söndag 9 oktober 2022

Öppna spjäll på Brunnsängs IP

Lördagen den 8:e oktober spelades det allsvenska slutspelsmatcher för herr- och damlagen som kämpade om att ta sig till hägrande finaler. I herrarnas Superallsvenskan spelades näst sista omgången och Pingvin RC såg till att ta sig fram till ett ointaglig försprång och är därmed kungarna på tronen för denna säsong. Grattis! I skymundan från strålkastarljuset spelades också en rugbymatch på Brunnsängs IP i Södertälje mellan två damlag som mer än gärna önskat sig större spelartrupper. Södertäljes och Karlstads samarbetslag mot Uppsala RFC i en avslutande träningsmatch för att stänga säsongen med positiva vibbar.

Södertälje/Karlstad mot Uppsala RFC på Brunnsängs IP den 8/10 -22

Om det var mödan värt att nöta asfalt på E4:an i en timme för att se dessa lag kämpa i 3x20 minuter i en 10-mannamatch? Absolut! Först och främst så uppskattar jag att rugbyspelarna verkligen utstrålar att de älskar sin sport. En match, oavsett dignitet, blir en happening och något spännande som de gör tillsammans. Att hösten visade sig från sin allra bästa sida denna helg gjorde inte saken sämre. Och till sist fick jag se en del av Brunnsängs IP som jag inte sett tidigare och jag blev positivt överraskad. Ett par av mina döttrar har spelat en hel del fotbollsmatcher nere på den luggslitna konstgräsplanen i skuggan av höghusen och det har skapat ett mindre positivt intryck av denna idrottsplats. Nu fick jag nya vinklar, bättre vyer och en frodig naturgräsplan framför kameran vilket gör att jag mer än gärna återbesöker idrottsplatsen för rugby i framtiden.

Övre delen av Brunnsängs IP i Södertälje, omringad av fagra höstfärger

Det blev en träningsmatch med mängder av anfall, försök och poäng. Pang, tjoff och fullt i anteckningsblocket för att bibehålla greppet om poängställningen. Inte för att det var det allra viktigaste i denna match men ett visst akademiskt intresse har det ju trots allt. Södertälje/Karlstad höll hyfsat jämna steg med Uppsala i första 20-minutersperioden, 15-21, men sedan gled gästerna ifrån under den andra 20-minutersperioden. Det tjocka och blöta gräset tog ut sin rätt och i den avslutande och tredje 20-minutersperioden fick vi "bara" se ett försök vardera av de båda lagen. Slutställningen 27-71 om jag räknade rätt och såg rätt när det gäller målsparkarna.

Glada miner även om jag helst ville ha dem i skuggan utan sol rakt i ögonen ...

Kanske var detta min sista chans att fota rugby denna säsong. Kanske blir det någon mer match. För att krama det mesta och bästa ur tillfället har jag jobbat mig igenom bildmaterialet och lyckats plocka fram 200 bilder som du hittar HÄR >>>

Tack för underhållningen och lycka till med att rekrytera fler spelare till era lag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar