söndag 5 juni 2022

Hänryckt vid Bollspelaren

Pingsten firades för min del i sällskap av ett gäng stryktåliga snubbar på Bollspelaren i Norrköping. Denna helg kallas hänryckningens tid vilket stämmer ganska bra överens med hur rugby griper tag om ens sinnen. Härom veckan fick jag frågan inför en lokal fotbollsmatch om vad grejen med rugby är eftersom jag tycks vurma så mycket för den sporten. Mitt svar vid det tillfället var att det är den charmigaste av sporter och att det är min absoluta favorit att fotografera. Svårare än så behöver det inte vara. Hur mycket jag än kallar mig "Fotbollslasse" så kan jag ju gå utanför den förväntade ramen.

Norrköping RK Troján mot Stockholm Exiles RFC den 4/6 -22

Lördagen den 4:e juni, pingstafton enligt kalendern, möttes Troján och Exiles i Superallsvenskans tredje omgång. De två lagen var finalister i fjolårets SM-slutspel för 15-mannarugbyn. Till denna säsong har Rugbyförbundet stöpt om herrarnas serieindelning och skapat Superallsvenskan för de fyra högst rankade lagen; Stockholm Exiles, Norrköping Troján, Enköping RK och Pingvin RC. Dessa lag möter varandra fyra gånger vardera i en serie där den som toppar tabellen vid säsongens slut kan titulera sig svenska mästare.

För Exiles har det gått som på räls och de är hittills obesegrade. Exakt och precis tvärtom är det för Troján som efter de tre inledande matcherna har idel förluster i bagaget. Lördagens drabbning var dock jämn och spännande in i det sista där slutsiffrorna på resultattavlan lyste 21-25. Halvvägs in i matchen hade vi 7-17 vilket ändå antyder en bättre andra halva för hemmalaget.

Rugbypublik på Bollspelaren i Norrköping

Det är väl sällan en rugbytrupp är helt intakt och skadefri men nu får lagen lite andrum eftersom omgång fyra inte äger rum förrän den 9/7. Dessförinnan hinner vissa av spelarna delta i SM-slutspelet i 7-manna som avgörs i slutet av SM-veckan i Linköping den 2-3/7. (7s har för damerna inneburit kvalspel inför SM medan herrklassen inte har fler anmälda än att de går direkt till slutspelet.) Vi ses i Linköping, det är i alla fall min absoluta ambition.

Från pingstafton-matchen på Bollspelaren finns nu ett bildgalleri med drygt 200 bilder som du hittar HÄR >>>

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar