lördag 25 maj 2013

Solid seger för IFK Nyköping

Jag snubblade runt bland mina oneliners efter matchen för att hitta någon fras som sammanfattade tillställningen. "Ramstarkt IFK vinner mittmötet i division 1" var det som stannade längst i huvudet på mig. Jag hade under 90 minuter konstaterat att inte en enda spelare i IFK Nyköping föll ur ramen idag och jag var också på det klara med att årets upplaga av IFK Nyköping är ett snäpp vassare än fjolårets lag. Men om nu IFK är snäppet bättre än ifjol så gäller det också deras seriemotståndare i division 1 Södra Svealand. IFK var förvisso det bättre laget idag när de vann med 3-1 (2-1) över Västerås IK men motståndarna var för den skull absolut inte dåliga.


Jubel efter 3-1 i andra halvlek som tillkom efter en hörna.

De vädermässiga förutsättningarna i samband med lördagens match var tilltalande. +20 grader, en svalkande vind och enstaka moln som gled förbi över gastkramande vackra Folkungavallen. Det har dröjt innan IFK tagit sig in på sin riktiga hemmaarena i år, men nu i slutet av maj är grönskan påtaglig och kastanjeträden utanför entrén står i full blom.


Folkungavallen är osedvanligt välkomnande i skiftet maj/juni.
En tidig publikräkning från min sida gav ca 85 närvarande.

IFK Nyköping ställde upp följande startelva:
Målvakt: Sofia Frindberg
Backlinje: Malin Thorslund, Maria Wictorsson, Sofia Sandström, Amanda Johansson.
Mittfält: Melinda Hall, Hanna Persson, Alma Sjödahl, Therése Andersson, Tove Almqvist.
Anfall: Sofia Sjöberg.

Huvuddomare idag var Laura Rapp. Jo, jag anser att det, så långt det är möjligt, ska vara kvinnliga domare i dammatcherna. Domaren klarade sig bra, och om matchen pågått ytterligare några minuter hade hon med stor säkerhet fått ihop tillräckligt många situationer för att blåsa en straff till IFK...


Dagens huvuddomare var Laura Rapp.

IFK började matchen tveksamt. Ett tamt och lamt hemmalag fick i 8:e minuten  se gästerna ta ledningen efter (som jag uppfattade det) en ganska släpphänt retur från Sofia Frindberg. Å andra sidan var det det enda hon bjöd på idag och hon var säkerheten själv resten av matchen.

Kvitteringen lät inte vänta på sig. Två minuter efter 0-1 kom 1-1 efter att Hanna Persson hittat Sofia Sjöberg framför mål där hon inte gjorde några misstag.


IFK Nyköpings Sofia Sjöberg, tvåmålsskytt idag.

IFK Nyköpings ledningsmål, alltså 2-1, gjorde Tove Almqvist helt på egen hand. För att ge målet lite extra krydda lät hon bollen gå stolpe in. Tove har fått goda betyg under hela detta år, och jag kan inte annat än skriva under på detta efter dagens insats. Toppbetyg!

Tove Almqvist i IFK Nyköping får VIK-spelarna att minnas "nr 8" i IFK länge.

I andra halvleks 12:e minut är Västerås otroligt nära att kvittera. Men å andra sidan hade det inte varit riktigt rättvisande för spelet så långt. En kvart in i andra halvlek byts Therése Andersson ut och in kommer istället Edina Begovic.  I matchminut 63 fastställer Sofia Sjöberg slutresultatet, 3-1, i samband med en hörna från Edina.

Med kvarten kvar att spela gör IFK sitt andra byte då Sofia Sjöberg får lämna plats åt Saosann Rammo. Västerås-spelarna hade haft fullt sjå med den kvickfotade och tekniska Tove Almqvist, och nu visade det sig att IFK satte in en till av samma sort. Saosann snurrade upp ett helt gäng VIK-spelare under den kvart hon fick spela och de såg inte helt bekväma ut med den utmaningen...

Hemmalaget gör sitt tredje och sista byte med några minuter kvar att spela då Alma Sjödahl ger plats för Julina Andersson som därmed fick spela på mittfältet några minuter (till skillnad från hennes normala backlinje-position.)

Allt som allt en trevlig och underhållande match där IFK Nyköping visar sin styrka. Jag gladdes åt att de verkligen försökte spela sig ur trängda lägen. Flera spelare visade att de tagit ett stort steg framåt sedan fjolåret, och jag kan tycka att det är trist att jag inte kunnat bevaka IFK ("på riktigt") denna säsong förrän nu.

Nu är jag ju inte ensam om att ha koll på IFK Nyköping och deras äventyr i division 1. Naturligtvis var Södermanlands Nyheter där med både fotograf och reportrar.


SN:s fotograf Sandra Nordin fotade under hela matchen denna gång.

Och givetvis var lokalsporten.se på plats med videokameran. Målen och några intervjuer kan ses via denna länk.


En glad Sofia Sandström intervjuas av en minst lika glad Martin Brunelius.

Förutom toppbetyget till Tove Almqvist här ovan vill jag dela ut ytterligare några betyg!


Fyra Fotbollslasse går idag till...

Jag imponerades idag av Alma Sjödahl som spelade på centrala mittfältet från start och tog för sig alldeles utmärkt. I mina ögon ett stort steg framåt sedan förra säsongen och även om hon alltid varit vass offensivt visade hon att hon även kunde agera fint när motståndarna hade bollen.


Alma Sjödahl får fyra Fotbollslasse idag!

Gott betyg och ett omnämnande ska även Amanda Johansson ha i IFK:s backlinje. Jag såg henne slå bort endast en passning idag på 90 minuter. En passning! Inte en enda panikrensning utan alltid en tanke och adress med bollarna som lämnade hennes fötter. Bra där Amanda!


Amanda Johansson i IFK Nyköping, omskolad till ytterback i år.

Avslutningsvis ett underbetyg. Ett konstigt sätt att avsluta en matchbevakning på men likväl måste jag dela ut detta betyg.


En överkryssad Fotbollslasse går till...

Körtelfeber. Enligt SN:s pappersupplaga idag har IFK Nyköpings Fia Jonsson drabbats av detta och hur trist är inte det!? Hon ska vara här ett par månader och lagom när hon landat drabbas hon av något som kan ta allt mellan 2 veckor och åtskilliga månader att tillfriskna från. Krya på dig Fia!

Jag tackar för uppmärksamheten och passar på att göra reklam för matchbilderna i bildgalleriet som du kommer till via denna länk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar