måndag 29 april 2019

Rally Gotland från depå-perspektiv

Det råkade sammanfalla att min planerade minisemester på Gotland pågick samtidigt som Rally Gotland. En rallytävling som arrangerades 26-27/4 av Gotlands MF:s Bilklubb. Fjolårets tävling ställdes in men nu var denna tradition tillbaka på nytt. Och visst fanns det deltagare från SMK Nyköping med på startlinjen.

Christoffer Haglund och Micael Jacobsson framförde var sitt ekipage i årets Rally Gotland

Jag har skummat igenom resultatlistan och hittat SMK Nyköping-medlemmarna Christoffer Haglund med Jens Jakobsson bredvid sig i kartläsarstolen. De tävlade i klass B - 4 WD. Micael Jakobsson med kartläsare Stefan Gustafsson från Ludvika MS tävlade i klass A - 4 WD. Hampus Lindqvist med kartläsare Alexander Eriksson tävlade i klass C - VOC / Grupp F / Grupp N -1400. Sedan satt tydligen Jonna Eson Brådhe i kartläsarstolen åt Johnny Ericsson från Mälaröarnas MK i klass A - 4 WD.



Det gick bra för Nyköpings-ekipagen. Framförallt för Christoffer Haglund och Jens Jakobsson som åkte in på en tredjeplats i totalen, endast 10,1 sekunder från tätplatsen. De var självklart etta i sin klass. Micael Jakobsson tog sig fram till en total-sjätteplats 1 minut och 42 sekunder efter täten. Han var 5:a i sin klass. För Hampus Lindqvist och Alexander Eriksson blev det en total 76:e plats och 5:e plats i klassen.

Innanmätet i en rallybil är ganska spartanskt

Jag hade ju inte kamerautrustning med mig som var anpassad för actionfoto på distans. Och det kanske var lika bra, kalkdammet hade nog gett mig lungproblem för lång tid framåt. Enligt förarna hade fredagskvällens enda specialsträcka varit besvärlig eftersom dammet "kom ifatt dem" och sikten blev minimal. Lördagsförmiddagens vindar gjorde det hela lite lättare eftersom dammet blåste bort från bilarna på specialsträckorna.



Vädret var knastertorrt, dallrande varmt och inne i depån på Kneippbyns gästparkering var det hett på många sätt. När jag besökte området var det för ett kortare depåstopp efter specialsträcka 2. De hade sedan ett längre depåstopp efter specialsträcka 4 för att sedan avsluta med den femte specialsträckan senare under lördagseftermiddagen.

Kartläsare Jens Jakobsson till vänster i bild

Jag strosade runt och kollade i depån, försökte prata lite med förare som var inne i "zonen" vilket inte var det lättaste. De har ju en del att fokusera på och ladda inför mitt under en tävling. Några allvarligare problem med bilarna för Christoffer eller Micael var det inte vid mitt besök och då blir det automatiskt lite mer harmoniskt mellan servicebilarna.

Jimmy Hellström från Strängnäs var cool och avslappnad i depån

Jag har inte underlag nog för att fylla ett bildgalleri utan här nedanför kommer ett antal depå-bilder från lördagen den 27/4 -19.





















Stort grattis till framförallt Christoffer Haglund och Jens Jakobsson som tog hem en mycket meriterande tredjeplats i totalen av 115 anmälda bilar (84 som fullföljde). Vid tillfälle ska jag också försöka mig på att fota själva tävlingen, inte bara stå och hänga i depån ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar