söndag 29 januari 2023

Värmbol Dam Cup 2023

Lördag morgon, helgledigt och för många en efterlängtad sovmorgon. Jomen visst vettu, det gällde inte Fotbollslasse och de damlag som lockades till Duveholmshallen i Katrineholm för att ta del av årets upplaga av Värmbol Dam Cup. Denna udda utmaning på storplan där det spelas 7-mannafotboll inomhus. Nattmörkret byttes sakta ut mot gryningsljus under min bilresa västerut och lagom till första matchstarten klockan 08.00 var entrépengen betald och kamerorna kalibrerade.

IK Tun var ett av tio lag som deltog i årets upplaga av Värmbol Dam Cup

De tio anmälda lagen delades upp i 2 grupper där alla mötte varandra i 25 minuter långa matcher. Vi återfann sörmländsk representation med fyra lag varav arrangörsklubben DFK Värmbol givetvis var en av dem. De övriga var IK Tun, Nykvarns SK och slutligen IK Viljan. Det gick tyvärr inget vidare för våra lokala favoriter, de fick alla finna sig att åka hem när det var dags för semifinalerna.

Duveholmshallen när de två ridåerna inte är nedfällda är gapande stor

I grupp A återfann vi Huddinge IF, Nykvarns SK, Scandinavian FC, Lindö FF och DFK Värmbol. Lagen i grupp B var IK Tun, Forsby FF IK Vilja, Hjulsbro IK samt Lotorps IF. Jag hade i förväg bestämt mig för att nöja mig med matcher fram till lunchtid vilket innebar att jag hann se de tio första matcherna och därmed hade alla lagen varit två gånger framför mina kameror. Titelförsvarande Lindö FF såg ramstarka ut och skapade massor av chanser men brände förvånansvärt grovt när det var dags att avsluta. Slutsegrarna Huddinge IF förlorade mot Lindö i gruppspelet med tydliga 0-2. Cup-tvåorna Forsby FF hittade uppenbarligen ett sätt att besegra Lindö i semifinalen men i gruppspelet räddades deras 0-0-resultat mot Tun med en sekund tillgodo när Karolina Schewenius Lundberg fick iväg ett skott som hittade målnätet då slutsignalen precis ljudit. Eftersom cupens första match blev mållös var det IK Tuns Wilma Grenryd som blev cupens första målskytt med sitt 1-0-mål mot Lotorps IF. Vem som blev dagens sista målskytt har jag inte lyckats gräva fram men det var i alla fall någon av Huddinge IF:s spelare.

Att IK Tun gick genom gruppspelet obesegrade hjälpte inte eftersom de endast vann en av sina matcher och spelade oavgjort i resten. För DFK Värmbol blev det en seger, en oavgjord och två förluster. I semifinalerna mötte ettorna de båda tvåorna i gruppspelet och där förlorade överraskande Lindö FF mot Forsby FF. I den andra semifinalen besegrade grupptvåorna Huddinge IF sin motståndare Hjulsbro IF. En final mellan Forsby FF och Huddinge IF klockan 19.30 som de sistnämnda vann med 2-0. Grattis!

DFK Värmbol måljublar efter 1-0 mot Nykvarns SK

Om du är intresserad av alla matchresultat så kan du hitta dem HÄR >>>

För dig som är intresserad av bilder så hittar du mina 360 bilder från de tio första matcherna HÄR >>>

Denna 7-mannacup är ett trevligt inslag som jag hoppas återkommer, gärna med ett sörmländskt lag som slutsegrare nästa gång. Tillsvidare tackar jag alla deltagande lag för en trevlig lördagsförmiddag och önskar alla ledare och spelare lycka till under resten av fotbollsåret!

4 kommentarer:

  1. Kul med alla fina bilder o ditt referat, tack Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var det ett sant nöje (möjligtvis undantaget den tidiga väckningen ...)

      Radera
  2. Hej Lasse, Jag arbetar för sporttjänsten Flashscore.se och jag undrar om du skulle vilja lägga upp en länk till sporttjänsten oss från din eminenta blogg! Skulle det vara möjligt? Din blogg är ett perfekt exempel på engagemang för sporten och det vill vi gärna förknippa oss med. Ha de fint!

    Hälsningar,
    Anton
    Flahscore.se

    - support@flashscore.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Kul att du fångat upp min blogg i mediebruset men för mig är det inte aktuellt att lägga in någon reklam här. Denna blogg är inte kommersiell och drivs helt på ideell basis vilket jag är mer än nöjd med.

      Radera