fredag 10 maj 2013

Helgdags-derby i åskvärme

Konstigt nog var mötet mellan Oxelösunds IK och Hargs BK på Ramdalens konstgräsmatta den enda fotbollsmatchen som våra lokala damlag var inblandade i under Kristi himmelsfärdsdagen. Kanske bidrog detta faktum till den förhållandevis stora publik som sökt sig till läktarplats. En tidig räkning gav ca 65 åskådare, och min gissning är att den ökade med ytterligare ett 10-tal en stund in i matchen.

Förra säsongen innebar division 3-serien en hel drös med derbyn. Till i år har IFK Nyköping 2 och Nyköpings BIS försvunnit upp till division 2 men de kvarvarande lagen har istället fått sällskap av Oxelösunds IK som flyttats upp från division 4. Gott så. Däremot har säsongen börjat tungt för OIK som i och med dagens 1-2-förlust har tre raka nederlag (även om det är med liten marginal siffermässigt.) Hargs BK har å andra sidan endast spelat en match tidigare och det blev förlust.

Nåväl, vi som såg gårdagens derby fick se en trevlig match. HBK var det lag som kan sägas ha varit spelförande, framförallt i första halvlek. De agerade med tydligare linjer i sitt spel än vad jag tycker OIK klarade av. En förklaring för OIK:s del kan vara att de tvingas låna in unga tjejer från föreningens F98/00-lag, och även om de är duktiga så innebär det en del för kontinuiteten på planen och lagets samspel. Oxelösunds-tjejerna startade och genomförde andra halvlek med en högre intensitet och tuffhet och då såg det plötsligt bättre ut för det gultröjade laget.

0-1 gjorde Hargs Elin Svedling i 21:a matchminuten i en tät situation framför mål. Jag såg inte exakt vad som hände men mål blev det!


Hargs BK:s Elin Svedling gjorde första målet.

0-2 kom i samband med hörna i 44:e minuten. Även här var det trångt och tätt framför Sandra Perttula i OIK:s mål. Målskytt Tilda Eklund Eriksson.


Hargs BK:s Tilda Eklund Eriksson i blått matchställ nr 10.

I matchminut 76 tilldöms så Oxelösunds IK en straff som Fanny Myrbakk förvaltar väl och därmed fastställs också slutresultatet till 1-2. Fanny var för övrigt en av de i OIK som jag tycker kunde hota en del framåt med sin flyfotade kvickhet.


Oxelösunds IK:s Fanny Myrbakk rusar framåt.

Jag fastnade lite i tankarna på de spelare som inte var med under matchen. Så ska man egentligen inte tänka, lagen får helt enkelt spela med de trupper de har tillgängliga, men som coach är det säkert lätt att önska att den eller den kunnat delta. I OIK saknade i alla fall jag Sofia Grahn (knäskadad) och anfalls-esset Micaela Ekholm då jag tror båda varit bra att ha i en match av denna karaktären. Hargs BK å sin sida hade inte med backjätten Sofia Johansson men deras backlinje styrdes galant av Erica Ödbro och det kändes som att de hade god koll på läget.

En som varit ivrig att göra comeback efter barnafödande är OIK:s kulturbärare Pernilla "PA" Andersson. Man kan inte annat än beundra hennes glöd för fotbollen!


Oxelösunds IK:s Pernilla "PA" Andersson tillbaka på planen redan.

Jag hade lite svårt att förstå domare Josef Cakicis nivå igår. Nu tror jag min tveksamhet ibland delades även av spelarna, men hur det än är så klarade han av sitt uppdrag och några större diskussioner blev det aldrig.


En situation med OIK:s Sandra Perttula och HBK:s Elin Svedling...
...fick tummen upp av domaren Josef Cakici.

Jag har ett par betyg att dela ut också!


Fyra Fotbollslasse delas idag ut till...

Hargs BK:s yttermittfältare Emma Andersson ska enligt mig ha beröm och ett gott betyg efter gårdagens match. Inget mål igår men inblandad i mycket från sin kant. Hon driver upp bollen med god fart och teknik och är svårstoppad för motståndarna.


Hargs BK:s Emma Andersson.

Även Oxelösunds-tjejen Elvira Österberg, blott 14 år, ska ha ett mycket gott betyg. Här kommer det en 99:a som kliver in på det centrala mittfältet i en division 3-match och gör det så pass bra och det är anmärkningsvärt! (När jag flyktigt tittade in på planen när matchen började så trodde jag först att det var OIK:s Amanda Lauritzen som gjort comeback...)


Oxelösunds IK:s lovande talang Elvira Österberg.

Jag skulle också under betyget "Fyra Fotbollslasse" vilja nämna skyltningen på Ramdalens IP. Det är inte varje dag min fotografering får sådan uppmärksamhet och respekt så att den skyltas. Tack snälla arrangör... ;-)


Japp, jag fotade med min kamera under hela matchen.

Jag vill gå ner rejält i betygsskalan och dela ut EN Fotbollslasse till en noterad detalj.


En Fotbollslasse tilldelas...

Här har det nog blivit lite fel. Gaddningen är kraftigt felstavad. Något annat kan jag inte få det till. När det kommer till London-baserade fotbollslag stavas de A-R-S-E-N-A-L, ingenting annat!


Tottenham? Nja, felstavningar kan nog alla göra... ;-)

Inget besök på Ramdalens IP utan miljö-relaterade djupdykningar. Torsdagens besök blev inget undantag från denna princip. Först har vi den förbaskade jordhögen på Ramdalen.




Den har minskat rejält sedan förra säsongen och jag misstänker att samtliga medlemmar och aktiva i OIK fått till uppgift att ta med sig en näve jord i varje byxficka vid varje besök där nere för att på så sätt smussla bort den potentiellt giftiga jorden (mot löfte om lägre kommunalskatt.)

I slutet på matchen kom två gäss flygande på låg höjd. De hade siktet inställt och tycktes komma farligt nära bollnätet bakom ena målet. Då slog det mig att det kanske inte alls är ett bollnät utan ett fågelnät för att fånga fåglar och ringmärka dem. Sånt har man ju sett på TV. Men jag, som var närmast nätet av alla, blev orolig för att behöva ta hand om ett par hel-ilskna kanadagäss. Nu flög de över nätkanten och jag kunde andas ut!


Gässen missade fågelnätet.

Som du märker har jag tagit till mig min egen idé att hålla texterna korta här på bloggen... Hur som haver så är det väl bäst att avsluta med att påminna om länken till matchbilderna i bildgalleriet. Du hittar bilderna HÄR.

Tack för visat intresse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar