onsdag 10 juli 2013

Tankar inför EM. Var är damfotbollen på väg?

En domedagsprofetia så här på öppningsdagen av EM? Vadan detta? Nej, så farligt och illa är det nog inte.

Svenska Fotbollsförbundet har genom förträffliga förbundskaptenen Pia Sundhage sedan länge trummat på för att marknadsföra det hemmaarrangerade Europamästerskapet. Som vanligt mäts framgångarna lättast rent sportsligt men mycket, mycket mer står på spel!



Vi kan utgå från att det massmediala flödet kommer att vara enormt, det är mer regel än undantag nuförtiden, men hur kommer media att reagera på en eventuellt halvknackig svensk insats? Hur bra kommer bevakningen och rapporteringen att vara på övriga arenor och för övriga deltagande lag? Hur väl bekanta med damfotboll är de som satts att täcka detta mästerskap?

Mina förhoppningar på detta EM är i det korta perspektivet att det ska gå riktigt, riktigt bra för våra blågula krigare och eleganter. Jag vill också att läktarna fylls på alla matcher, oavsett lag som spelar, för att så många som möjligt får se damfotboll på högsta nivå. Jag hoppas och tror att hela arrangemanget genomförs på ett ypperligt sätt för att visa oss själva och övriga världen att vi är bra på detta! Summan av ovanstående blir en positiv bild av damfotbollen och förhoppningsvis leder det till fler nyfikna barn till den lokala verksamheten runt om i hela riket.

Sanningen är att det är av största vikt att marknadsföra damfotbollen för att rekrytera fler utövare. Konkurrensen från andra sporter finns där som vanligt men jag tror också att all organiserad idrottsverksamhet står inför stora utmaningar framöver. I takt med att de gamla organisatoriska värdena tappar sin betydelse för nya generationer så har också de aktiviteter man numera väljer en stark koppling till enbart individuella önskemål och villkor. T.ex. så poppar gymmen upp både här och där just för att man kan träna där helt efter sina egna val och idéer.

Damfotbollen i Södermanland går kräftgång just nu. De senaste åren har lag efter lag försvunnit och jag trodde inte ens på en division 5-serie denna säsong (vilket det gudskelov blev.) Vi befinner oss visserligen i början av en tidsperiod där årskullarna är små i den ålder då tyvärr flickspelare oftast tvingas kliva in i seniorspel.

Denna statistik har något år på nacken men visar en vikande kurva.

Katrineholmskuriren har under våren i en artikelserie beskrivit damfotbollens dilemma när det gäller lag som försvinner. Klicka på följande länkar för att ta del av vad som skrivits: Del 1, del 2, del 3 samt KK-TV om hur damfotbollen ska få mer luft under vingarna. Även Södermanlands Fotbollsförbund har uppmärksammat denna artikelserie på sin hemsida. Tyvärr ger den inte mycket svar utan snarare bara ett konstaterande av läget.

Jag skriver denna text för att jag bryr mig. Och jag försöker att bry mig på de allra flesta nivåer. Men samtidigt får jag erkänna att jag inte helt går igång på vårt damlandslags förehavanden. Det är utanför min horisont även om det för den lokala damfotbollen indirekt är av intresse vad ringarna-på-vattnet-effekten kan ge i samband med detta EM. (Jag ödslar inte mycket tid på grabblandslaget heller, om någon nu undrar.)

För att sticka in lite ovidkommande kuriosa kan jag berätta att jag under första veckan av juli semestrade i Färjestaden på Öland. Och just där har tyska landslaget valt att ha sin bas då de har sitt gruppspel förlagt till Kalmar respektive Växjö. Så om det går bra för dem i EM måste det rimligen ha med min inblandning att göra... ;-)

Officiell träningsyta. Jo jo.
Tallhöjdens konstgräsplan.
Hotell Skansen i Färjestaden.

Givetvis hoppas jag att du följer EM. Allt från dagens två inledande matcher (Italien-Finland i Halmstad kl 18.00 och Sverige-Danmark kl 20.30 i Göteborg) till finalen den 28/7 klockan 16.00 på Friends Arena i Stockholm. Tyvärr är det TV4 som satt sig på sändningsrättigheterna men det innebär i alla fall att matcherna kan ses av alla. Om jag anser mig ha råd (trots billiga biljetter) hyser jag en förhoppning om att åka till Norrköping eller Linköping för att se någon gruppspelsmatch i grupp C på plats.

Du kan hänga med i spelschemat via denna länk.

UEFA.com:s hemsida om mästerskapet kommer du till via denna länk.

Och är det någon media du ska ägna tid åt för analys och uppföljning så tycker jag att du regelbundet ska läsa damfotboll.com. Här hittar vi skribenter som kan damfotbollen och dess villkor på djupet!

I söndags skickade Aftonbladet med en liten bilaga med text ur Jennifer Wegerups bok "Damelvan" som på ett bra sätt berättar den svenska damfotbollens historia. Får du inte tag i bilagan kan jag varmt rekommendera en snabbläsning av boken inför avspark ikväll klockan 20.30! :-) Det är inte ovidkommande att förstå hur vi kommit dit vi är idag och att ingenting givits gratis för vårt nuvarande landslags föregångare.

Hänger du på twitter så kan följande taggar vara av intresse just nu: #Euro13, #euro2013 och #em13.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar