måndag 21 november 2022

Futsal-derby i Hedebyhallen

Inledningsvis ska jag börja med två erkännanden; jag gillar futsal och jag hade aldrig tidigare satt min fot i Hedebyhallen. Söndagen den 20/11 fick jag nöjet att fota futsal samt besöka Hedebyhallen i Vagnhärad. Priset för detta blev 11 mil i sämsta tänkbara väglag men det var det ju definitivt värt. Det på förhand så heta derbyt mellan Trosa Balkan FC och Trosa-Vagnhärad SK i division 2-serien blev kanske inte riktigt så jämnt som ett derby önskas vara. Det blev till och med ganska otajt.

Trosa Balkan FC:s och Trosa-Vagnhärad SK:s futsalherrar möttes i Hedebyhallen den 20/11 -22

Fotboll är fotboll, futsal är futsal. Det är en viktigt distinktion som behöver göras. Att söndagens två motståndare har helt olika förutsättningar i fotboll är en sak men i futsal kanske det skulle visa sig vara något helt annat. Det intressanta är att licensreglerna gör skillnad på fotboll och futsal vilket gjorde att vi fick se några lirare som i fotbollssammanhang har helt andra tillhörigheter än i futsal. Att båda futsal-lagen har inlett seriespelet i division 2 med tre segrar vardera indikerade att utgången av derbyt skulle bli ovisst. Den känslan förstärktes när Trosa Balkan gjorde första målet i 4:e minuten. Det skulle visa sig bli deras enda mål i matchen medan TVSK hann göra 14 mål innan tillställningen var över.

Futsalpubliken i Hedebyhallen fick i alla fall se många mål

Det går att hitta orsaker och anledningar till den stora skillnaden mellan lagen under söndags-derbyt. En av de tydligaste skillnaderna var Edvin Lelic Ahmetovic i TVSK som inte bara stod för åtta av lagets mål utan även ett gäng framspelningar. Edvin var i en klass för sig. Sedan fick vi se en makalös men okonventionell målvaktsräddning av Edis Ahmetovic i TVSK-målet. Den räddningen var i och för sig inte matchavgörande men det är kul att se en målvakt kasta sig med fötterna före och framsidan av kroppen mot det egna målet.

Trosa Balkans mål gjordes av Muamer Husejinovic. TVSK:s målskyttar, utöver Edvin med sina 8 baljor, var Timmy Österling (3 mål), Pontus Badran Pierrou (2 mål) och Abdi Yusuf.

Jag har försökt plocka ihop mitt bildmaterial till ett bildgalleri och du hittar resultatet HÄR >>

Att jag fick avsluta mitt besök i Hedebyhallen med att fota Timmy Österling tillsammans med trillingarna som utgjorde den sötaste hejarklacken någonsin gjorde inte saken sämre. Tack.

Jag önskar båda lagen lycka till i det fortsatta seriespelet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar