Bra jobbat Pontus!

Nyköpings BIS Pontus Nordenberg gjorde både 2-0 och 3-0 mot IF Sylvia

Bissarnas taktik att vinna boll på egen planhalva för att sedan blixtrande snabbt ställa om var melodin denna gång. Och motståndaren for ner i samma fallgrop mer än en gång. Jag satte mig tillrätta bredvid Sylvia-målet inför andra halvleken men kan inte påstå att jag fick massor att fotografera under de avslutande 45 minuterna. Bissarna kom till avslut ungefär lika många gånger som bortalaget gjorde. Sylvia träffade stolpen en gång och Bissarna hade ett fräsande ribbskott. Andra halvleks tekniska nummer stod Oscar Karlsson för när han tunnlade en motståndarförsvarare nere i straffområdet men strax därefter fick Oscar syna det röda kortet efter att ha tryckt undan en motståndare i bröstet i samband med en frisparksavblåsning. Sorti för herr Karlsson.

Utvisad lommade Oscar Karlsson av plastgräset för denna gång

Farten och det höga tekniska kunnandet var min behållning efter denna match. Och hemmavinsten förstås. Väl emottagen av funktionärerna kände jag mig välkommen vilket också ska nämnas. Det blir egentligen allt för sällan som jag ser Bissarna men samtidigt vet jag ju att de får mycket uppmärksamhet även utan min inblandning.

Jag har sammanställt ett bildgalleri med drygt 200 bilder från lördagens match som du hittar HÄR >>>

Tack och lycka till i jakten på fortsatt division 1-kontrakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar