fredag 17 juni 2022

Klassiskt derby utan övertända spelare

Måndagen den 13:e juni var det äntligen dags för derbyt mellan Vrena IF och Stigtomta IF. De gamla antagonisterna. Nu behöver det påpekas att det var två nystartade lag utan allt för mycket självförtroende och pondus som möttes. Att det var Stigtomta IF:s U-lag bidrog också till att det inte var lika prestigefullt och hett. Men rent principiellt var matchen så pass intressant att jag noterade den i min kalender för länge sedan och hur illa kvällen än passade i mitt schema var jag ju bara tvungen att åka för att fota tillställningen.

Vrena IF mot Stigtomta IF U i div 7 på Mårtens Vall den 13/6 -22

Inför derbyt stod Vrena IF på noll poäng efter åtta spelade omgångar. Det unga Stigtomta U hade fått ihop 5 poäng. Apropå ung så kanske en matematisk övning skulle visa att snittåldern i Stigtomta U trots allt var högre än Vrenas trots att nästa alla spelarna är på gränsen till att få köpa energidryck på Ica. Med tre luttrade veteraner i laget höjdes Stigtomtas snittålder till nästan imponerande höjder.

Stundvis höjdes trivselfaktorn bland publiken när solen tittade fram

Ett ösregn och en stolpträff av hemmalaget under första halvleken var det jag noterade i mitt anteckningsblock. Gästande lag var med viss marginal spelförande. I andra halvlek kändes det som att Vrena hade tagit den energi som fanns och de var snäppet hetare. I 61:a minuten kom 1-0 på straff för Vrena IF och det var Mounir Megdiche som såg till att bollen hittade nätmaskorna. Endast någon minut senare var det dags för straff åt andra hållet och 1-1 gjordes från straffpunkten av Gabriel Faviez.

Hemmalaget var nog närmare seger i denna match än vad gästerna var men nu fick i alla fall Vrena IF ta sin första poäng i seriespelet vilket borde ha känts gott innanför matchtröjorna.

Jag har satt samman ett bildgalleri från derby som du hittar HÄR >>>

Tack och stort lycka till i det fortsatta seriespelet önskar jag båda lagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar