tisdag 17 januari 2023

Vadsbro IF och Nyköping Oxelösund BTK i division 3-derby

Om någon säger "bordtennis" så tänker jag på Tage Flisberg, Hans Alsér, Kjell Johansson, Stellan Bengtsson, Mikael Appelgren, Ulf Carlsson och Jan-Ove Waldner (men inte särskilt mycket på Jörgen Persson). Å andra sidan finns det ju mycket, mycket mer än bara toppen att ägna sina tankar åt. Vi har ju rötterna och stammen också, de där viktiga beståndsdelarna som behövs för att kunna ha en topp. För egen del höll jag under tonåren på med lite bordtennis på en nivå som var under rotnivån men något mer avancerat än fritidsgårdarnas och samlingslokalerna rundpingis. Typ. Och de allra flesta av oss har faktiskt någon slags (historisk) relation till bordtennisen.

Richard Lundberg i Vadsbro IF bjuder på en svepande forehand

I den nationella division 3-serien ÖSNV återfinner vi de två lokala klubbarna Vadsbro IF och Nyköping Oxelösund BTK. Säga vad man vill om olika sporters val att döpa sina serier men här tycker jag att Svenska Bordtennisförbundet har en del att jobba med. Det blir i alla fall lite begripligare om vi kliver ett snäpp nedåt i seriehierarkin för där heter det "Södermanland Div 4" (och där återfinner vi bl.a. Nyköping Oxelösund BTK:s andralag samt Vrena IF).

Bordtennisderby i Vrena skolas gymnastiksal söndagen den 15/1 -23

Söndagen den 15:e januari bjöds det på riktigt skaplig idrottsunderhållning i den lilla men trivsamma gymnastiksalen vid Vrena skola. Nyköping Oxelösund BTK hade några poängs försprång före Vadsbro IF i division 3-tabellen som leds i överlägsen stil av Södertälje BTK. Med stor nyfikenhet närmade jag mig detta tävlingstillfälle, en smula okunnig kring tävlingsupplägget och nivån. Snart nog såg jag att nivån var riktigt imponerande och efter ett par timmar hade t.o.m. jag förstått hur spelarna matchade mot varandra.

Vadsbo IF:s Stefan Lundqvist är lagets förstespelare

Lagen kommer till spel med fyra lirare vardera. Varje spelare i båda lagen inleder med två matcher vardera. Sedan är det dags för två dubbelmatcher. Och efter det möttes lagens ettor, tvåor osv. Det första laget som kommer upp i 8 segrar tar hem matchen och två poäng i tabellen. Teoretiskt kan ett möte sluta 7-7. När man kommit upp i 8 segrar för ett lag avbryts lagmatchen.

Nyköping Oxelösunds etta Joakim Lindholm tycktes glad trots förlusten 

Denna söndag var det Vadsbro IF som drog det längsta strået och segrade med 8-4. Jag fick bl.a. se två riktigt roliga dubbelmatcher och flera vassa slagväxlingar på de två borden under de två timmar som tävlingen pågick.

Om du är nyfiken finns det ett bildgalleri med 165 bilder som du hittar HÄR >>>

Tack för underhållningen!

3 kommentarer:

  1. Kul att testa en sport antar jag. Jag spelade lite rundpingis på ungdomsgården, men föredrog snnars tennis och badminton. Jag hade tennisbanor 40 meter från dörren och var alltid först på plats. Vi hade en elitspelare som ofta kom förbi och kollade när vi spelade. Han berömde mig för min serve och det levde jag länge på. En gång mycket senare firade jag jul och nyår på Kanarieöarna, och då sprang vi på J O Waldner och ett gäng bordtennisspelare. Gissa om grabbarna var bra på att festa också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I de tidiga tonåren var det bordtennis för min del men tennis provade jag under några år när jag var runt 25. Tennis har en ganska hög tröskel och kräver ganska mycket av utövarna för att det ska bli hyfsat spel. Badminton är den "lätta" sporten som jag roat mig med som motionsform i övermogen ålder (före artros-höft-eländet).

      Nähä, vilken överraskning att det var ett festprissegäng. ;-)

      Radera
  2. En "ny" sport skulle det förstås stå.

    SvaraRadera