IK Tuns damer visar att det fortsatt finns kvalitéer i laget och att de definitivt kan hävda sig på division 2-nivån. Den minimala truppen denna säsong gör dock att de är känsliga för skador och annan frånvaro. I senaste omgången fick de vända tillbaka från Stuvsta IP med en 1-2-förlust i bagaget och det var mot ett motstånd i den nedre delen av tabellen. Med detta faktum i åtanke var det intressant att se hur de skulle hantera gästande Sörmlands-konkurrenterna Telge United FF under lördagen hemma på ett svettvarmt Enstaberga IP. Ett motstånd som på pappret inte borde avskräcka eftersom de för närvarande ligger sist i div 2 Östra Svealand.
![]() |
| Bollen hittade nätmaskorna när IK Tun mötte Telge United FF den 27/6 -26 |
Denna junihelg är det inte bara taktik, bollbehandling och kampvilja att hantera för fotbollsspelarna i södra Sverige. En dallrande hetta måste också hanteras vilket förvisso drabbar alla lika ute på planerna. Med matchstart klockan 12.00 och solen i zenit över Enstaberga IP fanns det ingen skugga att gömma sig i ens en gång för kantspringarna. Publiken hade dock möjligheten att söka skugga längst ena långsidan. Tuns avbytarbås ligger på den skuggigare långsidan men det var bara hemmalagets bås som fick skugga från träden, gästernas bås snarare var snarare som ett växthus och spelarna satt på marken utanför båset av förklarliga skäl.
![]() |
| Under vissa förutsättningar är det faktiskt en god idé med vätskepaus |
IK Tuns damer tog tag i taktpinnen direkt i inledningen och släppte inte kontrollen under matchens första 75 minuter. Bollinnehavet var stort och gästernas anfallsförsök var lätträknade. Vi fick se en för mig oväntad mittback hos IK Tun, under en dryg halvtimme spelade Amanda Nordlie på den platsen. Och när hon klev av tycker jag att unga Molly Åslund gjorde ett alldeles utmärkt jobb på den positionen.
Vi fick se Ida Landin göra sitt första av tre mål i 8:e minuten. Dessförinnan hade Tun en stolpträff i femte minuten och målramen vibrerar nog fortfarande efter den praktpärlan. I 17:e minuten håller sig Roxana Dimitrova framme och petar in 2-0. Innan första halvleken var över satte Ida sitt andra mål fram till 3-0 i 43:e minuten.
![]() |
| Publik som hittat skugga vid Enstaberga IP (även om andra halvleken bjöd på molnslöjor) |
Den andra halvleken fortsatte med ungefär samma styrkeförhållanden ute på planen. Tuns tränare Hanna Lundmark såg till att rulla på bytena för att avlasta och ge spelarna chansen att pusta ut. En scenförändring kom dock i och med att Telge United tilldömdes en straff i 76:e minuten (hands i straffområdet). 3-1 av Lovisa Peilot var energiinjektionen som gästerna behövde och plötsligt såg det inte lika stabilt och tryggt ut hos det gröna hemmalaget. Tack vare detta var Ida Landins tredje mål extra viktigt, hon gjorde 4-1 i 79:e minuten och det gav andrum och distans till en jagande motståndare. Telge reducerade till 4-2 i 83:e minuten via Amanda Alfredsson och det var gästerna som var ivrigast i slutskedet av matchen. Något mer mål mäktade de dock inte med.
Efter 11 omgångar är det nu sommaruppehåll i division 2-serien. IK Tun börjar om igen den 1/8 då de tar emot Tyresö FF hemma på Enstaberga IP. Ett lag som parkerar på andra plats i tabellen, en poäng efter ledande Stureby FF och sex poäng före Tun som innehar tredjeplatsen.
Som vanligt var det med glädje jag besökte Enstaberga IP och kunde åka därifrån med hyfsat många bildfiler i kamerorna. Hårt och svårt ljus i första halvleken när solen sken som starkast. Jag ber även alla om ursäkt för att de ska behöva se en 61-årig gubbe med kepsen bakofram men jag lovar att det inte går att ha en kamera framför ansiktet med kepsskärmen rättvänd ... Du hittar ett fylligt bildgalleri från matchen HÄR >>>
Grattis till hattricket Ida! Jag önskar både Tun och Telge lycka till under hösthalvan av säsongen!
Over and out.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar