torsdag 9 maj 2013

Det ville sig inte för Ålberga-tjejerna

Det ligger i traditionens natur att vara ett regelbundet och återkommande inslag. Och för att bli en tradition måste det förtjäna det både i form av magnitud och antal repetitioner men också att det får gå en viss tid mellan tillfällena. Jag tycker nu att när jag för tredje året i rad sett Ålberga GIF:s derbymöte i Östergötlands 7-mannaserie mot Kvarsebo IK (i år i samarbete med Krokeks IF) på härliga Dambroängen så är kriterierna uppfyllda för vad som blivit en tradition.

Hit känner man sig alltid välkommen!

Tyvärr har det också blivit förlust för Ålberga de senaste 2 åren, igår med 0-2 (0-0) och om det ska vara på det viset får jag överväga om traditionen är värd att upprätthålla med hänsyn till Ålberga som nog inte vill se en oturs-gubbe glida in så fort det vankas derby. Nu är det långt ifrån någon skam att förlora mot Kvarsebo/Krokek då Kvarsebo IK vann förra årets upplaga av 7-mannaserien.

När jag åkte upp från Kiladalen mot Ålberga slog det mig att det inte är många veckor sedan Ålbergabacken var öppen. Men för att betona att Ålberga ändå ligger i samma klimatzon som övriga regionen klämmer jag in nedanstående bildbevis:

Även i Ålberga är björkarna på väg att slå ut!

Ett kraftigt regn längs min väg från Stigtomta till Ålberga upphörde som tur var när bilen klättrade upp för branterna. Tyvärr låg molntäcket som en ljusdämpande hinna över en annars ganska mörk kvällsarena (kvällssolen når inte riktigt ner till planen) vilket gjorde Dambroängen till en ytterst svårfotograferad plats igår kväll.

Det mesta var som vanligt i Ålberga GIF. Ett par nya ansikten för mig fanns på planen men naturligtvis återfanns båda eldsjälarna Anita Jonasson och Gunilla Nordenberg vid Dambroängen. Gunilla hade de placerat i mål då hennes hals (förkylning?) inte tålde allt för många rusher och Anita agerade coach p.g.a. en skadad vadmuskel.

Kvarsebo IK hade inför denna säsong ett visst behov av fler spelare för att hålla verksamheten vid liv och då fanns grannklubben Krokeks IF där med en hjälpande hand. Krokeks IF spelar i Östergötlands division 5 Östra, och även där återfinner vi en kombination av samarbetsnamnet Krokek/Kvarsebo.

Matchen då? Jag och ca 25 övriga i publiken bjöds på en öppen och välspelad första halvlek. Enligt mig var Ålberga spelförande men de vassaste möjligheterna skapade gästerna. Framförallt sista kvarten av första halvlek innehöll en handfull kvalificerade möjligheter för Kvarsebo/Krokek.

Andra halvlek började med en jättechans för Rebecca Brangö men det var gästerna som tog ledningen efter ca 7-8 minuter och någon minut senare fastställde de resultatet till 2-0. Ett kanske inte helt ologiskt slutresultat även om Kvarsebo/Krokek borde gjort sina mål i första halvlek och Ålberga var definitivt förtjänta av något mål i andra halvlek. Spelkvalitén sjönk dock en hel del i andra halvlek.

I Ålberga var det flera spelare som hotade framåt. En tjej som även i år visar spetskvalitéer är Anna Wahlström.

Anna Wahlström i kamp om bollen med Kvarsebo/Krokeks lagkapten.

Frispark för Ålberga GIF i andra halvlek.

Kvarsebo/Krokek stod som slutsegrare efter 2-0 mot ÅGIF.

Jag borde naturligtvis se till att återkomma till Ålberga GIF:s seriespel ytterligare någon gång under säsongen. Ett tips jag fick var att åka och se returmötet nere i Kvarsebo (14/8.) Annars är jag lite sugen på att kolla in laget med det coola namnet FF Jaguar. Bara en sådan sak. Men jag tar denna säsong lite som den kommer och måste tänka lite mer på min egen hälsa (vilket jag också tidigare skrivit skulle innebära mestadels foton och nästan ingen text här på bloggen. Hrm...)

Avslutningsvis ett betyg som jag mer än gärna delar ut!

Fyra Fotbollslasse delas idag ut till...

Ålbergas back Sofia Johansson förtjänar mer än väl ett gott betyg efter gårdagens match. Hon tog stort ansvar som sisteman i laget (målvakten undantagen) och har bra stöt på bollen. Givet att hon får fyra Fotbollslasse efter gårdagens match!

Sofia Johansson, Ålberga GIF.

Jag önskar Ålberga GIF lycka till i årets seriespel och förhoppningsvis korsas våra vägar ytterligare någon gång denna säsong.

Matchbilderna hittar ni HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar