![]() |
| Nyköpings BIS fick en bekväm resa till 3 poäng mot Nacka FC den 25/6 -26 |
Att fota fotboll en junikväll brukar vara alldeles extra lockande. Tyvärr visade det sig att väderprognosen denna torsdagskväll fick rätt, istället för bomullsmjukt och glödbäddsvarmt kvällsljus fick vi ett molnlock som tätnade allt mer och till slut släppte det även ifrån sig lite stilla regn. Jag brukar inte hänga bredvid fotbollsplanen särskilt ofta när Bissherrarna spelar och med ett gäng herrmatcher i division 5, 6 och 7 i färskt minne slog det mig vilken enorm nivåskillnad det är mot division 2.
Det visade sig att huvuddomaren Jim Eriksson var av den toleranta och förlåtande sorten. Åtskilliga gånger var jag övertygad om att det skulle ljuda i pipan men han lät spelet gå vidare. Inga kort utdelades och kanske hade han väldigt rätt i sin bedömning, flera gånger orsakades situationerna av den spelare som sedan åkte i backen.
![]() |
| Fotbollspublik på Rosvalla Stadion, denna gång utan solen rakt i ögonen |
Hemmalaget tog kommandot omgående i denna match och hade stor del av bollinnehavet under framförallt första halvleken. 1-0 tillkom i 25:e minuten och Enis Ahmetovic visade vägen. Detta mål följdes upp med 2-0 när det återstod fem minuter av första halvleken. Den gången var det Morris Blom som hittade målet från vänsterkanten av straffområdet. I andra halvleken klev Robert Andbjer fram och tryckte in 3-0 i 54:e minuten och bara tre minuter senare satte han även 4-0 genom att chippa bollen över målvakten. Gyökeres-målgest och segern var säkrad. Gästerna kunde reducera till 4-1 via en straff i 81:a matchminuten men det påverkade inte matchbilden eller hemmalagets dominans.
Efter den 14:e omgången är det rast och vila som gäller och Nyköpings BIS spelar nästa match den 2/8 då de möter BK Forward på bortaplan. En synnerligen spännande höst väntar Nyköpings BIS som i skrivande stund toppar division 2 Södra Svealand. Förvisso hade de en spännande höst även säsongen 2025 men då var det i andra änden av tabellen och därmed en kamp om överlevnad på division 2-nivå. Under fredagen presenterades den s.k. supporterspelaren Ed Verhoeven som senaste spelade i Bissarna säsongen 2024, något som säger att de rustar och spänner bågen inför de återstående 12 omgångarna. Spännande!
Jag fick ihop ett bildgalleri trots utebliven kvällssol och med tillagande mörker och du kan hitta drygt 170 bilder HÄR >>>
Tack för nu. Jag önskar båda lagen en härlig sommar med vila, återhämtning och rustning inför höstsäsongen utmaningar!


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar