fredag 31 maj 2013

Inför IFK Nyköping - Gideonsbergs IF

Lördagen den 1/6 klockan 15.00 är det åter dags att bänka sig på Folkungavallens träläktare. Omgång 7 i damernas division 1 Södra Svealand och för andra veckan i rad har IFK Nyköping hemmamatch när de tar emot Västeråslaget Gideonsbergs IF.

Bild från IFK Nyköpings träningsmatch mot Gideonsbergs IF den 9/3 -13.

Vore det inte för det faktum att IFK mötte Gideonsberg i en träningsmatch den 9/3 skulle jag inte ha särskilt mycket koll på laget utöver det faktum att det är ett anrikt damlag som har många allsvenska säsonger bakom sig. Jag skrev lite om dem inför träningsmatchen och du hittar den texten här. Träningsmatchen slutade 6-1 efter att IFK tagit ledningen i första halvlek med 6-0. Du kan läsa om den första halvleken här.

Tove Almqvist kastar sig mot bollen i träningsmatchen den 9/3 -13.

Inför lördagens match hittar vi IFK på 4:de plats i tabellen med 11 poäng (10-8 i målskillnad.) Gideonsbergs mycket unga lag har så här långt endast inkasserat förluster och har 3-26 i målskillnad.

Det verkar tungt för Gideonsbergs IF i inledningen av division 1-säsongen .

Naturligtvis är det tungt, trist och frustrerande att inleda säsongen med idel förluster. Kanske förstärks detta av omgivningens krav på Gideonsberg då de har en stolt tradition av framgång. Turbulent har det i alla fall blivit och jag läser både i lagets gästbok och på lokalsport.nu när jag drar den slutsatsen. Onsdagens match mot Enköpings-laget Fanna BK (förlust 1-4) innebar en märklig situation för ansvarige tränaren Ronny Pfriem. Jag rekommenderar en genomläsning för den nyfikne på lokalsport.nu via den här länken.

Jag hoppas kunna vara på plats under lördagseftermiddagen och i så fall kommer ett inlägg med matchbevakning i kommentarsfältet (samt något enstaka inlägg på twitter.) Hur som helst önskar jag IFK Nyköping lycka till i sin andra match för säsongen på sommarvackra Folkungavallen.

2 kommentarer:

  1. Du har fått mig att börja följa IFK tjejernas framgångar tack vare dina fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det glädjer mig och framförallt är tjejerna värda uppmärksamheten!

      Jag delar upp mina sympatier till alla våra lokala damlag men har också "program-förklarat" i ett tidigt blogginlägg att IFK Nyköping med sitt representationslag får lite extra uppmärksamhet tack vare att de sedan något år tillbaka spelar på högst nivå av våra damlag.

      Radera