tisdag 20 december 2022

MyBox, talanger och poäng-comeback i Sporthallen

Spannet var sannerligen stort i Nyköpings Boxningssällskaps lokal inne i Sporthallen under söndagen. Från mycket unga talanger till åldrar där man med råge passerat stadiet för läsglasögon. En sak hade de alla gemensamt och det var känslorna för boxning, ivern och nyfikenheten att pröva sina kunskaper inför domarnas granskande ögon. Och ändå var det inte boxning i ordets klassiska bemärkelse, det handlade om matcher i det som kallas MyBox. En sport som lyder under Swedish MyBox Association och alltså inte under Svenska Boxningsförbundet.

Full rulle med många matcher där deltagarnas ålder endast var en siffra på pappret

Vad är då MyBox? Det är en tämligen ny sport som vill dra till sig de som ser utmaningen med boxning som motionsform. Inga slag är tillåtna mot huvudet och övriga slag får endast markeras på motståndaren. I ivern blev några av söndagens tävlande lite väl hårdhänta och då gick utmärkte ringdomaren Per-Ola Lindell in och korrigerade. Att det är en suverän motionssport vittnade de flåsande och ögonkorsande deltagarna om, tre ronder a' 2 minuter (1,5 minuter för ungdomar) passerar inte obemärkt förbi. Och varje tävlande bedöms efter sina egna förmågor, man poängbedöms för sina tekniska färdigheter.

Nyköpings BS lokal inne i Sporthallen

För mig var det första besöket hos Nyköpings Boxningssällskap. Sporthallen har jag besökt många, många gånger men nu fick jag äntligen se en genuin och tvättäkta boxningslokal. Källarkänsla med tillhörande eko av årens utdelade jabbar och inpyrd svett infann sig och det var banne mig perfekt. Ja, allt utom ljuset att fota i förstås och typiskt nog var två av lysrören ovanför ringen trasiga vilket inte direkt hjälpte till.

Den sensationslystne fick sitt lystmäte denna söndag. För oss andra var det ett kärt återseende av en Nyköpingsboxare som nu boxades om poäng för första gången på flera år. Erik Skoglund har en elitidrottares pannben och ett lejons hjärta men utan dessa egenskaper skulle han inte stått i ringen denna söndag. Kanske inte ens vandra med oss andra på denna jord. Jag var så glad att se honom i ringen igen men det var ingenting mot vad han själv utstrålade efter trerondaren mot polaren Simon Engström. Simon blev förresten utsedd till hedersordförande i Swedish MyBox Association för några år sedan.

Erik Skoglund och Simon Engström med Aladdin Ahlström mellan sig

Efter alla matcher delades det ut medaljer. De tog aldrig slut, typ. Först skulle deltagarna uppmärksammas efter söndagens MyBox League East deltävling 5. Sedan skulle även summering göras med de tidigare deltävlingarnas resultat och nya medaljer och pokaler slamrade mellan väggarna i boxningslokalen. Jag som inte kände igen många ansikten förstod dock att hemmaklubben Nyköpings BS var framgångsrika vilket naturligtvis gladde oss lokalpatrioter.

Medaljörerna i deltävling 5 av MyBox League East 

Det blev 2,5 timmars högoktanigt nöje men också förskräckligt många bilder i kamerornas minneskort. Förhoppningsvis orkar du med att gå igenom mitt bildgalleri som innehåller 390 bilder och du hittar dessa HÄR >>>

Jag vill avsluta med en bild på söndagens bästa fighting face. Det fanns onekligen en del att välja bland (vilket du kan se i bildgalleriet) men för mig stod unga Nyköpingstjejen Tilda Thunholm i en klass för sig.

Tilda Thunholm, Nyköpings BS, i ringen under söndagens tävling

Nu när jag hittar till boxningshallen i Nyköping så får jag se till att hitta dit snart igen. Jag ska försöka hålla korpgluggarna öppna efter kommande arrangemang eftersom platsen bredvid boxningsringen är bland de roligaste och mest inspirerande för sportfoto.

Tack alla inblandade!

2 kommentarer:

  1. Kul med så många fina bilder från söndagens tävling!🤩🤩

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fotat boxning tidigare men då har det varit en helt annan grej tack vare TV-produktion, massor av belysning och elitboxare i ringen. Att få vara med där sportens rötter håller till, det genuina och jordnära tilltalar mig egentligen mer. Var sak har sin tjusning och jag gör gärna om detta i framtiden.

      Radera