lördag 4 maj 2013

Tuns damer gjorde processen kort

Det är bara att konstatera att IK Tuns damer efter premiäromgångens 7-0 mot IK Viljan och dagens 11-0 (4-0) mot Nykvarns SK har något stort på gång i division 3. Vilket lag kan överhuvudtaget hota om den serieseger jag anar att de redan nu har som i en ask?! Laget såg i höstas sina värsta konkurrenter flyttas upp en division medan de själva förstärkt laget flera gånger om under vintern och våren.

Jag ska inte göra mig själv den otjänsten att skriva en lång text idag. Någonstans måste jag hålla löftet till mig själv att i första hand fotografera damfotbollen i Nyköpings-trakten och ta det lite easy. Några korta konstateranden vill jag ändå göra efter att ha sett IK Tun göra hemmapremiär.


Naturgräs. Äntligen detta härliga, underbara underlag.

Vad skönt att äntligen få se fotboll spelas på riktigt gräs! Visst, bollen hoppar och far på det lite ojämna och hårda underlaget, men vad gör väl det?

Och allting är som det ska vara på Enstaberga IP. Börje har satt sig tillrätta på sin bänk och säsongen har börjat. (Han satt säkert kvar och såg herrlaget slå Malmköpings IF med 2-1 i herr-fyran senare under eftermiddagen.)


Börje Thunholm på sin ordinarie plats. Som det ska va'.

Redan innan Tuns tjejer med säkerhet hade avgjort matchen (det tog 25 minuter innan de ledde med 2-0) såg jag hur tydligt varje spelares självförtroende var på topp. De förivrade sig inte, spelade med ett lugn och med en säkerhet jag aldrig såg dem göra under säsongen 2012.

Nya spelare finns det i laguppställningen. Den allra senaste förstärkningen stavas Katja Andersson. Nu gör hennes entré i Tuns tröja det lättare för anhöriga att följa den lokala fotbollen då syster Mimmi redan spelar i Tun.


Katja Andersson spelar på det centrala mittfältet i IK Tun. Ett mål idag.

I försvaret finns en kanon-värvning i form av Frida Ahlerup. Hon har sådan pondus, fart och energi men också förmågan att samla styrkorna och styra upp försvarsspelet.


Frida Ahlerup med jätte-dribbling i andra halvlek som borde resulterat i mål.

Inledningsvis tyckte i alla fall jag att det var mycket tydligt att Tun ville slå längre bollar på en framrusande Erica Thorell. Nu gjorde man det framgångsrikt även om det emellanåt även var Emmelie Jönsson som var där och högg. Fyra mål för Emmelie och två för Erica idag.


Erica Thorell gör sitt första och Tuns andra mål med en bredsida. Precision.

Överhuvudtaget handlade många av Tuns mål om precisions-avslut. Det sköts på halvdistans mot en ensam stackars Nykvarn-målvakt och bollarna satt intill stolparna hela tiden. Nykvarns SK hade själva inte ett enda avslut på Jeanette Bertling i IK Tuns mål. Hon lär inte ha blivit överansträngd annat än möjligtvis lite svettig på uppvärmningen...


Jeanette "Zazza" Bertling hade en behaglig dag i solen.

Nykvarns SK saknade enligt uppgift några spelare som normalt skulle ha spelat i start-elvan. Nu tror jag att det annars så passningsskickliga laget inte ska dra för stora växlar på dagens resultat utan istället titta framåt mot kommande matcher. IK Tun lär vara ett snäpp för vassa för de flesta lagen de stöter på i år.

Jag bytte några ord i andra halvlek med SN:s utsända. Kul för den lokala damfotbollen (andra än IFK Nyköpings division 1-damer) att tidningen kommer på besök och ger lite utrymme.


Skrivande journalist och kritiskt granskande fotograf...

Några avslutande betyg:


Fem Fotbollslasse för årets målproduktion av IK Tun i div 3. Missa inte det i SN-coachen!!!


Två Fotbollslasse för min egen fotbollsfotografering. Ringrostig!

Du hittar ett drygt 30-tal bilder från matchen i bildgalleriet.

Vad hände för övrigt på Rosvalla i eftermiddags? Nyköpings BIS damer mötte Södermanlands-kollegan Åkers IF i division 2 och förlorade med 1-8.

Och vad händer med Hargs BK:s tänkta motståndare denna helg? IK Viljan skjuter upp division 3-matchen och Skogstorps-Triangeln likaledes i division 5.

2 kommentarer:

  1. Det slog mig just att jag till hösten riskerar att få ta ett SMS-lån för att ha råd att betala för mitt deltagande i IK Tuns måltips. Fel säsong att vara med, Jansson, fel säsong... ;-)

    SvaraRadera
  2. haha......
    Jag ska se till att du får gratis kaffe med dopp under de matcher du besöker oss!!

    Kul att du dök upp Lasse. Dina bilder och rader är så uppskattade men hörru....."skynda långsamt nu"

    SvaraRadera