torsdag 15 november 2012

Årets bilder: vid-sidan-av, del 2

Med futsal-DM på armlängds avstånd (mer om detta vid ett senare tillfälle) och spännande info från IFK Nyköping om tränar-konstellationer som börjar komma på plats (läs mer på den här länken) så borde jag kanske släppa sargen och ta upp dessa seriösa nyheter med den respekt de förtjänar. Men nää, inte än, jag har några fler gamla bilder på lut som måste ut i det fria.

Har jag skrivit att jag har varit med och invigt Friends Arena förresten? ;-) Jag undrar om jag var den ende som satt där i inomhus-hallen och tyckte att odören av 49967 personer till sist blev lite väl unken och påtaglig? (Det läckte för övrigt från våningsplanet ovanför oss...) Och det är väl ändå så att 11-mannafotboll ska spelas utomhus i friska luften? Men sen kom jag ihåg hur vidrigt kallt det alltid varit på Råsunda så då gick den tillfälliga sinnesförvirringen över. (Den riktigt nyfikne kan se 7 mobiltelefon-kamerabilder från arenan genom att klicka HÄR.)

Vid-sidan-av-bilder var det ju dags för igen. Har en flock sådan kvar innan det drar ihop sig till fler spelarbilder, kanske en omröstning om "Årets Fighting Face" och lite annat smått och gott. Apropå en inte allt för tydlig och rak linje måste jag visa upp Öljevi IP:s krit-massaker inför avslutningsmatchen för hemmalaget Julita/Gropptorp.


Så lätt är det faktiskt inte.

Planskötarna denna säsong har inte behövt slita allt för hårt på bevattningsslangarna. Natur skötte den biten hyfsat bra själv.


Vallgrav utanför hemmalagets avbytarbänk på Krikonbacken.


Också en bild från Krikonbacken, men denna gång från ytan bakom ena målet.

Oxelösunds IK behöver inte bekymra sig särskilt mycket om väder och vind eftersom de har sin konstgräsplan på Ramdalen. Värre var det för anläggningsskötaren då han skulle klippa gräset på "gamla" A-planen.


Svårforcerat dike om man ville klippa A-planens gräs i somras på Ramdalen.

Men det klart, lite vatten då och då var nog välkommet även i Oxelösund eftersom man hade sin solros-odling att omhulda.


Solros-flock på "arsenik-kullarna" i kuststaden.


Du som är flitig bloggläsare vet att jag tillbringat mycket tid på Rosvalla i år. Eller Blåsvalla som många av oss väljer att kalla idrottsanläggningen.


Ett hårt liv som hörnflagga på Blåsvallas öppna ytor.

En aprilkväll i härligt solsken var det lite extra skojigt på Rosvallas konstgräsplan B när Hammarbys damer från Norrettan kom på besök för match i Svenska Cupen. Bajen-fans är sin förening trogen oavsett.


Hängivna supportrar!

Jag har hittills haft glädjen att fota damfotboll på ett par arenor som på herrsidan har allsvenska lag spelandes på "gräset" (plastmatta i båda fallen faktiskt.) Förra höstens besök på "Jallavallen" i Södertälje följdes upp i mars av ett kvällsbesök på Nya Parken i Norrköping då IFK Nyköping spelade cupmatch mot Norrköping City.


Nya Parken i Norrköping var en härlig arena att fota på tack vare högklassig belysning.

Men vad är allsvenska arenor mot Folkungavallen i Nyköping? Visst, den är sliten och skabbig här och där men Folkungavallen har sin charm och karaktär med ett stänk av sport- och kulturhistoria!


Folkungavallen i början av juni. En explosion av kanstanjeblommor utanför entrén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar