lördag 19 november 2022

Proppar och topplock rök i Lilla ishallen

I valet mellan John McEnroe och Björn Borg var jag alltid pro Borg. Inte enbart beroende på hans nationalitet utan också för hans sätt att agera ute på planen. Stenansiktet som kunde lägga band på sina känslor till skillnad mot den hetlevrade och utåtagerande McEnroe. Under fredagens holmgång på hockeyrinken mellan Nyköpings AIK och Älta IF i HockeyTrean Östra B kunde jag tycka att det blev onödigt tjurigt och osoft. Jodå, hockey ska givetvis vara kamp och känslor men inte nödvändigtvis så pass att proppar och topplock ryker all världens väg. Det var ju fredagskväll och bland alla sköna snubbar på isen hade det gott kunnat stanna vid gliringar och trash talk.

Mayhem på isen i Lilla ishallen under fredagskvällen

Nyköpings AIK är nykomlingar i HockeyTrean denna säsong. Och inledningen av serien har varit helt okej. Ett orosmoln på hockeyhimlen är väl att de förra fredagen skulle ha mött Älta på bortais men tvingades ställa in p.g.a. brist på spelare. När de båda lagen äntligen kunde ge sig ut på isen gjorde de så mycket de kunde för att straffa ut spelare efter spelare och antagligen få svårt att ha lirare till nästa kamp. 

Vad gäller Älta IF så blev jag påmind av en spelarna att jag fotat dem tidigare. Och det var inte så länge sedan som vi trodde, jag hittade ett bildgalleri från 2019 då de mötte Gnesta IK på Hagstumosse i division 3. Det var på den tiden jag publicerade mina inlägg i bloggen på Södermanlands Nyheters site så texten är borta och jag kan bara länka till bildgalleriet som du hittar HÄR >>>

Nyköpings AIK mot Älta IF i HockeyTrean den 18/11- 22

Matchens första tre minuter gick i hemmalagets favör. Men när väl Älta fick göra sitt första mål tog de över ganska rejält. 0-2 kom i powerplay men ett litet hopp för Nyköpings AIK tändes med knappt tre minuter kvar av första perioden då Sebastian Norén reducerade i powerplay. Det skulle dock bli hemmalagets enda mål denna afton.

Målglädje där den ende som inte syns i bild är målskytten Sebastian Norén ...

Resten av matchen blev en lappskojs med en blandning av Älta-mål, slagsmål, Game Misconduct och Unsportsmanlike Conduct. Efter två perioder stod det 1-3 på tavlan och när matchen var över och krutröken lagt sig hade vi 1-5 på resultattavlan och grava hörselskador efter att hesa Fredrik hakat upp sig och signalerat periodslut utan avbrott i takt med att matchuret också givit sekretariatet häftig migrän. För oss som gillar hockey kanske allt detta ändå är den nya definitionen av fredagsmys?!

Om denna prestation var AIK:s nivå denna säsong kan jag tyvärr inte redogöra för. Det var första gången jag såg dem i år och jag har därför svårt att värdera insatsen. Älta IF vann rättmätigt, de var klart bättre i de flesta ageranden och händelser.

Det blev ett ringrostigt bildgalleri från matchen innehållandes 130 bilder som du hittar HÄR >>>

Lycka till i fortsättningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar