tisdag 30 april 2019

Svängigt när IK Tun U vann div 3-premiären över Gnesta FF

Säsongen 2018 spelade Gnesta FF:s damer i division 4 och de gjorde det framgångsrikt. Mycket framgångsrikt. Idel segrar och jag gjorde fler än ett försök att komma iväg för att bevaka en av deras matcher. Matcher flyttades och ställdes in, inte p.g.a. Gnesta FF, och ett tu tre var säsongen slut. Ett dåligt samvete hos mig har det ändå varit att inte lyckats bevaka ett av de lokala lag vi har inom damfotbollen.

När division 3-premiären nu stod för dörren visade det sig att uppflyttade Gnesta FF hade IK Tuns utvecklingslag i första omgången. Perfekt med ett sydost-derby på Hagstumosse. Jag kan dock erkänna att jag åkte till denna match i första hand som förälder, i andra hand som f.d. ledare och i tredje hand som sportbloggare och hobbyfotograf. Jag hade fokus på min näst yngsta dotter eftersom hon och ytterligare tre tidigare spelare i numera nedlagda Stigtomta IF F02-04 skulle göra sin seniortävlingsdebut i och med denna söndagsmatch i slutet av april.

Line Höök, Jonna Fredriksson, Lovisa Jansson samt Ella Ek spelade div 3-premiären för IK Tun U

Nervositeten gick att ta på och jag förstår tjejerna. För bara ett tre veckor sedan var de fortfarande i förvissningen att de skulle spela i Flickor div 1 denna säsong. Efter ett par veckors provträningar har de flesta i Stigtomta IF F02-04 bestämt sig för IK Tun. Tjejerna har självklart haft sin vinter- och försäsong med flicklaget och inte förrän det var dags för seriestart behövde de ställa om mentalt både vad gäller lagtillhörighet och nivå. För att sätta punkt på denna märkliga introduktion kring bevakningen av premiärderbyt mellan Gnesta och IK Tun U kan jag konstatera att SIF-tjejerna gjorde det bra i sin debut och de har goda möjligheter att växa in helt i seniorkostymen.

Gnesta FF:s damlag är återkommande nykomlingar i division 3 denna säsong
IK Tuns U-lag spelade till sig en 3:de-plats i fjolårets div 3

Gnesta FF har kontinuitet i sin trupp som så framgångsrikt spelade sig genom div 4 förra året. Det måste vara skönt att ha en bra grund inför division 3-säsongen. Det är ett spelande lag och jag vet från flickåren då Stigtomta IF att de har ett par mycket duktiga yngre tjejer som gått upp i seniortruppen. Målgörare av rang. För IK Tuns del är U-laget en bra utbildningsgrund och i den klubben finns ju ett antal spelare som i huvudsak spelar division 2-fotboll. Det är alltid ett dilemma att vara motståndare till ett U-lag i och med att man riskerar att möta några väldigt mycket duktigare spelare med rutin från spel högre upp i seriesystemet.

Trivsamt på Hagstumosse när division 3-premiären spelades mellan Gnesta FF och IK Tun U

Matchstarten mellan Gnesta FF och IK Tun U skedde klockan 12.00. Inramningen var perfekt med fint väder, en hel del publik och en påfylld kiosk. En flicklagsmatch mellan Gnesta FF och Trosa Vagnhärad SK spelades ute på plastmattan innan dammatchen. Hög trivselfaktor för oss fotbollsnördar med andra ord. Däremot började båda damlagen förskräckligt svajigt de första minuterna av denna premiärmatch. Inget ordnat spel och det var nog premiärnerver på många håll och kanter. När sedan hemmalaget gör 1-0 i 6:e minuten, efter en fin skarv centralt till Emma Granstam, så trodde jag möjligen att hemmalaget skulle ta över och dominera. Jag hade väldigt fel.

Emma Granstam gjorde 1-0 för Gnesta FF mot IK Tun U

Gästande Tun tog nu över spelet och blev spelförande, anfallsbyggande och svårstoppade för Gnesta-tjejerna. I efterdyningarna från en hörna gör Emilia Jonsson 1-1 i 11:e minuten. Hon tillhörde Stigtomta IF F02-04 tills futsal-säsongen var över men gick därefter direkt till Tun där hon också visat kvalitéer för division 2-spel (hittills som inhoppare).

Emilia "Millan" Jonsson kvitterade till 1-1 i 11:e minuten mot Gnesta

Redan tre minuter efter kvitteringen kommer 1-2 från Lovisa Lindvall. Matchen gick något i stå i slutet av första halvlek och därför var också 1-3 från samma Lovisa Lindvall psykologiskt tungt i 40:e minuten. Efter pausvilan höll sig spelet ungefär på det sätt som det sett ut under huvuddelen av första halvleken. En scenförändring skedde dock och Tun mattades centralt vilket gav spelutrymme för Gnesta. Reduceringen till 2-3 kom i 55:e minuten och kvitteringen till 3-3 i 65:e minuten. Målskytt vid båda tillfällena var Ella Nilsson, den unga talang som Gnesta FF kan glädja sig lite extra åt.

Gnesta FF:s Ella Nilsson stod för två mål i andra halvleken mot IK Tun U

Gnesta kom nu fram allt oftare och det osade hett i målområdet hos IK Tun U. Ju längre matchen led desto kämpigare blev det för gästerna att freda sig. Det låg i luften med ett hemmamål men i 90:e minuten gör istället IK Tuns Lovisa Lindvall sitt tredje mål för dagen och fastställer slutsiffrorna till 3-4. Otroligt stark moral av Tun men mycket snöpligt för Gnesta som tagit över så markant.

Lovisa Lindvall i IK Tun U gjorde tre mål varav det sista i slutminuten mot Gnesta FF

Jag tar tillfället i akt att lyfta fram en rutinerad spelare i IK Tun som gjorde en fantastiskt fin prestation i division 3-premiären. Alla spelare som gör inte bara en utan två klockrena Hysén-brytningar under en match bör få rampljuset på sig. Sofia Johansson har varit borta från allt fotbollsspel i 2,5 år p.g.a. en knäskada men har nu äntligen kommit igång så smått med matchspel. Vagt räknat så tror jag att hon i och med matchen mot Gnesta fått ihop speltid motsvarande ungefär tre matcher sedan comebacken på planen. Inte illa att då kunna ligga så rätt i tid och plats som hon gör. En spelare för startelvan i division 2 inom kort om hon fortsätter på detta sättet.

Jag lyfter på hatten inför Sofia Johansson i IK Tun

När matchen tog slut endast sekunder efter 3-4-målet kände jag spontant glädje och lättnad. Som jag började med att skriva i detta inlägg så var jag i första hand på plats som fotbollsförälder och i andra hand som f.d. ledare till debutanterna från Stigtomta IF. Det förtar inte min insikt att Gnesta FF absolut hör hemma i division 3 och de kommer med stor sannolikhet att plocka en hel del poäng i division 3 denna säsong. Allt som allt en trevlig match och jag fick chansen att fota damfotboll vilket jag ju tycker är så kul. Ett bildgalleri med drygt 160 bilder hittar du HÄR >>>

Stort lycka till önskar jag båda lagen i det fortsatta division 3-spelet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar