tisdag 10 januari 2023

NSK kan tacka sin lyckliga Stjern(a)

Jag skulle kunna berätta om Nyköpings SK:s match söndagen den 8:e januari i AllEttan Norra mot IF Sundsvall Hockey. Ett möte mellan två hockeylag som kämpat med dubbelmatcher under helgen den 7-8/1 där NSK åkte på däng under lördagens hemmamöte mot Piteå HC med 1-3 och Sundsvall bortabesegrat Hanvikens SK med 3-2. I min redogörelse skulle du få veta att Nyköpings SK studsade tillbaka och tog psykologiskt viktiga tre poäng mot Sundsvall efter att ha besegrat medelpadingarna med 3-2 (0-0, 2-1, 1-1). Målskytt nr 3 när det som mest behövdes i tredje perioden och vid ställningen 2-2 blev krutpaketet Joakim Stjern Svensson. Booyah.

Nyköpings SK:s Joakim Stjern Svensson segerskytt mot Sundsvall

Detta kan också bli en berättelse om helt andra saker runt söndagens AllEttan-match. Då skulle jag skriva att jag under uppvärmningen fick höra av Sebastian Wagner att jag var helt fel ute och borde ha fotat lördagens match mot Piteå istället. Då stod nämligen den gode Sebastian i Nyköpings-kassen. Nu fick han istället försäkra sig om att bli fotad under uppvärmningen.

Du skulle också kunna få veta att Sundsvalls tränare i inledningen av tredje perioden adresserade de peppande orden till sina spelare att de minsann var oslagbara i tredjeperioderna. Han fick ju delvis rätt eftersom perioden som sådan slutade 1-1. Deras obligatoriska försök med att plocka ut målvakten med ett par minuter kvar blev extra intressant när NSK dessutom fick en utvisning emot sig under matchens sista 39 sekunder. Ur ett Sundsvalls-perspektiv så blev facit att det lik förbaskat sket sig.

Nyköpings SK:s yngre förmågor cirkulerade på isen inför AllEttan-drabbningen

Att uppvärmningen rönte extra stort intresse för mig denna gång hade delvis att göra med att jag blev tipsad om att ett av plexiglasen snett bakom ena målet nyligen bytts ut. Det betyder nämligen att det i bästa fall går att fota genom glaset utan allt för mycket skumma artefakter i bilderna. Om jag inte såg fel var det Max Buredal som drog iväg ett mindre precist uppvärmningsskott mot mål som dundrade rakt in i plexiglaset där jag stod och jag tror nog att det inte var långt ifrån ett spontan-toalettbesök från min sida i det ögonblicket.

Intensivt framför Sundsvalls-kassen under tredje perioden

Slutligen skulle jag kunna ge dig ett look-alike-exempel som är varmt och hjärtligt menat men kanske inte särskilt snällt. När man väl har sett det är det svårt att radera från hjärnan. Du får bildgoogla (jag har ju inte upphovsrätten) vem Emil Andersson i Nyköpings SK är en exakt kopia av. Om du är bekant med kultserien Phineas & Ferb så vet du att näbbdjuret Perry har en antagonist vid namn Dr Heinz Doofenshmirtz. Där har ni den tecknade versionen av Emil!

Emil Andersson aka Dr Doofenshmirtz

Nog om detta. Matchen mot Sundsvall visade upp ett Nyköpings SK som inte i alla delar är felfritt, perfekt eller väloljat men med förmågan att sno åt sig poäng i alla fall. Utöver Stjern-målskytten vill jag lyfta fram backlånet Alex Brännstam (vilket mål!!) och slitvargen Christian Axelsson. Hela kollektivet förtjänar förvisso en uppmuntrande klapp på huvudet.

Nyköpings mål gjordes av Lucas Byhlin, Alex Brännstam och Joakim Stjern Svensson medan Sundsvalls mål producerades av Isak Norén och Marcus Sirén.

Du hittar mina bilder från matchen HÄR >>>

Vi ses!

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder..
    Titta in på omklädnings rummet på lördag innan matchen så får du ta lite härliga bildet på mackor jag gör till killarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vilket erbjudande! Jag ser framför mig möjligheten att ta helt unika sportbilder. Möjligtvis blir det obegripligt för den sportintresserade allmänheten men det skulle kunna bli succé för alla matlagningsintresserade bloggläsare.

      Tyvärr är jag upptagen på lördag ...

      Radera