onsdag 7 april 2021

Träningspass på konstgräs är max vad vi får

Ambitionerna må vara högre på sina håll men i sydöstra Södermanland har inte de stora lagidrotterna särskilt särskilt stor representation i landets elitskikt. Nu när vintersäsongen är slut och Onyx allsvenska herrar (nåja, med ett nödrop denna säsong) och Nyköpings SK:s ishockeyherrar har spelat färdigt har det stora pandemi-vakuumet slagit till. Med elitnivå följer numera VIP-passage genom restriktionsdjungeln. Hade jag befunnit mig i Eskilstuna eller Norrköping skulle jag funnit åtskilligt mer att välja bland för mina sportbevakningar, i Nyköping/Oxelösund får jag nöja mig med ... fotbollsträningar på konstgräs.

Nyköpings BIS F06-08 på Rosvallas konstgräsplan B under annandag påsk 2021

Först och främst vill jag betona att jag hyser den största respekten för Corona-viruset, för myndigheternas restriktioner och för vården som kämpar med utfallet av smittspridningen. Detta måste vi tillsammans kämpa med, ha viljan och tålamodet att ta oss igenom samt mental ork att uthärda. Samtidigt är jag nöjd när jag ser fotbollsträningar bland både yngre och mer rutinerade utövare. De aktiverar sig och de gör något de älskar, tillsammans med lagkamrater och engagerade tränare.

Om vi tittar i backspegeln före våren 2020 så vet vi att fotbollslagen i mars gasat på för att sätta sig i ett bra läge inför stundande säsong. Träningsmatcher, DM, träningsläger och kanske en och annan ungdomscup. Nu är vi inne på andra Corona-varvet och vi vet att vi med säkerhet inte vet hur försäsongens övergång till seriespel kommer att se ut. På kanslier runt om i landet ligger första omgången av spelscheman i papperskorgarna i väntan på vad som antagligen gäller fr.o.m. 3/5 då tredje-vågen-restriktionerna för stunden har sitt slutdatum.

Ungdomslagens DM-spel 2021 har ställts in efter beslut av SöFF och ...

... Bissarnas unga fotbollstjejer får förbereda sig inför kommande seriespel ...

... med fortsatta träningspass

Jag tycker egentligen inte att det är jätte-inspirerande att fotografera träningspass. Inte ens träningsmatcher lockar mer än ur nyfikenhets-perspektiv. Intensiteten under riktiga matcher, oavsett nivå, är däremot något som lockar mitt sportfoto-sinne. Att jag har bilder på hårddisken från fotbollsträningar denna vinter och vår har helt enkelt att göra med att jag valt att sysselsätta mig när jag väntat på döttrarna som jag skjutsat till träningarna. Yngsta dottern i Stigtomta IF/Oxelösunds IK F04-06 och näst yngsta dottern i IK Tuns damlag.




Under annandag påsk hamnade jag på Rosvalla, inget ovanligt med det, men denna gång hade luckan blivit rejäl sedan jag senast var där. Jag får skylla på veckorna då jag hade Covid-19. Ett normalt år är annandag påsk en riktigt fotbollsdag då det antingen spelats träningsmatcher eller DM-matcher på Rosvallas konstgräsplaner. Nu var det två parallella träningar på KGB och KGA som fick mig att lyfta kameran för några bilder. Nyköpings BIS F06-08 var väldigt kul att se under de 10 minuter som jag var på KGB och jag hoppas våra vägar korsas i samband med någon av deras matcher den kommande säsongen så att jag kan ta lite bättre bilder än de jag nu fick ihop i det flyktande skymningsljuset.





Jag flyttade mig till KGA där IK Tuns damer gnuggade på under en av veckans tre träningspass. Jag har skrivit om dem i ett tidigare inlägg i år då jag också kortfattat redogjorde för statusen för de flesta av traktens damlag. Den gången drog jag dock på mig onda ögat från Hargs BK:s damlag, jag nämnde dem inte för att jag helt enkelt inte hade något särskilt att lyfta fram. Det var dumt, förlåt. Även status quo för HBK är en status som inte ska föraktas, det rutinerade gänget kommer självklart att förgylla tillvaron för övriga division 3-lag denna säsong.

Solnedgång över Rosvalla


Om och när seriespelet drar igång finns det en del att berätta om årets division 4-spel för damlagen. Detta behöver jag nog återkomma till i ett separat inlägg. Om tillvaron är oviss för våra lokala fotbollslag p.g.a. pandemin så har även jag en svajig säsong framför mig. Jag väntar på en höftledsoperation och när den blir av tvingas jag ta mig igenom en längre rehabiliteringsperiod vilket kommer att hålla mig borta från idrottsarenorna och foto-äventyr. Operationen var ursprungligen tänkt att äga rum innan sommaren men med hänsyn till vårdbelastningen just nu är all icke-akut vård tillfälligt skrinlagd.

Rosvallas konstgräsplan A

De två tornen

Herrfotbollen har jag inte skrivit mycket om hittills denna säsong. Mestadels beror det på att jag inte skjutsat en enda av mina döttrar till någon herrträning ... Om och när seriespelet drar igång kanske jag tillåts fota några herrmatcher. Jag uttrycker mig på detta sätt eftersom fjolårets publikbegränsningar även påverkar mig då jag inte ser mig som någon som har företräde till en match före någon annan ur allmänheten. Spontanbesöken uteblir och då återstår endast överenskomna och bokade tillfällen vilket känns mycket begränsande.

Rosvalla+solnedgång+stegen+IK Tuns damlag=trivsel



Med lite tur har jag möjlighet att fota en match kommande helt. Sneglar vi på det elitklassade skiktet inom fotbollen så finns det vissa möjligheter för mig att söka ackrediteringar för att göra bevakningar. Du som följer mitt bloggande vet att det då inte är frågan om herrfotboll, där dräller det av fotografer och skribenter, utan mitt främsta fokus sedan 10 år är damfotbollen. Med glädje ser jag det mediala intresset öka för damfotbollen även om den lokala damfotbollen på breddnivå på många sätt skulle behöva en livgivande puff. Snart även en regelrätt HLR, tyvärr.


Tränargenomgång på mittplan innan nästa övning på KGA

Bilderna i dagens inlägg hittar du även i ett eget litet bildgalleri HÄR >>>

Håll i och håll ut, jag hoppas att vi ses under fotbollssäsongen 2021. Och om vi inte hinner ses önskar jag er alla stort lycka till och att ni håller er friska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar